01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Náročná cesta k realizaci

Náročná cesta k realizaci Elektronický podpis Jedním z fenoménů, charakteristickým pro závěr letošního roku ve veřejné správě, se stalo zavádění elektronické komunikace do praxe jednotlivých institucí. V návaznosti na zákon č. 227/2000 Sb., o elektronickém podpisu, který nabyl účinnosti už v roce...

Náročná cesta k realizaci

Elektronický podpis

Jedním z fenoménů, charakteristickým pro závěr letošního roku ve veřejné správě, se stalo zavádění elektronické komunikace do praxe jednotlivých institucí.

V návaznosti na zákon č. 227/2000 Sb., o elektronickém podpisu, který nabyl účinnosti už v roce 2000, vstoupilo letos v říjnu v platnost nařízení vlády č. 304/2001 (Sbírka zákonů, částka 117 dne 30. 8. 2001), které stanovuje organizačně technická opatření pro realizaci tohoto zákona.

Elektronický podpis, to není jen prosté opatření určitého dokumentu (zpracovaného v elektronické podobě) podpisem. Je to systém spojující ochranu datových souborů a určitý technologický způsob jejich přenosu. Užití elektronického podpisu bezprostředně navazuje na funkci elektronické podatelny a práci se spisovou agendou, tedy na systém práce s dokumenty. Zaručuje přehled o pohybu dokumentů a termínech jejich vyřizování a prohlubuje osobní zodpovědnost jednotlivých pracovníků při jejich zpracování.

Dva klíče

Elektronický podpis se uplatňuje nejen při komunikaci občanů, fyzických či právnických osob s institucemi veřejné správy, ale také mezi jednotlivými institucemi nebo resorty navzájem, uvnitř každé instituce i mezi jednotlivými pracovišti a pracovníky.

Elektronický podpis má dvě šifrované části, klíče - osobní a veřejný. Oba klíče tvoří pár, kdy jedna část není funkční bez druhé. Použití elektronického podpisu znamená zašifrování daného souboru dat osobním klíčem a vytvoření kopie takového dokumentu, kterou je možné otevřít pouze druhým, veřejným klíčem.

V principu tedy dochází k porovnání těchto dvou dokumentů, originálu a kopie. Jsou-li totožné, jedná se o datový soubor vytvořený osobou, která jej podepsala. Nejsou-li totožné, byl datový soubor po podpisu pozměněn a podpis proto není platný. Elektronický podpis nezaručuje neměnnost datového souboru, ale potvrzuje, zda se jedná o dokument původní či nikoli.

Certifikační autorita

Novým prvkem, který vstupuje do celého procesu, se stává tzv. certifikační autorita, tj. místo, které elektronické podpisy generuje a registruje. Zjednodušeně řečeno plní funkci notáře při ověřování podpisu na klasických listinách. V komerční sféře se systém elektronického podpisu užívá běžně už několik let, zejména ve vnitropodnikové komunikaci, ale výjimkou není ani předávání dokumentů touto formou mezi jednotlivými podnikatelskými subjekty.

Certifikační autority, kterých v naší republice existuje několik, vydaly už na 200 000 elektronických podpisů. V oblasti veřejné správy však budou uznávány pouze elektronické podpisy, které vydají certifikační autority akreditované. Pravidla pro akreditaci poskytovatelů certifikačních služeb stanoví Úřad na ochranu osobních údajů, který bude také akreditace udělovat.

Je jen otázkou, kolik dnes již existujících certifikačních autorit vyhoví jak administrativním požadavkům, tak náročným technologickým podmínkám a také nárokům na počáteční investice. Odborníci odhadují, že počet autorizovaných certifikačních autorit bude velmi malý, podmínkám patrně vyhoví dvě tři.

Skutečnost, že v minulých letech byly v jednotlivých resortech vytvářeny různorodé informační systémy, je dnes velkou překážkou pro rychlou realizaci záměrů státní informační politiky. Jen necelá pětina prostředků vkládaných do budování komunikačních infrastruktur má koordinovaný charakter.

Standardy vybavení

Pro zavedení elektronického podpisu do praxe proto Úřad pro veřejné informační systémy připravuje standardy technického a programového vybavení příslušných pracovišť. K plnému využití tohoto systému je třeba přijmout i zákon o registrech veřejné správy a několika dalších návazných předpisů.

Význam systému elektronického podpisu pro reformu veřejné správy a naplnění koncepce státní informační politiky podtrhuje velké množství odborných setkání, konferencí a seminářů věnovaných v uplynulých dvanácti měsících této tématice. Nejsou to jen velké a významné konference jako Internet ve státní správě a samosprávě, veletrhy informačních technologií INVEX nebo Internet World, ale i třeba jen jednodenní setkání jakými byl například zářijový seminář Infofórum v Pardubicích.

Podstatná je zejména osobní angažovanost vrcholných představitelů veřejné správy a politiků v tomto hnutí. Připomeňme, že právě oni byli iniciátory velmi zajímavé road show Internet mění svět, v jejímž rámci postupně navštívili během první poloviny letošního roku všechna krajská města (viz obrázek). Z diskuzí mezi účastníky těchto setkání je patrné, že plné zavedení elektronického podpisu do praxe ještě nějakou dobu potrvá.

- skj -

FOTO AUTOR

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down