S rostoucím počtem uživatelů internetu přibývá lidí, kteří jej využívají i pro plánování své dovolené anebo jen víkendového výletu. Zjišťují, které pamětihodnosti, zajímavosti či další turistické atrakce by si neměli nechat ujít, přes internet si vyberou vhodné ubytovací zařízení a případně rovnou...
S rostoucím počtem uživatelů internetu přibývá lidí, kteří jej využívají i pro plánování své dovolené anebo jen víkendového výletu. Zjišťují, které pamětihodnosti, zajímavosti či další turistické atrakce by si neměli nechat ujít, přes internet si vyberou vhodné ubytovací zařízení a případně rovnou ubytování objednají. Chce-li někdo do své obce, města, regionu přilákat návštěvníky, neměl by proto vedle klasických způsobů propagace zapomínat na internet.
Jaká je realita, co napovědí webové stránky veřejné správy?
TŘI ZÁKLADNÍ PŘÍSTUPY
Pilný internetový surfař zjistí, že obce, města a regiony přistupují k propagaci cestovního ruchu na svých webových stránkách několika způsoby. První spočívá v nedocenění možností propagace pomocí internetu, takže takové municipality v tomto smyslu webové stránky prakticky nevyužívají. Anebo v lepším případě informace zajímavé pro turisty aby návštěvník hledal zastrčené v různých částech, rubrikách.
Druhý přístup je založen na určitém pochopení významu internetové podpory cestovního ruchu, čemu odpovídá i struktura příslušného webu. Často se tak jeho obsah dělí vedle všeobecných informací například na tři základní kategorie - pro občana, pro podnikatele a pro turistu. Jednak je to přehlednější pro návštěvníka stránek, jednak už toto rozhodnutí nutí provozovatele webu, aby část určenou pro turisty systematicky doplňoval o další informace, databáze, obrázky, mapy apod.
Ke třetímu způsobu dospívají města a regiony zpravidla tehdy, jakmile začnou pokládat internetovou prezentaci turistických informací pro sebe za natolik přínosnou, že jsou ochotny na ni vyčlenit větší finanční a lidské zdroje. Pak už zpravidla vznikají samostatné turistické portály či informační systémy, které již nejsou přímou součástí stránek měst a regionů, ty na ně pouze odkazují. (Ve skutečnosti se někdy vyskytují na stejném serveru a jsou vytvářeny pomocí stejného redakčního systému, ale grafickým řešením i propagací vystupují navenek samostatně.)
ČESKÝ KRUMLOV: NÁVŠTĚVNÍCI ZE 158 STÁTŮ
"Českému Krumlovu přivádějí internetové stránky Oficiálního informačního systému regionu Český Krumlov bezesporu významný počet návštěvníků," říká manažer tohoto systému Tibor Horváth. Českokrumlovští patří k průkopníkům internetové podpory cestovního ruchu a postupně svůj web zaplnili obrovským množstvím informací. Vyplatilo se jim, že stránky vytvářejí současně i v angličtině a němčině. Díky tomu z více než sedmi miliónů návštěv, které stránky www.ckrumlov.cz zaznamenaly od spuštění systému v roce 1998, přišla třetina ze zahraničí, a to již ze 158 států. Mezi stovkou nejnavštěvovanějších stránek na webu města je na 7. místě seznam ubytovacích zařízení ve městě Český Krumlov a na 11. místě objednávkový systém ubytování v regionu Český Krumlov.
VYSOČINA SI HLÍDÁ UBYTOVÁNÍ
Právě seznamy ubytovacích zařízení patří k těm, které se provozovatelé turistických webů snaží vytvářet v první řadě. Pokládají to za službu nejen turistům, ale i místním podnikatelům. "Do databáze se mohou provozovatelé zapsat zdarma. Jedinou jejich povinností je udržovat údaje aktuální," říká Jitka Mattyašovská, která má na starosti turistickou část portálu kraje Vysočina. "Dohlížíme na to tak, že jednou za půl roku jim pošleme mail s upozorněním na aktualizaci a současně jim přikládáme heslo pro přihlášení do systému. Pokud ubytovatel svůj záznam nepotvrdí či neopraví, je vyřazen z databáze."
INVENTURA NA JIHU ČECH
V Jihočeském kraji se dokonce rozhodli provést celkovou inventarizaci turistických atraktivit a služeb v cestovním ruchu, kterou nyní připravuje Jihočeská centrála cestovního ruchu. Jde o součást projektu, financovaného krajem částkou 700 tisíc korun, jehož výstupem rovněž bude Katalog produktů a služeb v tištěné i elektronické verzi.
"Chceme, aby výčet jihočeských turistických atraktivit a základních i doprovodných služeb pro turisty byl co nejkompletnější, a proto jsme se obrátili na jejich provozovatele, aby nám poskytli potřebné informace buď vyplněním elektronických formulářů na adrese www.jiznicechy.cz/php/inventarizace" designtimesp=15280>#1#, nebo tištěného formuláře, který jim na vyžádání zašleme poštou. V případě zájmu o zveřejnění v tištěné verzi katalogu, který vyjde letos, bylo třeba dodat podklady do konce ledna. Elektronická verze bude doplňována a aktualizována průběžně," řekla Jitka Fatková, ředitelka Jihočeské centrály cestovního ruchu. Se zpoplatněním se počítá jen u nabídky rozšířené verze zápisu s fotografiemi a větší škálou informací, jejíž umístění si mohou provozovatelé objednat za standardní registrační poplatek 100 až 200 Kč ročně v elektronickém Katalogu produktů a služeb na adrese ww.jiznicechy.cz.
PLZEŇSKÝ TURISTŮ RÁJ
Příkladem čistě na turistiku zaměřených stránek je i portál cestovního ruchu Plzeňského kraje www.turisturaj.cz, který letos získal Grand Prix Regiontour 2006 v soutěži o nejlepší produkt cestovního ruchu v rámci mezinárodního veletrhu turistických možností v regionech REGIONTOUR v Brně.
Portál Turistů ráj byl spuštěn loni v červenci ve třech jazykových verzích, vedle české je vytvořen také v angličtině a němčině. Kromě aktualit z kraje nabízí přehled informačních center, informace o ubytování, kultuře, historických památkách či přírodě. Součástí portálu je také interaktivní mapa kombinovatelná s leteckými snímky, kde bude navíc možné po rozšíření služeb vytvořit například ideální trasu pro pěší nebo cyklistický výlet.
Ať už zvolí obce, města a regiony jakýkoli přístup, vždy je důležité, aby se o jejich stránkách dozvěděli potenciální návštěvníci. Praxe ukazuje, že ve většině případů se to děje prostřednictvím vyhledávačů. Proto je důležité zaregistrovat stránky do relevantních katalogů a vytvářet je v souladu se zásadami přístupnosti, aby byly indexovány vyhledávači a při zadání příslušného dotazu se objevily mezi výsledky v popředí.