01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Náročnější požadavky na vzdělávání

Komplexní vzdělávání úředníků územních samosprávných celků má přispět k větší profesionalizaci, odbornosti a výkonnosti. O přípravě a realizaci vzdělávacího systému, který má v kompetenci Institut pro místní správu Ministerstva vnitra ČR, jsme hovořili s jeho ředitelkou PhDr. Zdenkou Procházkovou.

Když se ohlédnete za rokem 2002, co nejvíce ovlivnilo činnost Institutu pro místní správu?

Především skončila druhá fáze reformy veřejné správy a započala příprava realizace zákona č. 3l2/2002 Sb., o úřednících územních samosprávných celků a o změně některých zákonů. Jednalo se o to, aby co nejvíce zaměstnanců okresních úřadů, kteří od letošního ledna pracují na městských úřadech obcí s rozšířenou působností, bylo dobře připraveno na výkon nových činností. Naší prioritou bylo zařadit je do přípravných kursů na ověření zvláštní odborné způsobilosti.

Tajemníci obcí s rozšířenou působností absolvovali mimo jiné dvě náročná školení ke zvládnutí problematiky obcí s rozšířenou působností a výkonu státní správy v přenesené působnosti.

Koncem roku 2002 jsme uspořádali pro tajemníky a personalisty úřadů obcí kursy se zaměřením na výklad a aplikaci zákona o úřednících územních samosprávných celků. Nezapomínáme ani na úředníky a vedoucí pracovníky krajských úřadů, kteří jsou ve svém vzdělávání velmi aktivní a spolupracují i na obsahu kursů, které pak absolvují.

Má institut pro realizaci těchto nových úkolů potřebné podmínky?

V roce 2002 jsme završili práce na změnách jednak organizační struktury, jednak personálního obsazení institutu. Nyní jsme organizačně, personálně a ekonomicky stabilizovanou státní příspěvkovou organizací. To nám umožňuje modernizovat naše učební středisko v Benešově. Učebny jsou vybaveny novou didaktickou technikou a dalším potřebným zařízením. Součástí střediska je i počítačová učebna a veřejně přístupné internetové pracoviště. Do této modernizace jsme investovali více než 10 miliónů korun - z vlastních zdrojů více než 8 miliónů korun a ze státního rozpočtu v rámci projektu ISPROFIN dalších 2,8 miliónu korun.

Jak se promítl zákon č. 312/2002.Sb., do přípravy letošního programu vzdělávání?

Vycházíme z požadavků našeho zřizovatele, dále z potřeb územních samosprávných celků, z připomínek účastníků našich kursů i z vlastního průzkumu. Hlavním vodítkem však byl zmíněný nový zákon, který striktně stanovuje povinnost úředníků, včetně vedoucích pracovníků, vzdělávat se a určuje druhy prohlubování kvalifikace. Konkrétně jsou to účast na vstupním a průběžném vzdělávání a na přípravě a ověření zvláštní odborné způsobilosti. Náš program obsahuje všechny zmiňované druhy vzdělávání, které jsou rozpracovány do jednotlivých kursů nebo jejich celků.

Státní správu v přenesené působnosti mohou vykonávat pouze úředníci, kteří prokázali zvláštní odbornou způsobilost. Do jaké míry jim vyjdete vstříc?

V případě zvláštních odborných způsobilostí má Institut pro místní správu specifické postavení. Ministerstvo vnitra mu svěřilo v tomto směru všechny působnosti. Přijímáme přihlášky ke zkouškám, sdělujeme jejich termíny, zkoušíme a vydáváme osvědčení. Tyto činnosti zajišťujeme pro úředníky všech územních samosprávných celků. Nezáleží na tom, zda pro ně zaměstnavatel zvolí přípravu u akreditované vzdělávací instituce, nebo se tito úředníci připraví samostatně. Zkoušku budou ale skládat vždy v našem institutu, a to v termínu, který jim prostřednictvím zaměstnavatele sdělíme.

