Usnadňují cestu do práce, za nákupy i zábavou. Jsou vizitkou přitažlivé obce. Není však snadné ani levné je postavit. Více než sto km cyklostezek vzniká na severu Moravy díky dotacím z ROP Moravskoslezsko. Co zajímavého tyto dotace přinesly?
Z dostupných dat o třiceti cyklostezkách podpořených z Regionálního operačního programu (ROP) Moravskoslezsko mj. vyplývá, že průměrná celková cena za každý kilometr nové stezky činí 5,3 mil. Kč včetně průměrné dotace ve výši 4,1 mil. Kč. Městské cyklostezky jsou v Moravskoslezském kraji v průměru o něco dražší než ty turistické - přírodní.
Jak však dokládají údaje z jižní Moravy, kde kilometr stezky včetně pořízení dokumentace v průměru přijde na 6,2 mil. Kč korun, ceny mezi oběma regiony se nijak zvlášť neliší.
SLOŽITÁ PŘÍPRAVA
Jsou-li cyklostezky z pohledu obcí v něčem jiné, tak zcela určitě to bude komplikacemi, které přípravu projektů provázejí. Smělé plány může zhatit i jen malý kousek pozemku v rukách někoho s jinými cíli, než je podpora cyklodopravy. Nebývá ani výjimkou, když se příprava dokumentace a smluvní požadavky spojené s výkupem pozemků, uzavíráním smluv o zřizování věcných břemen a požadavky správců sítí mění a vlečou dlouhé měsíce a roky. Na delších úsecích musí spolupracovat všechny zaujaté obce a další subjekty, ideálně i finančním podílem.
DOTACE A CYKLOSTEZKY
Uspět se žádostí o dotaci znamená překonat tyto překážky, a navíc kvalitně zpracovat žádost o dotaci, zajistit poptávku, případně zhotovit studii proveditelnosti. Zároveň je nutné brát na zřetel dotační podmínky, jež se v jednotlivých kolech příjmu žádostí mohou lišit: Třeba omezením maximální výše dotace na každý kilometr nové stezky nebo naopak zvýhodněním páteřních tras a ucelených úseků při hodnocení projektu.
Samostatnou kapitolou je umění vybrat dodavatele cyklostezky v souladu s dotačními pravidly. Když pak dojde na stavbu, především inženýrské sítě se ne vždy najdou tam, kde byly vyznačeny v projektové dokumentaci.
A asi každý starosta kromě toho může říci své zkušenosti o náhlém »probuzení« občanů, jakmile se v blízkosti jejich domů objeví »kopáči«. Jak rychle a správně na tyto změny stavby a nové podmínky reagovat? Jde o vícepráce? Pokud ano, kdo je zaplatí? Novinky a změny se vyplatí průběžně konzultovat s poskytovatelem dotace.
ZAJÍMAVÉ STEZKY
V Moravskoslezském kraji se i přes nevyhnutelné peripetie podařilo vybudovat třicet stezek, z toho hned několik úseků na páteřních trasách. Vyrostly dva dlouhé úseky cyklostezky Ostrava-Beskydy, Slezská magistrála zase propojila Velké Hoštice, Opavu a Krnov a návazně Krnov, Chomýž a Loučky. Vůbec nejdelší novou cyklostezkou je ta zatím nedostavěná podél břehů Ostravice v Ostravě. Najdou se však i kratší, neméně oblíbené a atraktivní stezky. Třeba údolím Lomné, v Darkovičkách či z Hradce nad Moravicí do Žimrovic.
Bezpečné jsou městské cyklostezky v Bohumíně, Krnově nebo podél Kopřivničky v Kopřivnici. Praktické a užitečné je prodloužení a napojení cyklostezky z Poodří do Beskyd u Příbora a Kopřivnice. Mezi nejvíce očekávané lze zařadit drážní stezku z Nového Jičína do Hostašovic po bývalé železnici. Hotová má být ještě letos.
Kde se stavějí cyklostezky více a kde méně, ukazuje infografika.
CO JE JEŠTĚ K MÁNÍ
Další nové úseky cyklostezek za evropské peníze ovšem ještě mohou vyrůst. Regionální rada Moravskoslezsko totiž až do 9. října 2014 přijímá náhradní projekty výstavby cyklostezek, na které bude možné obdržet podporu v případě úspor na současně rozestavěných stezkách. Více najdete na www.rr-moravskoslezsko.cz v sekci Výzvy a dokumentace. Jak napovídají aktuální verze nových operačních programů pro období let 2014-2020, na cyklostezky budou evropské peníze také v příštích letech.
DANIEL MOCEK
MICHAL SOBEK
Úřad Regionální rady Moravskoslezsko