Letošní zima pracovníky údržby komunikací již řádně prověřila - sněhu na našich silnicích a ulicích nebylo málo. Napadlo jej dost i v Praze. Zdejší technická správa komunikací se měla co ohánět.
Z celkové délky 3562 kilometrů ulic a silnic jich spravuje zhruba 60 % - 2246 km, z nich pak 1251 kilometrů jsou komunikace prvního, 511 km druhého a 286 km třetího pořadí.
Pokud se na území Prahy objeví jednorázově asi 15 centimetrů sněhu, v praxi to znamená, že na komunikacích a plochách, které jsou ve správě Technické správy komunikací hlavního města Prahy, napadlo téměř 3,5 miliónu kubíků sněhové masy. Jen těžko si lze představit, že tato hmota bude odklizena během pár hodin. Proto je pracovníci technické správy komunikací ošetřují posypem - z 99 % chemickými materiály (vlhčenou solí s roztokem chloridu vápenatého) a z jednoho procenta inertními materiály (škvárou, struskou, pískem). Zajímavé je, že když napadne sníh, bývá v Praze často méně nehod než jindy - řidiči jezdí opatrněji.
Kolik to stojí?
Technická správa komunikací hlavního města Prahy má pověření města a ze zákona odpovídá za to, co se děje na jeho pozemních komunikacích. Protože nemá své technické prostředky, tak si na základě výběrového řízení volí dodavatele. Zimní údržbu komunikací ve své správě zajišťuje tedy dodavatelsky. To znamená, že veškeré mechanismy, které ulice čistí a ošetřují, jsou majetkem dodavatelských firem. V současné době to jsou Pražské služby, a. s., Ipodec čisté město, a. s., a Tores, a. s., a jejich subdodavatelé. A na kolik údržba komunikací přijde? Vždy záleží na zimě. Když je průměrná, prostředky na zajištění standardní služby jsou dostatečné. Loni stálo ošetření komunikací 270 miliónů korun, letos má Technická správa komunikací hlavního města Prahy k dispozici 300 miliónů korun.
"Služby našich dodavatelů jsou smluvně zajištěny dlouhodobými smlouvami, které byly uzavřeny v listopadu 2003 na další pětileté období do konce října 2008. Množství techniky v nich nebylo striktně určeno, předepsány však byly nároky na údržbu, zajištění sjízdnosti a na výkon jako takový. Myslíme si, že počet sypačů, případně další techniky, je dostatečný. Jde o 69 sypačů na první pořadí, 37 mechanismů na údržbu druhého a třetího pořadí. Technika na první pořadí má sypač a radlici. Vozidla pro druhé a třetí pořadí mají buď radlici, nebo jenom sypač či jiné mechanismy jako nakladače. Fréza se osvědčuje hlavně v okrajových částech Prahy. Technických prostředků máme tedy dost. Například v Českých Budějovicích mají sypačů jen pět. Myslím si, že Praha je po této stránce vybavena opravdu slušně," řekl nám ředitel Technické správy komunikací hlavního města Prahy Ing. Luděk Dostál.
PRAŽSKÉ SLUŽBY
Praha je rozdělená z hlediska údržby komunikací na šest oblastí. Prahu 5, Radotín a jihozápadní část města obhospodařuje společnost Tores a na jeho severovýchodě působí firma Ipodec. Pražské služby mají na starosti největší část města - zbývající čtyři oblasti.
"Pro pražskou technickou správu komunikací máme k dispozici 53 sypačů, což je vozidlo, sněhový pluh a sypač. Milión korun stojí jedna nástavba na sypání, radlice přijde zhruba na 200 tisíc korun a vozidlo na více než tři milióny korun. Používáme vozy značky Mercedes. Většina lidí se domnívá, že vozidlo s trojcípou hvězdou je nesmírně drahé. V kategorii nákladních vozidel však fungují naprosto jiné ceny. Když jsme začali kupovat první vozidla značky Mercedes, nabídka byla pro nás finančně výhodnější než nabídka domácí firmy. Jednu frézu máme již šest let, druhou jsme koupili v minulých dnech. Je to technicky zajímavé vozidlo s přídavným zařízením, které umí spoustu činností. Je zkonstruováno pro komunální potřeby - dokáže sekat trávu, hodí se na samosběr, metení, frézování, posyp vozovek. Frézu jsme koupili ze dvou hlavních důvodů. Po dohodě s Technickou správou komunikací jsme chtěli pokrýt určitou latentní potřebu odvozu sněhu z centra. Když napadne více sněhu, tak jej toto zařízení umí naložit na nákladní vozidlo, také dokáže sníh přemístit na vzdálenost 15 až 20 metrů. Tento nákup pro nás rozhodně není rozmar, jsme přesvědčeni, že tato technika nám vyhovuje. Měli jsme speciální požadavky, potřebovali jsme univerzální podvozek na zimu i na léto.
Splnit naše striktní technické požadavky neumí každá firma. Jeden z těchto důvodů je, že v sortimentech komunální výbavy je jedna z nejlepších. Změna použití sypač - kropicí vůz nebo sypač - samosběr netrvá příliš dlouho. Pro Technickou správu komunikací hlavního města Prahy garantujeme provoz 42 sypačů prvního pořadí. Ty ostatní mohou být v opravě, nicméně v denní službě musíme mít dvacetiprocentní rezervu pro případ, že se stane nehoda nebo nějaká závada. Proto musíme mít dostatečné množství záloh. Když počítám průměrné stáří naší techniky, které se váže k roku výroby, tak to vychází na 10 let, u sypačů je to pod pět let. Pokud bych zahrnul datum generální opravy této techniky, pak se dostáváme na pět let. To je na poměry České republiky (a nejenom na její) docela příznivé. Nemůžeme se vymlouvat, že nemáme čím jezdit," informoval nás vedoucí technicko-výrobního úseku Pražských služeb, a. s., Ing. František Hodan.
Optimální životnost kolem 10 let
Pražské služby tedy mají na údržbu komunikací techniky dost. Jednou však tato vozidla s různými nástavbami doslouží. Má tato firma dost peněz nejen na jejich opravy, ale i na nákup nových?
"Jsme akciová společnost s většinovou účastí města. Na rozdíl od středisek údržby silnic nebo Ředitelství dálnic jsme financování jiným způsobem - máme jiné zdroje - jako společnost si na sebe musíme vydělat. Díky přístupu akcionářů a vedení společnosti si však nemůžeme stěžovat zásadním způsobem na to, že bychom něco neměli. Vždy jde investovat více, ale žádná firma na světě nedá do investic více než musí. Optimální technická životnost techniky je kolem 10 let. U našich nových aut se nevyplatí dělat generální opravu, která přijde dráž než nové vozidlo. Když vezmete, že každý rok byste měli koupit pět vozidel, tak vám vychází obnova, která je potřeba. Snažíme se to dodržet. Ne každý rok se to podaří. Jsme schopni tyto počty naplnit a při uvažované délce životnosti koupit každý rok až pět vozidel," uzavřel Ing. František Hodan.