01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Nárok na informace

Zastupitel (nečlen rady města) se dožaduje pravidelného zasílání kompletních materiálů ze schůze rady města. Má na to nárok? Člen zastupitelstva obce pro výkon své veřejné funkce nutně potřebuje disponovat příslušnými informacemi z oblasti obecní samosprávy, aby mohl vykonávat svůj mandát v souladu...

Zastupitel (nečlen rady města) se dožaduje pravidelného zasílání kompletních materiálů ze schůze rady města. Má na to nárok?

Člen zastupitelstva obce pro výkon své veřejné funkce nutně potřebuje disponovat příslušnými informacemi z oblasti obecní samosprávy, aby mohl vykonávat svůj mandát v souladu se svým slibem, jehož obsah stanovuje § 69 odst. 2 (povinnost vykonávat funkci svědomitě, v zájmu obce a jejích občanů) a forma složení v § 69 odst. 3, byť případné neplnění povinností vyplývajících ze slibu člena zastupitelstva samo o sobě zpravidla nevyvolává například »aktivaci« některého z právních odpovědnostních režimů (přesto ani tuto možnost nelze vyloučit).

Právo člena zastupitelstva, který není členem rady obce (dále jen rady), na pravidelné zasílání kompletních materiálů na schůze rady, jak jsou zasílány členům rady, obecní zřízení či jiný právní předpis výslovně neupravuje. Některá práva zastupitelů obcí uvádí § 82 obecního zřízení (právo iniciativy, interpelace a na informace). Obsahově nejbližší ustanovení, které by se mohlo dotýkat dotazu, je v § 82 písm. c). Podle něho má při výkonu své funkce právo požadovat od zaměstnanců obce zařazených do obecního úřadu, jakož i od zaměstnanců právnických osob, které obec založila nebo zřídila, informace ve věcech, které souvisejí s výkonem jejich funkce; informace musí být poskytnuta nejpozději do 30 dnů. Některé z těchto informací mohou být předmětem projednávání na schůzi rady. Z toho by bylo možné nepřímo dovodit právo člena zastupitelstva jako nečlena rady na poskytnutí těchto informací, které by byly obsaženy v materiálech určených pro jednání rady.

Avšak na jaké informace má (v daném případě současně nečlen rady obce, který chce získávat veškeré informace jako členové rady) právo a na jaké nikoliv? Na tuto otázku nelze stanovit jednoznačná a bezrozporná kritéria. Základním kritériem je zřejmě takové, které rozlišuje, zda se poskytovaná informace týká samostatné nebo přenesené působnosti obce. Nelze však jednoznačně konstatovat, že s ohledem na působnost zastupitelstva obce, která se týká (má týkat) pouze samostatné (samosprávné) působnosti, se členovi zastupitelstva mohou poskytovat jen informace ve věcech samostatné působnosti (a to jakékoliv), zatímco na informace v oblasti přenesené působnosti nemá žádný »nárok«. Některé zákony totiž (výslovně či nepřímo) počítají s tím, že člen zastupitelstva má právo i na informace, které souvisejí s výkonem přenesené působnosti orgánu obce. Například podle § 9 odst. 5 zákona č. 301/2000 Sb., o matrikách, jménu a příjmení a o změně některých souvisejících zákonů, má příslušný člen zastupitelstva obce přístup k osobním údajům v matričních knihách a sbírkách listin.

S ohledem na skutečnost, že rada obce rozhoduje o některých záležitostech v přenesené působnosti (například vydávání nařízení obce nebo vydávání územního opatření o stavební uzávěře nebo územního opatření o asanaci území podle § 98 odst. 1 stavebního zákona), nelze tyto informace poskytnout členovi zastupitelstva, který není zároveň členem rady obce, neboť nejde o »informace ve věcech, které souvisejí s výkonem funkce člena zastupitelstva obce« (o daných otázkách rozhoduje výhradně rada obce). Zároveň ale ani absolutně neplatí, že v oblasti samostatné působnosti je dán neomezený rozsah poskytovaných informací členovi zastupitelstva. Zejména v situaci, kdy územní samosprávný celek (jeho orgán) vykonává působnosti v oblasti veřejné moci (například obec, resp. rada ukládá pokuty za správní delikty podle § 58 a 59 obecního zřízení), budou mnohé informace z povahy správního řízení pro člena zastupitelstva (pokud se jako oprávněná úřední osoba nepodílí na tomto řízení) nedostupné (například principy neveřejnosti a mlčenlivosti správního řízení).

Shrnutí: Člen zastupitelstva obce jako nečlen rady nemá ze zákona nárok na poskytování veškerých materiálů určených na schůze rady. Proto je nutné případ od případu pečlivě zvažovat, zda poskytovaná informace ještě souvisí s výkonem funkce člena zastupitelstva. Poskytování informací podle § 82 písm. c) obecního zřízení je bezplatné, ale při nepřiměřeném zatížení obce zřejmě lze - jak vyplývá z právně nezávazného stanoviska odboru dozoru a kontroly veřejné správy Ministerstva vnitra č. 9/2009 - po zastupiteli požadovat úhradu vzniklých nákladů, pokud nevyužije jiné obcí nabízené formy umožňující bezplatné získání informací.

 

Mgr. JAN BŘEŇ
právník

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down