01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

NADĚJÍ JE STÁTNÍ FOND

Jedním z nejtíživějších problémů municipalit i samotných občanů je bytová otázka. O způsobech řešení jsme hovořili s ministrem pro místní rozvoj Ing. Petrem Lachnitem, CSc. [*] Přišel jste do funkce ministra z komunální politiky. Uplatníte tyto zkušenosti? Ve funkci náměstka primátora města Ostravy...

Jedním z nejtíživějších problémů municipalit i samotných občanů je bytová otázka. O způsobech řešení jsme hovořili s ministrem pro místní rozvoj Ing. Petrem Lachnitem, CSc.

[*] Přišel jste do funkce ministra z komunální politiky. Uplatníte tyto zkušenosti?

Ve funkci náměstka primátora města Ostravy pro investiční výstavbu, urbanistický a ekonomický rozvoj jsem se pravidelně setkával s pracovníky Ministerstva pro místní rozvoj. Díky tomu jsem se seznámil s programy z oblasti výstavby nájemních bytů a postupně i s dalšími.

Pracoval jsem také v ministerské komisi, která posuzovala projekty domů s pečovatelskou službou a nově v komisi, která měla na starosti podporu regionálních programů. Jsem proto rád, že stojím v čele resortu, který má, podle mého názoru, nejblíže k lidem, žije jejich konkrétními problémy a pomáhá je řešit.

[*] Jaké úkoly z oblasti bytové politiky jsou nyní před vámi?

Pro jednání vlády jsme připravili návrh Dlouhodobého programu podpory vlastníků pro financování oprav bytových domů a návrh věcného záměru zákona o nájemném, který by měl vyřešit neuralgický problému regulace nájemného. Dále chceme prosadit návrh zákona o neziskových bytových společnostech a čekají nás i nelehká jednání o dotacích na podporu bydlení při sestavování státního rozpočtu na rok 2001.

Mezi pozitivní, už dosažené výsledky můžeme počítat především přijetí dlouho očekávané nové koncepce bytové politiky. Za velký úspěch považuji, že byla prosazena novela zákona o vlastnictví bytů a zákon o Státním fondu rozvoje bydlení.

[*] Co bude znamenat fond pro obce, které se snad jako jediné věnují výstavbě bytů pro sociálně slabší občany?

Základními úkoly Státního fondu rozvoje bydlení jsou podpora výstavby nájemních bytů, podpora obcí ve výstavbě technické infrastruktury a podpora vlastníků domů při financování oprav a modernizace. Mezi nástroje fondu patří garance za splácení úvěrů poskytnutých obcím, bytovým družstvům a společenstvím vlastníků bytů. Dále pak úroková dotace k úvěrům poskytnutým na výstavbu nebo opravy komerčními bankami a stavebními spořitelnami a přímé úvěry na podporu výstavby, oprav a modernizace.

Z toho vyplývá, že se obce budou moci zapojit do jednotlivých programů fondu. Chtěl bych podotknout, že založení fondu neznamená, že naše ministerstvo již nebude požadovat z rozpočtu peníze na bytovou politiku. Dosavadní programy, na něž letos ministerstvo čerpá 4,5 miliardy korun, poběží i nadále.

[*] Budou prostředky fondu postačovat ke zlepšování stavu silně zanedbaného bytového fondu?

Základní vklad státu poskytnutý Fondem národního majetku z výnosů privatizace je 6 mld. Kč, ze státního rozpočtu se počítá s příspěvkem 1,25 mld. korun ročně. Jmění fondu budou zvyšovat výnosy z emise cenných papírů. Tím by do něho vstoupil soukromý kapitál. Zahájili jsme také jednání, která by mohla vést k obohacení fondu z prostředků Evropské unie.

Podle mého názoru může být fond při jistém objemu prostředků, které bude spravovat, řekněme na úrovni 20 miliard, plně odpoután od státního rozpočtu a podporovat všechny aktivity samostatně. Je to rozhodně instrument, který by měl pomoci zastavit úbytek bytů i zastarávání bytového fondu a vpustit do celého procesu i soukromý kapitál tak, aby se dosáhlo rychlejšího zlomu.

