Když ve druhé polovině 19. století vznikaly regionální železniční tratě, automobily nikdo neznal. Od té doby se dopravní módy zásadně změnily, svět byl ovládnut automobilismem, přibyla letecká doprava - ale hlavně možná až tisícinásobně vzrostla potřeba mobility běžného občana.
Ze současného kultu individuální automobilové dopravy pramení i další omyl, který jako mantru opakují i někteří rádoby železniční »odborníci«.
5. omyl: Regionální tratě jsou přežitkem z dob, kdy ještě neexistovala individuální automobilová doprava.
Jestliže ještě v 19. století nemálo občanů kromě vojenské služby a cesty »na zkušenou« neopustilo svoji obec a její okolí, dnes každý z nás ročně na svých cestách absolvuje v průměru tisíce kilometrů. Dříve si lidé hledali práci v místě či v docházkové vzdálenosti. Třetina obyvatel pracovala v zemědělství s minimálními nároky na mobilitu.
Ti, kdo svou pracovní silou odcházeli pomáhat expandujícím průmyslu, zase nacházeli střechu nad hlavou v dělnických koloniích v těsném sousedství nově vzniklých industriálních zón.
SILNIČNÍ DOPRAVNÍ MÓD JE DNES UŽ NA POKRAJI SVÝCH MOŽNOSTÍ
Dnes přístup k práci a jejímu vykonávání klade stále větší nároky na mobilitu. Také cestování ve volném čase - v masovém měřítku a na velké vzdálenosti - je díky bohatnutí společnosti jako celku fenoménem posledních desítek let. Zároveň je však zřejmé, že tyto obrovské nároky na mobilitu - přes další výstavbu silnic a dálnic, a tím nevratnou likvidaci cenné půdy - nemůže silniční dopravní mód zvládnout.
Přetížené silnice mohou už jen ztrácet ve prospěch módu energeticky efektivnějších a ekologicky přátelštějších. Dopravní podíl »velké« moderní železnice již dlouhodobě roste - i regionální železnice. Pokud ji učiníme rychlou, a tedy konkurenceschopnou, umí okamžitě převzít významný díl dopravního trhu.
Připomeňte tato fakta dopravnímu »odborníkovi«, až vám bude tvrdit, že regionální železnice jsou přežitkem a že lokální trať podél vaší obce bude nejlépe nechat zaniknout.
PETR TEJKL
poradce v oboru dopravního marketingu
Co je dobré vědět
Přetížené silnice se svým 80% podílem na celkové mobilitě společnosti mohou už jen ztrácet ve prospěch módu energeticky efektivnějších a ekologicky přátelštějších. Tento kritický stav je obrovskou příležitostí pro železnici, která ve své moderní variantě má největší potenciál.
Švýcarská lokálka Lausanne-Bercher »Zelená linka« na svých asi 35 km vede tři stanice pod zemí jako metro, pokračuje coby uliční tramvaj, pak přebírá podobu tram-rychlodráhy a po opuštění suburbanu Lausanne je standardní lokálkou.
FOTO: ARCHIV AUTORA