Lze vyhlásit zvláště chráněné území a ochranné pásmo k tomuto území formou nařízení kraje?Podle § 77a odst. 3 písm. d) zákona ČNR č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny, ve znění pozdějších předpisů, krajské úřady ve svém...
Lze vyhlásit zvláště chráněné území a ochranné pásmo k tomuto území formou nařízení kraje?
Podle § 77a odst. 3 písm. d) zákona ČNR č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny, ve znění pozdějších předpisů, krajské úřady ve svém správním obvodu, nejde-li o území národního parku nebo chráněné krajinné oblasti nebo jejich ochranného pásma, vyhlašují přírodní rezervace a přírodní památky, jejich ochranná pásma, stanoví jejich bližší ochranné podmínky a zajišťují péči o ně.
Podle mého názoru není výše uvedené ustanovení zákonným zmocněním k vydání nařízení kraje o vyhlášení zvláště chráněného území a ochranného pásma k tomuto území. Nařízení kraje je svojí povahou derivativním (odvozeným) pramenem práva. K jeho vydání musí být kumulativně dána existence tří podmínek stanovených v čl. 79 odst. 3 Ústavy ČR, kterými jsou: zákonný základ, zákonné meze a výslovné zákonné zmocnění.
Posuzované ustanovení neobsahuje formulaci typu: "vydá nařízení, kterým vyhlásí..." nebo "ve svém nařízení vyhlásí..." či alespoň "nařídí..." apod. Jako příklad zákonného zmocnění pro vydání derivativního normativního správního aktu mohu ostatně uvést i odst. 2 cit. ustanovení, podle něhož kraje mohou vydávat nařízení o zřízení přírodního parku a stanovit omezení využití jeho území. Mám za to, že pokud by zákonodárce vyžadoval, aby akty kraje vydávané podle § 77a odst. 3 písm. d) měly podobu právního předpisu kraje, formuloval by toto ustanovení obdobně, jako je tomu u § 77a odst. 2.
Jako podpůrný důvod pro podporu tohoto tvrzení mohu uvést i rozdílné označení subjektů pro vydání daných správních aktů (kraj - krajský úřad). I s tím vědomím, že zákonodárce není vždy důsledný při rozlišování pojmů kraj - krajský úřad, je nutné zdůraznit, že nařízení kraje vydává vždy kraj, nikoliv krajský úřad.
právník