01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Na Zlínsku zahustí cyklistickou síť

Cyklistická doprava má ve Zlínském kraji dlouhodobě své významné místo. Řada měst a obcí ve všech částech regionu již vybudovala své cyklostezky či cyklotrasy, nebo jejich výstavbu alespoň plánuje. Na území okresu Zlín dosud hustší cyklistická síť chybí, a tak se tamní města a obce na jaře roku 2007 dohodly na zahájení prací směřujících k uskutečnění projektu nazvaného Budování páteřní cyklostezky Otrokovice-Vizovice a sítě cyklistických tras ve Zlínském regionu.

Garantem projektu se stal svazek obcí Region Zlínsko (www.regionzlinsko. cz). Kromě 16 členských měst a obcí svazku se k partnerství na projektu připojilo dalších deset samospráv a také Zlínský kraj.

Prvním úkolem řídicího výboru projektu, ve kterém zasedli jak politici měst a obcí, tak městští a krajští úředníci, byla příprava vyhledávací a prověřovací studie. Ta nejen definuje vedení stezek a tras na území jednotlivých katastrů, ale také představuje základní ekonomickou rozvahu pro jednotlivé úseky a finanční dopady na jednotlivé obce.

KVALITNÍ PROJEKT VYLOUČÍ PŘÍPADNÉ POZDĚJŠÍ POTÍŽE

Úkolem projektanta bylo rovněž předjednat majetkoprávní vztahy na pozemcích, přičemž tam, kde projekční kancelář předpokládala zásadní majetkoprávní komplikace, měl projektant za úkol vést stezku jinudy. V místech, kde byla stezka projektována například přes pozemky některých státních institucí, nebo tam, kde pro vedení stezky byl nutný souhlas některého orgánu, projektant předjednal souhlas a podmínky vedení stezky s kompetentními osobami - a teprve až na základě dohody danou trasu či stezku do studie zakotvil. Jako příklad lze uvést jednání se státním podnikem Povodí Moravy nebo s Památkovým úřadem.

Pro zadání parametrů studie bylo důležité dohodnout se s projektantem na tom, že, laicky řečeno, nepovede cyklostezky přes problematická místa. Tak můžeme mít v nejvyšší možné míře jistotu, že po zahájení realizace projektu se neobjeví zásadní majetkoprávní či jiné komplikace. Vedení stezek přes jednotlivé katastry musel projektant předjednat se starostou konkrétní obce, takže navržené stezky jsou většinou výsledkem přání daných obcí, nikoli jen vůlí či návrhem projektanta.

STUDII Z POLOVINY UHRADÍ KRAJ

Cena studie, jejíž obsah je již velmi solidním základem pro následnou dokumentaci k územnímu řízení, byla vyčíslena na 800 tisíc korun. Polovinu částky se podařilo získat z rozpočtu Zlínského kraje, který cyklistickou dopravu významně podporuje. O zbytek částky se musely podělit participující obce a rozpočet svazku obcí Region Zlínsko. Jako princip kofinancování pro jednotlivé obce byl po vzájemné dohodě starostů stanoven počet obyvatel, přičemž jistou výjimku tvořila metropole kraje. Ve Zlíně totiž řada cyklo- stezek přímo uvnitř města už existuje, takže projektant měl se zlínským katastrem relativně méně práce. Pokud by se však vycházelo z počtu obyvatel, Zlín by musel za studii zaplatit neúměrnou sumu. Že v tomto směru nedošlo ke komplikacím, je především díky faktu, že představitelé všech obcí, které se projektu účastní, spolu pravidelně jednají, všechny zásadní záležitosti jsou konzultovány a každé důležité rozhodnutí je výsledkem konsenzu. Občas se samozřejmě vyskytnou dílčí problémy nebo nesouhlas s některými kroky jednotlivých starostů či starostek, ale dosud se nám vždy podařilo najít vzájemnou dohodu. Většina problémů totiž bývá způsobována špatným přenosem informací, nikoli nějakou věcnou neshodou.

Zpracování studie trvalo zhruba půl roku a následně se s jejím obsahem seznámili všichni představitelé obcí a měst participujících na projektu. Projekt tak mohl postoupit do druhé fáze.

KROKY, KTERÉ MUSÍ PŘEDCHÁZET ŽÁDOSTI O PODPORU

U projektu pochopitelně počítáme s tím, že ze značné části bude financován z prostředků Evropské unie. Proto bylo třeba zahájit takové kroky, abychom mohli o peníze z Regionálního operačního programu vůbec požádat.