Institut samozřejmě nabízí i přípravu na zkoušky zvláštní odborné způsobilosti. Loni jsme požádali o akreditaci vzdělávacích programů pro přípravu na tyto zkoušky prakticky pro všechny správní činnosti. Nabízíme internátní formu v délce dvou až čtyř týdnů, která je zakončena zkouškou. Je možné si zvolit i kombinovanou formu, kdy se úředník připravuje samostatně nebo u akreditované vzdělávací instituce a u nás pak absolvuje tzv. opakovací týden, ve kterém si upevní nabyté vědomosti a následně složí zkoušku.

Pro zajímavost mohu uvést, že od roku 2000 zvyšujeme počet proškolených úředníků pro správní činnosti. Například loni jsme vydali více než 6000 osvědčení.

Zákon předpokládá, že do systému vzdělávání pracovníků veřejné správy se zařadí i další instituce. Budete s nimi spolupracovat?

Je pravda, že náš institut měl uzavřené smlouvy o spolupráci se třinácti subjekty, které pod naším metodickým vedením působily ve vzdělávání. Tyto smlouvy jsme vypověděli koncem loňského roku. Zákon totiž uvádí, že prohlubování kvalifikace může zajišťovat jen ten, kdo je akreditován, přičemž pověření instituce a její programy jsou nepřenosné. Z toho vyplývá, že všichni naši partneři mají možnost požádat o akreditaci a působit v oblasti vzdělávání. Přesto budeme hledat cesty, jak s nimi nadále spolupracovat.

Po komunálních volbách jsou ve vedení obcí s rozšířenou působností noví starostové, místostarostové a členové zastupitelstev. Jenže ne všichni jsou obeznámeni s novou legislativou a s pravomocemi, které je nyní čekají. Počítáte také s jejich školením?

Náš program vzdělávání je pro ně k dispozici. Pro starosty a místostarosty jsme připravili cyklus, který je zaměřený na právní rámec veřejné správy, dále na otázky odměňování úředníků a členů zastupitelstev, na problematiku správního řádu, místních daní a poplatků. Účastníci kursů rovněž získají informace o nabídkách Státního fondu životního prostředí, programů Evropské unie SAPARD, ISPA a Phare apod. Přednášky zahrnují i problematiku hospodaření obcí, krizového řízení, informatizace a komunikace s občany atd. Našimi lektory jsou špičkoví odborníci z ministerstev a dalších ústředních úřadů nebo z poradenských center a firem.

Předpokládaný vstup ČR do Evropské unie vyžaduje příslušnou odbornou přípravu vedoucích pracovníků ve státní správě a v samosprávě. Jaké kursy a semináře chystáte pro ně?

Kursy s touto problematikou patří již pravidelně do našeho programu. Při jejich koncipování postupujeme podle metodiky pro vzdělávání v evropských záležitostech, kterou zpracovalo Ministerstvo zahraničních věcí. Například v prvním pololetí tohoto roku mohou vedoucí pracovníci absolvovat kurs o Evropské unii. Stručný informační blok o evropských záležitostech zařazujeme i do ostatních kursů. Nedílnou součástí našeho programu jsou jazykové kursy různých úrovní se zaměřením na problematiku veřejné správy. Proto nás trochu mrzí, že je úředníci nevyužívají ve větší míře.

Jak se vám daří obstarat pro účastníky zmíněných programů a školení dostatek skript a další studijní literatury?

Institut je velmi aktivní zejména ve vydávání studijních materiálů pro účastníky našich vzdělávacích aktivit. Cílem je, aby skripta byla aktuální a odpovídala svým obsahem probíhající reformě veřejné správy i legislativním změnám. V roce 2002 institut rozšířil okruh odborné literatury o zajímavou čtyřdílnou publikaci pod společným názvem Jak řídit kraj, město a obec. Jedná se o čtyři oblasti s následujícími tituly: Právo, normotvorba a veřejný pořádek, Finance, rozpočty, účetnictví a veřejná kontrola, Sociální a technická infrastruktura a Strategie, komunikace a řízení. Naší snahou bylo nabídnout územním samosprávným celkům a jejich úředníkům i občanům komplexní návod, jakým způsobem a které služby veřejná správa poskytuje, jaká práva a povinnosti mají úřady a občané. Uvedenou publikaci lze objednat přímo v Institutu pro místní správu. Další informace o činnosti institutu můžete získat na webové stránce www.institutpraha.cz.

Jan Bednařík

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down