01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Negativní vlivy dopravy

Negativní vlivy dopravy Vliv nárůstu frekvence dopravy se negativně projevuje zátěží přízemní vrstvy atmosféry těkavými organickými látkami, zvláště uhlovodíky a oxidy dusíku i hlukovou zátěží obyvatelstva. Negativním vlivům dopravní zátěže lze předcházet při koncepčním urbanistickém řešení měst a...

Negativní vlivy dopravy

Vliv nárůstu frekvence dopravy se negativně projevuje zátěží přízemní vrstvy atmosféry těkavými organickými látkami, zvláště uhlovodíky a oxidy dusíku i hlukovou zátěží obyvatelstva.

Negativním vlivům dopravní zátěže lze předcházet při koncepčním urbanistickém řešení měst a obcí a při důsledném ekologickém hodnocení jak územních plánů obcí, tak i velkých územních celků. Důležité je nejen hodnocení provést, ale respektovat požadavky dokumentací a posudků pro všechny důležité etapy - pro fázi projektů, realizace i provozování staveb.

Spolehlivým nástrojem k získání věrohodného obrazu o stávajícím stavu životního prostředí je měření imisí plynných škodlivin, polétavého prachu a měření hladin hluku a hlukové zátěže v řešených oblastech. Je nutné si uvědomit, že výsledky výpočtů, prezentované v hlukových studiích a rozptylových studiích mají pravděpodobnostní charakter a slouží k prognózám budoucích situací po výstavbě komunikací. Takto je třeba tyto výsledky interpretovat, chápat a dále s nimi pracovat.

Podklady o stávajícím stavu je však nutno vždy získat měřením. Tato měření je třeba zadat subjektům, disponujícím příslušnými osvědčeními, autorizacemi či akreditacemi.

Při snaze o zlepšení životního prostředí měst a obcí doporučuji dodržovat několik zásad:

[*] Úzká spolupráce starostů a členů zastupitelstev jak s příslušným referátem životního prostředí, tak s orgánem územního plánování při posuzování územních plánů a dopravních generelů měst a obcí.

[*] Je nutno též spolupracovat s orgány ochrany ovzduší a orgány ochrany veřejného zdraví.

[*] Využívat promyšlené týmové spolupráce s předními odborníky v oboru posuzování vlivů na životní prostředí, kteří jsou k dispozici v regionu. Nepodceňovat při této spolupráci znalost místní situace. Setkáváme se často s případy, kdy neznalost místních specifik města a regionu napáchá škody již při tvorbě dopravního generelu města, přestože je zpracován renomovanou firmou. Je nezbytné pro posouzení vlivu dopravních a urbanistických koncepcí na životní prostředí spolupracovat s odborníky, kteří mají nejen bohaté zkušenosti v oboru, ale disponují především znalostmi místní situace.

[*] Důležitým nástrojem je studie proveditelnosti, která vyhodnotí technické, ekonomické i ekologické aspekty záměru ve vzájemných vazbách a souvislostech. Výsledkem je nalezení optimálního řešení, které se stane zásadním podkladem pro projekt řešené liniové stavby.

[*] V začátcích tvorby koncepčních prací se nesmí zapomenout na dostatečné získání podkladů o stávající situaci životního prostředí. K tomu opět slouží spolupráce s odborníky, ale především zkušenosti, nezbytné nejen k správnému provedení měření, ale též k efektivnímu využití výsledků měření pro tvorbu podkladů ke koncepčním pracím.

Mnoho zastupitelů měst a obcí uvedené zásady také zná a snaží se je dodržovat. Přesto tyto zásady připomínáme, neboť jakékoli zlepšení koncepční práce v této oblasti přinese všem občanům velký užitek.

Vladimír Plachý,

EMPLA, spol. s r. o.

FOTO JAN PAVLÍČEK

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down