Nejdůležitějším úkolem je nyní uvedení navržených cyklostezek a cyklotras do souladu s územním plánem každé obce a každého města. Dokud tato otázka nebude vyřešena a dokud nebudou smluvně ošetřeny majetkoprávní vztahy, nelze v podstatě o peníze na daný úsek požádat. Způsob realizace bude per partes, přičemž prioritním úsekem je samozřejmě páteřní cyklostezka z Otrokovic přes Zlín až do Vizovic o celkové délce 22 kilometrů. Další úseky budou získávat prioritu podle míry své připravenosti.

Každá obec samozřejmě musí počítat s tím, že se bude na vybudování stezek na svém katastru finančně podílet. Přitom často nejde o nějaké zanedbatelné částky.

Jako příklad mohu uvést menší obec Zádveřice-Raková s přibližně 1340 obyvateli. Výstavba navržené cyklostezky pouze na jejím katastru přijde na padesát milionů korun. I kdyby se pro tento úsek podařilo získat 85 procent potřebných peněz z Evropské unie, na dofinancování z rozpočtu obce by připadlo zhruba osm milionů. Jenže to by vzhledem k výši ročního rozpočtu Zádveřic-Rakové, který činí asi patnáct milionů, stále zůstávalo obrovskou částkou. Bude tedy ještě nutné hledat také další alternativy ke spolufinancování.

HLAVNĚ MENŠÍ SÍDLA SE BEZ SPOLUPRÁCE NEOBEJDOU

Dosud také nemáme přesně dořešeno, kdo vlastně bude o peníze žádat: Zda každá obec sama pro svůj katastr, nebo společně několik obcí ležících vedle sebe a podobně připravených. Podobně jsme si ještě neujasnili, v jaké roli bude vystupovat svazek obcí Region Zlínsko - jestli jako hlavní žadatel, partner nebo jen jako referenční instituce.

Na podzim letošního roku se očekávají další výzvy z podprogramu Regionálního operačního programu 1. 3. - Bezmotorová doprava, v němž je prostor také pro financování cyklostezek. Některá města řeší své cyklostezky paralelně a nezávisle na projektu Regionu Zlínsko - příkladem může být právě Zlín, který takříkajíc jede po své linii. Je však samozřejmé, že malé obce nemají administrativní a úřednické zázemí, a proto spolupráce s ostatními obcemi i svazkem obcí Region Zlínsko na tomto projektu je pro ně nutná.

POMÁHAJÍ ROVNĚŽ "TROJKOVÉ" OBCE I ZLÍNSKÝ KRAJ

Město Zlín jako obec s rozšířenou působností, ale i jiné "trojkové" obce, mohou v tomto směru svým menším partnerům pomoci například při územním řízení nebo při udělování stavebních povolení. Mohou se zasazovat i o to, aby příslušné úřady se snažily obcím vyjít vstříc a aby jim lidově řečeno neházely klacky pod nohy.

Zlín menším sídlům v okruhu své správní působnosti navíc pomáhá také odborně a metodicky, úředníci odboru dopravy a silničního hospodářství jsou součástí řídicího výboru projektu Budování páteřní cyklostezky Otrokovice-Vizovice a sítě cyklistických tras ve Zlínském regionu a svého zástupce se stejným posláním do výboru vyslal rovněž Zlínský kraj.

Kromě páteřní cyklostezky jsou součástí projektu stovky dalších kilometrů cyklotras na území jednotlivých obcí, přes lesy, louky apod. Vybudovat cyklotrasy bude zřejmě jednodušší, protože například i nároky na jejich soulad s územním plánem jsou menší, než je tomu v případě cyklostezek.

Ambice svazku obcí Region Zlínsko v oblasti cyklistické dopravy jsou jistě velké, ale již jsme prokázali, že to s tímto projektem myslíme vážně. O podobném projektu se totiž na Zlínsku mluvilo už mnoho let, zpracovány byly také dílčí studie, ale komplexní pojetí, nový směr a především reálný rozjezd realizaci sítě cyklostezek a cyklotras na Zlínsku dal právě až svazek obcí Region Zlínsko. I tak jde však o běh na dlouhou trať a o práci na několik let.

ONDŘEJ KAPUSTA
předseda svazku obcí Region Zlínsko

 

ZDROJ: REGION ZLINSKO, WEBY OBCI, WWW.MESTA.OBCE.CZ

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down