01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Nahradí evidence obyvatel plošná sčítání lidu?

Podle Ing. Tomáše Holendy, ředitele odboru informatizace veřejné správy Ministerstva vnitra, se blíží doba, kdy bude omezeno duplicitní vyžadování informací státní správou od občanů, obcí a krajů.

Co lze v informatizaci územní veřejné správy očekávat v nejbližším období?

Klíčový bude závěr letošního roku. Do té doby by totiž měly být spuštěny některé významné nové aplikace jak pro územní veřejnou správu, tak pro některé resorty, které jsou navázány na náš informační systém evidence obyvatel. Zároveň budou výrazně doplněna data v našem elektronickém portálu územních samospráv ePUSA. Počítám s tím, že "rozchodíme" základní část aplikace Správa datových zdrojů a aplikací, která ve vazbě na ePUSA umožní definovat, jakou má ten či onen úředník na kraji, obecním nebo městském úřadě roli - a podle toho mu nastavit přístupová práva k různým neveřejným datovým zdrojům. Tento úředník by měl být ovšem také "viděn" v zobrazovací části portálu, aby občané věděli, jak a na koho se ve svých konkrétních záležitostech mohou obracet. Systém bude muset pochopitelně rovněž zajistit, aby do něho i do zobrazovací části byla promítnuta každá změna v postavení tohoto úředníka. Právě aktualizace dat na webech jednotlivých obcí i krajů bývá zatím značným problémem.

Vaše možnosti ovšem sahají pouze ke krajům a "trojkovým" obcím s rozšířenou působností. Co udělat pro to, aby tyto možnosti byly otevřeny také ostatním obcím?

I jim systém bude otevřen. Jde jen o to, aby se o tom dohodly se "svou" obcí s rozšířenou působností, případně s krajem. Doufáme, že i menší obce pochopí výhodnost systému, který jim umožní, aby do něho vstoupily a samy v něm například aktualizovaly změny na svém úřadě. Nebude to pro ně vyžadovat žádné dodatečné náklady, protože k práci v systému plně stačí počítač s běžným prohlížečem, jako je třeba Internet Explorer. Chtěl bych připomenout, že tyto obce tak získají i zajímavý benefit. S Hasičským záchranným sborem je totiž dohodnuto, že bude považovat za akceptovatelnou formu sdělení, pokud obec do ePUSA vyplní základní data, která vyžaduje zákon č. 240/2000 Sb., o krizovém řízení, a znovu je už nebude na obci vyžadovat. Jako Ministerstvo vnitra samozřejmě uvítáme spolupráci obcí i při aktualizaci dalších dat, která ze zákona o krizovém řízení bezprostředně nevyplývají, ale jsou vyložitelná podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím. Vždyť obec informace tohoto druhu o sobě beztak někde zveřejňuje. Budeme se snažit, aby nemusela "překlápět" tyto informace do systému ePUSA složitě, ale aby se převod těchto dat z jiných systémů do našeho uskutečnil automaticky. Konkrétně nejdále jsme v tomto směru ve spolupráci s partnerským portálem Města a obce on line. Údaje o obcích z tohoto portálu se elektronicky přenášejí do ePUSA a ta zase bude, doufám, že ještě v tomto pololetí, synchronizována s Portálem veřejné správy Ministerstva informatiky. Chtěl bych však uklidnit obce, které spolupracují s jinými, například regionálně zaměřenými portály typu informačního portálu ŠumavaNET. Máme snahu i s těmito portály uzavřít dohody o synchronizaci dat, takže v nich zúčastněné obce nebudou muset měnit své zvyklosti a přitom bez problémů údaje o sobě dostanou i do ePUSA.

Co to však obcím přinese?

Naším cílem je, aby orgány státu nebyly oprávněny vyžadovat od obcí ty informace, které budou dosažitelné v Portálu veřejné správy a portálu ePUSA, který má nejširší strukturu databáze územní veřejné správy. Právě velké množství duplicitních dotazů orgánů státní správy, jak známo, nejen znechucuje obecní a městské úřady, ale hlavně brzdí jejich činnost.

Existuje v tomto směru, kromě příkladu s HZS, už nějaký hmatatelný výsledek?

To je spíše v naší druhé hlavní činnosti, v evidenci obyvatel. Ale ono v informačních systémech vše souvisí se vším. Zásadní průlom představuje od letošního 1. dubna novela zákona č. 133/2000 Sb., o evidenci obyvatel a rodných číslech, podle níž k této evidenci může, samozřejmě za zákonem striktně vymezených podmínek, přistupovat on line mnohem více subjektů než dosud. Už to nejsou jen ministerstva, ale také třeba Český úřad zeměměřický a katastrální, Český telekomunikační úřad či Exekutorská komora ČR. Zvláště v případě exekutorů je obrat k lepšímu obzvlášť zřetelný. Jen na Ministerstvu vnitra jsme roč-ně evidovali jejich zhruba sto tisíc písemných dotazů ohledně údajů z evidence obyvatel - a na každou žádost bylo nutno písemně odpovědět. To vše už patří minulosti a exekutoři se nyní k požadovaným údajům dostávají on line, tedy okamžitě, což významně zkracuje exekuční řízení a nepochybně také podstatně zamezuje tomu, aby byl "uklízen" majetek, na nějž by se exekuce vztahovala. Od změn v přístupu k evidenci obyvatel si ovšem slibujeme mnohem více. Tak především vstupy více subjektů evidenci "pročistí", data budou přesnější a povede to i k většímu tlaku na jejich aktualizaci, kterou zajišťují obce s rozšířenou působností. Pro obce a kraje bude určitě zajímavá informace, že Ministerstvo financí předpokládá už od příštího roku návrh čerpat údaje pro přepočítávací koeficienty k výpočtu rozpočtového určení daní nikoliv z údajů ČSÚ, nýbrž právě z naší evidence obyvatel. Mimochodem s Českým statistickým úřadem nyní jako ministerstvo začínáme intenzívně spolupracovat na tom, aby se již nemusela v desetiletých periodách provádět tak náročná a finančně nákladná plošná sčítání a kvalifikovaná data se k tomuto účelu získávala jednoduše právě z evidence obyvatel.

Nezatíží však onen tlak na větší aktualizaci a přesnost dat v evidenci obyvatel obce s rozšířenou působností?

Nemyslím si to, protože pracovníky v příslušných správních agendách, kteří data do systému evidence obyvatel vkládají, už mají. Technologická podpora evidence je zajišťována pro všechny uživatele bezplatně naším ministerstvem. Pravdou však je, že v roce 2006 bezplatná podpora koncových počítačů a tiskáren na obcích s rozšířenou působností skončí a bude nutné situaci řešit. A to tím spíše, že informační systémy tohoto druhu budou stále náročnější. To bude určitě i případ nového systému registru živnostenského podnikání, který ministerstva informatiky a průmyslu a obchodu hodlají spustit od 1. ledna 2005. Ten také bude užívat určitá data z evidence obyvatel. Na Ministerstvu vnitra zatím uvažujeme o tom, že bychom koncové stanice informačního systému správních evidencí předali do majetku obcí s rozšířenou působností a poskytovali jim určitou finanční kompenzaci na jejich upgrade. Ale jistě také víte, že "trojkám" už teď náleží správní poplatky vybrané za vyřizování těchto agend, což představuje částku zhruba jedné miliardy korun ročně. Zvládneme to.

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down