Dosud ještě nenastala shoda mezi Evropskou komisí a Českou republikou o tom, jak by v naší zemi měly vypadat integrované plány rozvoje měst. Přitom právě tento typ dokumentů by měl zejména větším městům v období let 2007 až 2013 umožnit lépe dosáhnout na zdroje z Evropské unie - a u některých druhů investic k tomu zřejmě dokonce bude jediným nástrojem.
Lze však už nyní alespoň odhadnout, jak by se mohly využívat fondy EU pomocí těchto plánů a jak se můžeme na jejich zpracování připravit již teď?
Integrované plány rozvoje měst (IPRM) se v západní Evropě používají už od šedesátých let minulého století k řešení velkých a závažných problémů v určitých částech či čtvrtích měst. Účelem IPRM je soustředit finanční prostředky k jednomu konkrétnímu cíli - například na znovuoživení a přeměnu bývalé průmyslové čtvrti v obchodně podnikatelské území, kde jsou i byty, služby a kulturní příležitosti.
PROČ "PLÁNY" A PROČ "INTEGROVANÉ"
Plány jsou to proto, že přeměna kupříkladu staré průmyslové čtvrti vyžaduje dopředu připravený a ucelený záměr (jaké služby, jaký druh obchodu, podnikání nebo kultury jsou ve městě nutné) a do které a jakým způsobem přeměněné části města se bude hodit.
Integrované jsou tyto plány proto, že v jejich rámci je nutné uskutečnit celou řadu různorodých investic a činností, které musí být vzájemně propojeny (integrovány), aby bylo možné dosáhnout požadovaného účelu. Tak třeba při přeměně starého průmyslového závodu či areálu kasáren na obchodně podnikatelskou zónu se musí odstranit staré ekologické zátěže, zbourat některé objekty a jiné zcela přestavět, obnovit či vystavět nové vedení vodovodů, kanalizace, elektřiny, plynu, vystavět datové sítě. Často vyvstane nutnost vést jinudy silnice, mnohdy se v těchto čtvrtích stavějí nové veřejné budovy a je třeba tam přivést veřejnou dopravu. Pro rychlý příchod podnikatelů, investorů a obchodníků do takových území je někdy nutné vytvořit a realizovat podpůrný program.
IPRM tedy integruje všechny možné investice, realizované dílčími projekty, k jednomu společnému a konkrétnímu cíli, nejčastěji ve vybrané části města. IPRM se v českých podmínkách může týkat revitalizace opuštěných kasáren, průmyslových závodů nebo znovuoživení starých a zanedbaných městských čtvrtí stejně jako vyřešení problémů vznikajících ghet. Může být zaměřen také tématicky, dejme tomu na modernizaci a rozvoj středního školství. Vždy by se však měl soustředit na jeden, zcela jasně vymezený problém.
TÉMĚŘ JISTOTA: ZAMĚŘENÍ NA ČÁSTI MĚST ČI TEMATICKY
Evropská komise (EK) prostřednictvím IPRM podporuje investice ve městech, protože právě v nich se soustřeďují moderní hospodářské aktivity a bývají tam nejlepší podmínky pro další hospodářský růst. Programové dokumenty pro fondy Evropské unie na období let 2007-2013 předpokládají, že alespoň ve velkých městech budou některé investice umožněny pouze prostřednictvím IPRM.
Ministerstvo pro místní rozvoj ČR proto nechalo zpracovávat metodiku pro přípravu IPRM. Práce na ní však na počátku letošního března ještě nebyly ukončeny. Česká republika ovšem ještě ani nenalezla shodu s Evropskou komisí v tom, jak u nás bude tento druh dokumentů vypadat. Je téměř jisté, že do doby, než EK vydá svá oficiální stanoviska k operačním programům, které jí ČR předložila, budeme moci charakter integrovaných plánů rozvoje měst pouze odhadovat.
