Francis A. McDonough pracoval s lidmi z oboru informačních technologií jedenáct let ve více než dvou tuctech vlád ve světě. Mimo to má zkušenosti ze styku s mnoha místními a státními úředníky v USA, nyní vede Úřad mezivládních řešení na Správě obecných služeb USA. Z této pozice pozoroval, že mnohé...
Francis A. McDonough pracoval s lidmi z oboru informačních technologií jedenáct let ve více než dvou tuctech vlád ve světě. Mimo to má zkušenosti ze styku s mnoha místními a státními úředníky v USA, nyní vede Úřad mezivládních řešení na Správě obecných služeb USA.
Z této pozice pozoroval, že mnohé státy mají agresivní reformní plány na zmenšení veřejné správy a redistribuci mocenské rovnováhy. Představitelé většiny vlád podle něho uznávají, že informační technologie mohou zvětšit národní bohatství a zlepšit životní standard.
Ve svém březnovém vystoupení na konferenci Internet ve státní správě a samosprávě v Hradci Králové se McDonough pokusil sestavit obrázek veřejné správy budoucnosti. Předpověděl, že dojde ke změnám v deseti oblastech. Přitom většina vlád je v nich aktivní již dnes.
1. Integrovat služby
Na rozdíl od minulých vlád průmyslového věku, které poskytovaly jednotlivé služby skrze samostatné vládní organizace, budou vlády budoucnosti nabízet veřejnosti integrované služby. Například v Portugalsku již systém INFO-CID umožňuje přístup k 15 programům sociálních služeb přes jediné místo. Najednou zde můžete vyřídit pas, stejně jako domluvit opravu v bytě či požádat o sociální podporu. Také Irsko a Austrálie mají rozpracovány ambiciózní programy poskytování mnohočetných integrovaných služeb veřejnosti přes jedno elektronické okno.
2. Vytvořit samoobslužnou správu
Vlády se snaží, aby se staly samoobslužnými organizacemi právě tak, jak jednotlivé branže postupně odstraňují mezičlánky. Zákazníci mají přes telefony s tónovou volbou, kiosky a internet přímý přístup k databázím, aby mohli najít odpovědi na své otázky nebo provést transakci. V dalším kroku začínají vlády umožňovat občanům/zákazníkům, aby si sami prováděli transakce. Například ve Velké Británii podávají občané žádosti o příspěvky na bydlení přímo z domova prostřednictvím zařízení, které je umístěno na televizním přijímači.
3. Poskytovat služby elektronicky
Branou k samoobslužné správě je internet. Před deseti lety, kdy IBM a další největší společnosti budovaly mezinárodní sítě, stály takovéto systémy miliardy dolarů a jejich vývoj trval léta. Dnes mohou být díky internetu zpřístupněny vládní databáze podle potřeby jiným vládám, průmyslovým partnerům a veřejnosti velmi snadno, rychle a s nízkými náklady.
4. Spojení se soukromým sektorem
Na důležitosti bude nabývat masivní outsourcing, zadávání prací mimo vlastní organizaci. Někteří se domnívají, že je velmi málo funkcí, které se musí provádět v rámci vlády. Například Spojené království převedlo zpracování daní na soukromý sektor. Ve Spojených státech si naproti tomu mnozí myslí, že zpracování daní je funkcí vlády. Rozhodování ohledně outsourcingu ovlivní kultura a ekonomické podmínky v jednotlivých zemích, nicméně dlouhodobým trendem ve světě je snaha stáhnout vlády z oborů lidské činnosti, které může provádět soukromý sektor.
5. Vytvářet kreativní partnerství
Jsme svědky vytváření partnerství, která vyhlížejí nově a odlišně v porovnání s tradičními smluvními partnerstvími. V USA potřebovala texaská komise pro pracovní sílu státní síť multimediálních kiosků, aby mohla poskytovat služby i mimo úřední hodiny a v odlehlých oblastech. Za použití svých vlastních prostředků tuto síť vybudovala pro stát organizace zvaná Info/Texas. Texaská komise pro pracovní sílu platí měsíční poplatky za používání sítě, ale jelikož poplatky nepokrývají celkové náklady této společnosti, je jí dovoleno prodávat reklamu na zmíněné síti k vyrovnání tohoto rozdílu.