[*] Nejvíce postižená jsou mladá manželství, pro která jsou nové byty finančně téměř nedostupné. Nabídka nájemního bydlení je zatím minimální. Jaké řešení připravujete?

V oblasti nájemního bydlení je v prvé řadě nutné vytvořit podmínky pro rozvoj výstavby nájemních bytů, které budou finančně dostupné pro střední a nižší příjmové vrstvy. Potřebné dlouhodobé zdroje pro financování podpůrných programů mimo státní rozpočet bude vytvářet Státní fond rozvoje bydlení. Nájemní byty zatím staví se státní podporou převážně obce, ale do budoucna bychom chtěli do této výstavby více zapojit soukromé investice.

Obce by měly spíše poskytnout kvalitní nabídku pozemků a postarat se o jejich zainvestování. Připravujeme také návrh zákona o neziskových bytových společnostech. Základní podmínkou pro jejich vznik bude cenová dostupnost při výstavbě a nájmu nových bytů.

[*] Kdy by se mohly projevit první výsledky působení fondu?

Fond bydlení se základním jměním by měl vzniknout do letošního podzimu. Každoročně byl měl ze státního rozpočtu dostat příspěvek ve výši 1,25 miliardy korun. První částka však do fondu poplyne až v příštím roce. Letošní financování z fondu se proto omezí spíše na pilotní projekty.

[*] Jaká je perspektiva programu na obnovu panelových domů?

Dlouhodobý program podpory vlastníků bytových domů při financování oprav, jehož 1. etapa je omezena na opravy panelových domů, již byl připraven. Návrh nařízení vlády, kterým bude zajištěno zvýhodnění úvěrů na financování oprav, už prošel meziresortním připomínkovým řízením a bude v nejbližších dnech předložen vládě. Současně probíhá jednání s bankami o podmínkách záruk za splácení úvěrů obcemi, bytovými družstvy a společenstvími vlastníků. Zahájení programu lze očekávat v červenci tohoto roku.

[*] Často diskutovanou otázkou je výše nájemného...

Regulace nájemného by měla skončit v roce 2002. V uplynulých dnech dokončilo Ministerstvo financí a Ministerstvo pro místní rozvoj své návrhy zákona o nájemném, který má uvolnění regulace uzákonit.

Věcný záměr zákona o nájemném z bytu, který předkládá naše ministerstvo, předpokládá, že zákon především upraví způsob a postup při uplatňování smluvního principu nájemného. Dále stanoví, u kterých bytů a jakým způsobem bude uplatňováno věcně usměrňované nájemné a pravidla pro zúčtování úhrad za plnění poskytovaná s užíváním bytů.

Vzhledem k tomu, že u věcně usměrňovaného nájemného a úhrad za plnění poskytovaná s užíváním bytů nedojde k podstatným změnám proti současné úpravě, zabývá se návrh věcného záměru zákona především úpravou podmínek pro uplatnění smluvního principu nájemného.

Realizací té části navrženého zákona, která upravuje smluvní princip, bude ukončena regulace formou maximálního nájemného (podle vyhlášky MF č. 176/1993 Sb., o nájemném z bytu a úhradě za plnění poskytovaná s užíváním bytu, ve znění pozdějších předpisů a k zavedení smluvního přístupu se srovnatelným nájemným). Tato změna se bude týkat asi 28 % veškerého bytového fondu, tj. zhruba jednoho miliónu bytů.

Základní výhodou navrženého smluvního přístupu k nájemnému je, že obsahuje efektivní ochranné prvky, takže dostatečně chrání nájemce a současně vytváří vhodné podmínky pro podnikání v nájemním bydlení. Samoregulační mechanismy obsažené v tomto systému umožní pohyb nájemného, odrážející situaci v obci, a zabrání případným excesům.

EVA STEJSKALOVÁ

FOTO ARCHÍV

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down