Ze stanovisek EK zatím vyplývá, že IPRM musí být zaměřeny buď na části měst, nebo tématicky. Není pravděpodobné, že by názoru komise odpovídaly takové plány, které integrují sice různorodé, avšak navzájem jen nepřímo související investice, realizované prostřednictvím různých priorit, které nemají za cíl znovuoživení dopředu vymezeného území ve městě, ale plošně pokrývají celé město.
V České republice už nyní nalezneme města, která se domnívají, že integrovaný plán svého rozvoje již mají připravený. Ve většině případů však tyto jejich dokumenty neodpovídají tomu, jak jsou obvykle chápány. Mnohé z těchto dokumentů měst se totiž zatím více podobají strategickým plánům, které jsou rozpracovány do úrovně projektů.
JAK IPRM PŘIPRAVOVAT?
Zpracování integrovaného plánu rozvoje města, jeho projednání, a následně příprava jednotlivých projektů, to vše zabere určitý čas, má-li být vše připraveno kvalitně a zodpovědně. Proto je důležité, aby města začala tyto plány připravovat již nyní, přestože podmínky pro investice v rámci IPRM jsou dosud značně nejisté. Je však třeba se připraviti na možnost, že podmínky se mohou měnit, a s nimi vznikne i nutnost upravovat také integrované plány rozvoje měst.
Dokumenty tohoto druhu by určitě měly navazovat na již zpracované strategické plány. Ze strategického plánu se v první fázi identifikuje několik velkých problémů svázaných s určitými čtvrtěmi či částmi měst, nebo několik tematických problémů. Tyto problémy jsou "kandidáty" na budoucí IPRM.
Ve druhé fázi je třeba znovu podrobněji popsat problematiku příslušné části města a nalézt všechny subjekty, jichž se uvedený problém týká. Společně s nimi pak rozhodujme o tom, kterým směrem by se mělo znovuoživení či rozvoj příslušné čtvrti ubírat, jaké investice z veřejných zdrojů jsou potřebné, odhadnout v jaké výši apod.
Tímto způsobem lze připravit několik potenciálních území ve městě nebo několik rozdílných témat ve městě, a to až do podoby návrhu IPRM.
Návrhy se v další fázi dopracují do podoby IPRM, a to buď jednotlivě (výsledkem bude postupně několik integrovaných plánů), nebo společně (jeden plán) - pro případ, že by se podařilo vyjednat s Evropskou komisí takovou podobu těchto dokumentů, která by umožnila intervenci do více oblastí.
Třetí fáze, tedy dopracování návrhu integrovaného plánu rozvoje města do konečné podoby, nastane poté, jakmile budou známy detailní podmínky pro realizaci IPRM a až budou tyto plány vyjednány s Evropskou komisí. Výsledkem bude konečná verze integrovaného plánu rozvoje města.
Za předpokladu, že se návrhy IPRM (fáze druhá) zodpovědně projednají se všemi zúčastněnými subjekty, lze přikročit ke čtvrté fázi - detailnímu rozpracování jednotlivých projektů v integrovaných plánech. Tyto práce je možné zahájit vzápětí poté, kdy budou známy konečné požadavky na integrované plány, tedy víceméně souběžně se třetí fází (dokončování IPRM), nebo pouze s malým časovým zpožděním.
SPĚCH MŮŽE BÝT RIZIKEM
Ze všech shora uvedených důvodů je nepravděpodobné, že by realizace investic v rámci IPRM mohla začít už v roce 2007. Integrované plány představují významnou, ale zároveň obtížnou šanci pro uskutečnění rozsáhlých soustředěných investic pro hospodářský růst, s dlouhodobým dopadem na život města a regionu. Proto je spěch při jejich přípravě vlastně riskantní. Programové období EU 2007-13 je dost dlouhé pro přípravu a realizaci mnoha záměrů, které mají představitelé měst dosud jen v myšlenkách.
JAN VOZÁB
Berman Group