01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Nad účetní reformou v roce 2012

Teprve až letos v listopadu mělo dojít k vydání novelizace předpisů k účetní reformě, které by většinou měly být účinné už od 1. 1. 2012. Návrhy znění předpisů byly zveřejněny na internetových stránkách Ministerstva financí www.mfcr.cz. Nedlouho před závěrem letošního roku tak měla s účinností od 1. 1. 2012 vyjít rovněž 9. novela vyhlášky č. 323/2002 Sb., o rozpočtové skladbě, a novela zákona č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů.

Obce i jimi zřizované příspěvkové organizace se proto nyní ocitají ve velmi rizikové situaci ohledně splnění svých povinností uložených dotčenými předpisy v roce 2012, a to kvůli jejich pozdnímu vydávání.

S přípravou rozpočtu na rok 2012 se totiž ve většině obcí začalo už v říjnu 2011. Protože však, bohužel, nejsou k dispozici nové položky a paragrafy (novela vyhlášky č. 323/2002 Sb., o rozpočtové skladbě nebyla zveřejněna ještě ani k 15. 11. 2011), je zřejmé, že návrh rozpočtu se od výsledného znění bude lišit. Budou muset být prováděny opravy rozpočtu a přijímána »technická« rozpočtová opatření v roce 2012.

Stejný problém s časem bude mít i novela zákona č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, která mj. upravuje požadavky na zveřejnění návrhu rozpočtu. Proto lze obcím doporučit zveřejnit návrh rozpočtu až po vydání této novely, aby návrh rozpočtu a způsob jeho zveřejnění už byl v souladu s novým ustanovením předpisu.

Novela zákona o účetnictví už nebude dávat možnost výběru

V procesu schvalování je novela zákona o účetnictví (zákon č. 563/1991 Sb.), na kterou částečně váží prováděcí vyhlášky a účetní standardy. Vnější připomínkové řízení proběhlo již v létě 2011, nicméně Legislativní rada vlády se novelou zabývala až 3. 11. 2011. Vzniká tak velká nejistota, jak to bude s účinností novely, neboť již nezůstává dostatečný časový prostor, aby v roce 2011 prošla standardním legislativním procesem.

Přitom novela zákona o účetnictví počítá mj. s tím, že v případě příspěvkových organizací již nebude možná volba mezi zjednodušeným či plným rozsahem účetnictví, ale že u větších příspěvkových organizací (všech těch, které budou vstupovat do konsolidace) bude povinný plný rozsah vedení účetnictví.

To vše je spojeno i s následujícími metodami:

povinností tvorby opravných položek,

povinností tvorby rezerv na krytí rizik,

implementaci oceňování reálnou hodnotou,

povinnou aplikaci podrozvahových účtů,

a to s případnou plnou aplikací hned od 1. 1. 2012. Samozřejmě i v tomto případě by příslušné účetní jednotky potřebovaly minimálně dva měsíce k tomu, aby se mohly na uvedené změny připravit.

Zastupitelstvům obcí přibude nový obtížný úkol

Rovněž je třeba upozornit na skutečnost, že novela zákona o účetnictví ve vztahu k dalším předpisům (zákon o obcích č. 128/2000 Sb.) ukládá také nové povinnosti zastupitelstvu obcí ohledně schvalování účetní závěrky. Pro zastupitelstva obcí to bude nelehký úkol, neboť jde o odbornou záležitost zpravidla mimo rozlišovací schopnost jejich jednotlivých členů. Zastupitelstva obce mají situaci ztíženou i kvůli legislativě, která umožňuje velkou variabilitu účetních metod vedoucích k rozdílnému dopadu na výsledek hospodaření.

Pokud se mají zastupitelstva obcí s úkolem schvalování účetní závěrky vypořádat v tom smyslu, že za ni přebírají odpovědnost, je třeba se s variabilitou účetních metod a jejich dopadů začít seznamovat a jejich rizika eliminovat, např. pomocí vnitroorganizačních norem. Což, bohužel, za měsíc leden a část února 2012, do kdy musí být zpracována závěrka, se již nestačí provést.

