Z místního programu obnovy vesnice vycházel vítězný projekt letošního ročníku soutěže Cesty městy v kategorii sídel do 3000 obyvatel. Pod názvem Úprava křižovatky Y jej od loňského října do letošního dubna dokázali uskutečnit v Louňovicích, menší obci o 720 obyvatelích, jen necelých patnáct kilometrů od východního okraje Prahy.
Louňovice jsou protnuty silnicí I/2 z Prahy na Kutnou Horu, a rozděleny tak na dvě části. Menší severní část s rychle rostoucí zástavbou byla na hlavní silnici napojena jen prašnými nezpevněnými cestami s nevyhovujícím křížením. Přitom v souvislosti s příchodem nových obyvatel se v této části obce rok co rok zvyšuje intenzita individuální automobilové dopravy a k autobusové zastávce na hlavní silnici tudy rovněž míří zejména školní mládež a starší lidé.
ZKLIDNĚNÍ DOPRAVY I ZKRÁŠLENÍ PROSTORU
"Úpravami jsme chtěli vyřešit více věcí najednou," podotýká starosta Louňovic Ing. Pavel Čadil. "Zvýšit bezpečnost schodců, cyklistů i motoristů, ale také křížení místních komunikací povýšit na esteticky dobře zvládnutý veřejný prostor." Obec se přitom mohla opřít o podporu občanů z této své nové části a pro veřejnou diskusi ke svému záměru využila i svůj web (www.lounovice.cz). Starosta rovněž zdůrazňuje podíl komise pro rozvoj obce, tvořené občany, jimž jeho slovy "není lhostejné, jakým směrem se ubírá obec a její rozvoj". Ve spolupráci s autory projektu Ing. arch. Petrem Hájkem a Ing. Hynkem Seinerem a dodavatelskou firmou VPK Suchý tak nakonec vzniklo dílo, které hodnotící komise soutěže Cesty městy ocenila jak za zajímavé víceúčelové řešení lokality, tak za vysoku estetickou úroveň.
Nová křižovatka i s křížícími se komunikacemi má dnes nový povrch ze zpevněného asfaltu, betonu či žuly a byly tam osazeny také chodníky a pásy ze zatravňovací dlažby pro vyhýbání (příjezdové komunikace mají před křižovatkou šíři pouze 4,5 m), případně odstavení vozidel. Střed křižovatky je tvořen vyvýšeným kruhem žulové dlažby, který zpomaluje automobily vjíždějící do obytné zástavby a chodcům zajišťuje pohodlný a bezpečný pohyb napříč křižovatkou. Autoři projektu tomuto zklidňujícímu prvku dali přednost, neboť jej považovali za architektonicky zajímavější a pro účastníky silničního provozu méně drastický než běžné zpomalovací prahy.
Zaujme i samotný středový odpočinkový prostor. Je parkově upraven a opatřen dřevěnou lavičkou pro pěší a cyklisty. Právě tudy totiž vede značená červená turistická značka i cyklotrasa 0022 z mukařovské Žernovky do Mnichovic. Velký balvan s horní rovnou plochou umožňuje odpočívajícím pěším turistům nebo příznivcům cykloturistiky rozložit si mapu či posvačit. Poblíž odpočinkového místa jsou i dva, stříškou kryté informační panely se základními údaji o obci a této její části.
SKRYTÉ KONTEJNERY NA TŘÍDĚNÝ ODPAD: JAK SE OSVĚDČÍ?
Zcela ojedinělé je umístění kontejnerů na tříděný odpad u zadní části zídky, částečně obkružující odpočinkový prostor. Při pohledu od hlavní silnice zeď barevné kontejnery úplně zakrývá, z opačného pohledu nádoby do zhruba dvou třetin jejich výšky maskuje dřevěné pažení. Pokud se toto řešení, zatím v Louňovicích použité jen na "ypsilonce", osvědčí, mohly by jeho varianty být použity i v jiných částech obce.
Projekt Úprava křižovatky Y si v Louňovicích financovali výhradně z vlastního rozpočtu (náklady bez DPH přesáhly 1,6 mil. Kč) a výsledné dílo se stalo zajímavou součástí "sousedského okruhu" vedoucího nejzajímavějšími místy obce. (Mimochodem, víte že z nedalekého lomu Kaménka pochází jeden ze základních kamenů Národního divadla v Praze, tzv. funkční kámen, v němž jsou uloženy dobové dokumenty?) Projít si celý sousedský okruh představuje příjemnou nenáročnou, zhruba čtyřicetiminutovou procházku, během níž se můžete na informačních panelech obvykle s blízkou lavičkou poučit o pamětihodnostech obce v širším kontextu celého regionu.
IVAN RYŠAVÝ