V Detroitu, Chicagu a Washingtonu nebyly místní správy schopny vybírat určité pokuty za parkování a dopravní přestupky. Ačkoliv standardní alternativou je odepsání těchto pokut jako nedobytných pohledávek, místo toho každá z městských správ uzavřela kontrakt se soukromou firmou. Firmy vytvořily systém na vybírání pokut za pomoci svých vlastních zdrojů a jejich odměna je vyplácena z pokut vybraných novými systémy.
6. Vtisknout novou tvář reformě veřejné správy
Na globálním fóru o reformě veřejné správy v lednu 1999 ve Washingtonu diskutovali ministři 38 zemí o programech pro reformu svých vlád. Jejich příspěvky byly působivé a širokospektré. Jenny Shipley, ministerský předseda Nového Zélandu, poznamenal, že před reformou pracovalo pro jeho vládu na 85 000 lidí, nyní je to jen 32 000. Státní dluh byl zmenšen z 15,3 % na 4,3 % státního rozpočtu. Nezaměstnanost byla snížena z 10 % na 7 %, zatímco počet pracovníků na trhu práce podstatně vzrostl.
Na globálním fóru bylo evidentní, že reformní aktivity se soustřeďují hlavně na roli vlády při poskytování sociálních služeb a použití informační technologie. Například Austrálie převedla 25 000 vládních pracovníků z osmi programů na poskytování sociální péče do programu nazvaného Centrelink System. Tento nový systém bude poskytovat australským občanům integrované služby z jediného místa. Později by se mohl celý program stát předmětem outsourcingu.
7. Nabízet non-stop služby
Vlády budoucnosti budou poskytovat služby kdekoliv a kdykoliv - včetně služeb těm, kteří jsou handicapováni nebo nemají přístup na internet. Přichází období, kdy již nebude nutné brát si den dovolené, abyste mohli jít na úřad kvůli obdržení řidičského oprávnění. Pokrok ve vytváření lepších služeb pro občany je viditelný. Mnohé země mají programy pro poskytování veřejného přístupu k vládě elektronickou formou. Jedním z příkladů je Access Canada, viceprezident Gore spustil Access America, jehož cíle zahrnují nabídku elektronického transferu všech federálních poplatků a podpor.
8. Získat větší odezvu
V dlouhém běhu historie určovaly vlády a vlivní jedinci, co je nejlepší pro veřejnost. Nyní se budou vlády aktivně snažit získat odezvu od veřejnosti. Velká Británie vyvinula "lidový panel" pro sledování zkušeností veřejnosti se službami vlády, kterého se účastní 15 000 lidí. Ve Spojených státech sloužila Správa obecných služeb jako výkonný agent pro viceprezidenta při organizování vůbec prvního zákaznického průzkumu provedeného vládou.
9. Řídit ve všech směrech
Během příštích dvou desetiletí přijde ke slovu mezivládní management. Horizontální management znamená řízení napříč agenturami nebo ministerstvy ve vládě, může to také znamenat řízení napříč zeměmi. Ve vertikální rovině představuje mezivládní management vztahy mezi federálními, státními, místními a kmenovými vládami podle toho, jak existují v každé jednotlivé zemi.
V okresu Montgomery, stát Maryland, byl kdysi pro obdržení stavebního povolení vyžadován souhlas od šesti nezávislých úřadů sídlících v různých budovách. Tyto úřady měly rozdílné úřední hodiny a používaly rozdílné formuláře a postupy. Správa okresu je koncentrovala na jednom místě a zjednodušila povolovací proces. Dnes jde stavitel na jedno místo a obdrží všechna povolení ve zlomku času, který na to potřeboval dříve.
10. Anticipovat potenciál a pasti technologie
Budoucí vlády budou rozumět sociálním a politickým důsledkům internetu a technologie. Dnes je schopnost vlád řídit dva až tři roky pozadu za vývojem technologie. Lepší bezdrátová technologie ve Spojených státech bude mít za následek počet připojení, tak jak je tomu v Evropě. Jaký je důsledek nepřetržité spojenosti? Když čas od času chceme nějaký osobní "prostor", vypnutí mobilního telefonu se může stát sociálně neakceptovatelným. Dnes jsou americké veřejnosti její práva na soukromí odnímána velkými korporacemi, vládou a policejními orgány. V určitém bodě musí být znovu nastolena mocenská rovnováha, nebo budou vlády odmítány či jejich záměry mařeny.
Jaroslav Winter