Nejpracnější povinnosti přinese pomocný analytický přehled

Nejzásadnější očekávanou změnou předpisů z hlediska budoucí pracnosti bude novela prováděcí vyhlášky č. 383/2009 Sb., technická vyhláška o účetních záznamech, ve znění vyhlášky č. 434/2010 Sb., kterou se zavádí zpracování Pomocného analytického přehledu (dále jen PAP).

Jde o rozsáhlé zpracování 13 nových výkazů, které nebude možné zajistit ručně. Splnění povinnosti účetní jednotky proto bude zcela závislé na dodavatelích programů. Účetní jednotky budou muset doplňovat data pro sestavení výkazů k účetním zápisům: IČ partnerů aktiva a pasiva a IČ partnerů transakcí (asi bude možné v některých případech využít zavedené adresáře a číselníky) a čtyřčíselné kódy typů změn skoro u všech účetních zápisů a dále budou muset účetní jednotky zavést nové analytické účty. Představu o pracnosti a časové náročnosti si čtenář z výše uvedeného jistě udělá sám.

Obce do 1 tisíce obyv. a příspěvkové organizace s výší aktiv do 10 mil. Kč nebudou muset PAP zpracovávat. V současné době probíhají jednání, že pro některé účetní jednotky (navrhují se obce do 3000 obyv. a příspěvkové organizace do 100 mil. Kč aktiv) budou mít povinnost zpracování výkazu posunutou až na rok 2013.

V říjnu 2011 vyšlo i upravené znění Českého účetního standardu ČÚS 708 Odpisování. Říjnová úprava předpisu vydaného v březnu 2011 víceméně znamená, že byl zrušen zjednodušený způsob jako základní způsob odpisování, a kdo jej zvolí, bude muset příští rok odpisy znovu nastavovat, protože je povolen jen do roku 2012. Tedy nutně je třeba do konce roku 2011 zpracovat směrnici k odpisování a zvolit jiné způsoby odpisování.

Záležet bude i na rychlosti aktualizace účetních programů

Veškeré zmíněné novely účetních předpisů mají velký vliv na úpravy účetních programů, bez kterých se nedají vykazovací povinností obcí a jimi zřizovaných příspěvkových organizací zajistit. Dodavatelé programů mají málo času na zapracování potřebných úprav. Není žádný prostor pro odzkoušení. V případě obcí je jen několik dodavatelů programů, kteří zpravidla zajišťují instalace nových verzí přímo v místech úřadů obcí a každá nová verze trvá až dva měsíce, než se aplikuje ve všech účetních jednotkách.

Je třeba se zmínit i o riziku značné chybovosti. Účetní jednotky nebudou mít časový prostor pro úpravy informačních toků včetně úprav vnitroorganizačních směrnic a pro seznámení se s novými ustanoveními předpisů. Nezůstává ani žádný prostor pro zaškolení pracovníků.

Odpovědnost za případné nedostatky vyjasnit už předem

Kvůli pozdnímu vydání novelizovaných předpisů s největší pravděpodobností nebudou moci obce a jimi zřizované příspěvkové organizace splnit povinnosti uložené předpisy. Neplnění povinností je však sankcionováno podle zákona o účetnictví a zákona o rozpočtových pravidlech. V obou případech jde o hodnotově významné pokuty.

Na tuto skutečnost je nutné upozornit příslušné orgány odpovědné za legislativní procesy, aby včas a předem byla vyjasněna odpovědnost za případně zjištěné nedostatky ohledně včasnosti a kvality dat, eventuálně rozpočtových procesů. Kraje a obce by měly upozornit Ministerstvo financí na fakt, že s ohledem na pozdní vydání novel jsou vážně ohroženy termíny předávání dat pro rok 2012, minimálně jejich plný soulad s novelizovanými předpisy.

Ivana Schneiderová

auditor č. osvědčení 1840

Acha obec účtuje s. r. o.

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down