Otázkou funkčních a bezpečných výtahů se intenzivně zabývají bytová družstva, společenství vlastníků i obce a města jako vlastníci bytového fondu a provozovatelé veřejných budov. A protože nejde o levnou záležitost, přinášíme několik rad, postřehů a zkušeností.
Rizika a závady na starých výtazích lze odstranit výměnou jednotlivých dílů výtahu, přidáním bezpečnostních prvků či stavebním zásahem do konstrukce výtahové technologie nebo šachty. Částečné zásahy a jednotlivé odstraňování rizik či závad bez celkové koncepce však nejsou ekonomické. Vzhledem k tomu, že výtahy mnohdy slouží již několik desítek let a jejich bezpečnost neodpovídá dnešní úrovni, nastala vhodná doba pro jejich celkovou výměnu. V opačném případě se jedná pouze o oddalování nevyhnutelného.
RIZIKA A JAK NA NĚ
Rizika na starých výtazích popisuje norma ČSN EN 81-80. Rizik je celkem 74 a dělí se do tří skupin. Rizika vysoká je třeba odstranit do 5 let od provedení inspekční prohlídky, rizika střední do 10 let a rizika nízká při provádění podstatných změn příslušného dílu výtahu. Vzhledem k tomu, že prohlídka měla být provedena nejpozději 30. 3. 2006, by v současné době již měla být odstraněna na všech výtazích v ČR rizika vysoká. K nejčastějším rizikům hodnoceným inspekční zprávou jako nejvyšší a střední patří:
Klec bez dveří. (Nebezpečí poranění pohybujících se částí v bezprostřední blízkosti osob.)
Nevyhovující nárazníky. (V případě pádu kabiny zpomalují a tím eliminují případné ztráty na zdraví a majetku. Nárazníky jsou ve špatném stavu nebo dokonce chybí. Zejména ve starých výtazích chybí horní nárazníky, důležité v případě pádu »vzhůru«, tedy nekontrolovaného pohybu kabiny směrem ke stropu. Pokud rychlost pádu nedosáhne mezní rychlosti nastavené na omezovači rychlosti, představují nárazníky dostatečnou ochranu osob ve výtahu.)
Chybějící oboustranná komunikace při uvíznutí ve výtahu. (Komunikace zabezpečuje spojení 24 hodin s dozorovým centrem, které zajistí vyproštění.)
Nevyhovující zachycovače a nevhodné omezovače rychlosti. (V případě uvolnění kabiny nebo protizávaží při dosažení krizové rychlosti aktivuje omezovač zachycovače, které zachytí padající výtah a znemožní volný »rychlý« pád z výšky. Staré výtahy nemají tyto prvky pro případ pádu vzhůru.)
Dveřní uzávěra. (Fungující uzávěra neumožní otevřít dveře výtahu, pokud výtah nestojí ve stanici, kde dveře otevíráme. Jinak hrozí otevření dveří a pád do šachty.)
Kontrola zatížení klece. (Každý prvek je dimenzován na určitou váhu. Pokud tuto hodnotu překročíme, hrozí uvíznutí, poškození výtahu či jeho utržení.)
Revizní jízda. (Tento prvek se netýká přímo uživatelů. Součástí pravidelných revizí výtahu je fyzická kontrola jednotlivých částí výtahu přímo v šachtě. Chybí-li revizní jízda, musí výtahem pro provedení kontroly »popojíždět« druhá osoba ze strojovny, a tím hrozí riziko úrazu osoby v šachtě. (Zařízení viz foto str. 23, pozn. redakce. )
ZVÝŠENÍ UŽITNÉ HODNOTY
Závady na výtahu se neliší podle toho, zda je výtah instalován v obecním domě, v panelovém domě, škole či jiné veřejné budově. Jde o parametry výtahové technologie a šachty, které buď jsou, nebo nejsou v souladu s platnou normou ČSN EN 81-1.
V některých budovách může být požadována vyšší úroveň požární odolnosti výtahu, případně evakuační funkce (v případě výpadku proudu nebo požáru je možný provoz výtahu na záložní zdroj) a jiné technické úpravy výtahu, např. pro invalidy, ale s riziky starých výtahů to přímo nesouvisí.
Rekonstrukce a modernizace výtahu neznamená pouze odstranění zjištěných rizik a nedostatků, ale hlavně zvýšení užitné hodnoty. Zvýšení nosnosti, světlosti vstupu a plochy výtahu považujeme za samozřejmé. Vybudování nástupišť u domů s nástupními stanicemi v mezipatrech tak, aby vyhovovaly lidem se sníženou pohyblivostí, považujeme za povinnost.
ÚVĚR, NEBO DOTACI?
Samostatná dotace na výstavbu výtahů u nás neexistuje. Lze však získat úrokovou dotaci z programu Nový Panel (nařízení vlády č. 229/2001 Sb.). Jedná se o podporu formou snížení úrokové sazby úvěru na financování podporované opravy.
V současnosti je však příjem žádostí o dotaci z programu pozastaven, protože již byl dosažen limit čerpání finančních prostředků stanovených schváleným rozpočtem Státního fondu rozvoje bydlení na rok 2011. Situaci ohledně programu Nový Panel můžete průběžně sledovat na www.sfrb.cz.
Některé vybrané požadavky na výtahovou šachtu, které předepisuje norma ČSN EN 81-1
V prostorách budov, v nichž se požaduje šachta k ochraně před šířením požáru, musí být šachta zcela uzavřena plnými stěnami, podlahou a stropem. Tam, kde se taková šachta nepožaduje, lze použít částečné ohrazení tohoto prostoru za následujících podmínek:
Výška opláštění výtahové šachty na straně šachetních dveří musí mít výšku min. 3,5 m, na stranách min. 2,5 m. Je-li vzdálenost opláštění od pohyblivých částí výtahu větší než 0,5 m, může být hodnota 2,5 m plynule zmenšena na minimálně 1,1 m při vzdálenosti 2 m.
Ohrazení musí být umístěno do 0,15 m od hrany schodiště nebo podesty. Ohrazení musí být plnostěnné. Pokud je ohrazení perforované, otvory mohou mít maximálně rozměr 20 x 20 mm a nejbližší pohyblivá část výtahu musí být vzdálena nejméně 120 mm.
Pro bezpečný provoz výtahu musí mít stěny šachty takovou mechanickou pevnost, aby při působení síly 300 N kolmo ke stěně z jedné nebo druhé strany v libovolném místě, rovnoměrně na kruhovou nebo čtvercovou plochu 5 cm2 odolaly tomuto zatížení bez trvalé deformace, nebo s pružnou deformací do 15 mm.
Šachta musí sloužit výlučně provozu výtahu. Nesmí v ní být umístěna žádná elektrická vedení nebo jiné díly, které k výtahu nepatří.
Musí mít trvale namontované elektrické osvětlení, které má i při všech zavřených dveřích ve výši 1 m nad střechou klece a nad dnem prohlubně světelnou intenzitu minimálně 50 lx. Osvětlení šachty musí mít nejméně jedno svítidlo ve vzdálenosti maximálně 0,5 m od nejvyššího a jedno svítidlo 0,5 m od nejnižšího místa šachty a další svítidla umístěná mezi nimi.
I ve starším domě má být moderní a hlavně bezpečný výtah.
ILUSTRAČNÍ FOTO: ARCHIV AUTORŮ