Ačkoliv je Labská stezka v Německu (Elberadweg) jednou z nejnavštěvovanějších stezek a je zároveň součástí sítě evropských cyklistických tras Eurovelo, u nás je její rozvoj stále v plenkách.
Potenciál Labské stezky spočívá hlavně v tom, že není jen klasickou cyklostezkou, ale spíše víceúčelovým koridorem, který by mohli využívat i pěší turisté, pasažéři lodní dopravy, vozíčkáři, jezdci na koních, železniční cestující a zčásti in-line bruslaři. Z 370 kilometrů plánované základní trasy na území ČR zatím funguje jen menší část. Regiony, jimiž trasa prochází, tak přicházejí o tisíce zahraničních cykloturistů. Většinu německých cyklistů totiž odrazuje stav povrchu stezky i nerozvinuté služby na trase. Bez kvalitní stezky a značení nemá soukromý sektor důvod do služeb pro cyklisty příliš investovat. Zájem o upravené úseky dokládá výsledek automatického sčítání, které letos v létě na několika z nich provedla Nadace Partnerství. Třeba úsek v Nymburce využilo o letních víkendech v průměru téměř 1400 cyklistů. Kdyby stezka byla kvalitním turistickým produktem, narostlo by toto číslo jistě o další stovky německých cykloturistů.
Samosprávy si stále více uvědomují nezastupitelný význam Labské stezky pro turismus. Její rozvoj proto nabírá rychlý spád. Jako iniciátor se do dění zapojila Nadace Partnerství, která v podobné roli působila a dodnes působí na Moravských vinařských stezkách. Zde během deseti let vybudovala ve spolupráci s 280 vinařskými obcemi fungující turistický produkt, vyznačila na 1200 kilometrů cyklistických tras, podpořila vznik odpočívek, orientačních panelů a prostřednictvím certifikace Cyklisté vítáni radikálně zvýšila standardy služeb pro cyklisty. Podobný úkol ji čeká i na Labské stezce, kde se ke společnému stolu postupně snaží přivést kraje, obce i poskytovatele turistických služeb.
Nadace Partnerství má zkušenosti s koordinátorskou rolí i na dálkových cyklotrasách typu Greenway Praha - Vídeň. Její blízké kontakty na německé partnery by proto měly přispět k urychlení rozvoje Labské stezky a navazujících služeb. Mezi důležité úkoly patří i prosazení budování dílčích úseků stezek k přírodě co nejšetrnějším způsobem, iniciování rozvoje dosud nepřipravených úseků a především propagace Labské stezky jako kompletního turistického produktu.
Rezervy stále existují, a to už v přípravné fázi některých částí trasy. Doposud není vyřešen úsek Labské stezky z Pardubic do Kolína, některé další úseky byly postaveny jako holé asfaltové »dálnice« na místě tradičních pěších promenád. Chybějí informační panely, lavičky a odpočívadla, v dobrém stavu není ani značení. Na některých místech by se z hlediska turistické atraktivity slušelo páteřní stezku přeložit na druhý břeh řeky. Společně se však podařilo dosáhnout řady dílčích úspěchů, které by měly položit stabilní základ pro rozvoj budované stezky především na poli marketingu a zvyšování kvality poskytovaných služeb.
Loni díky spolupráci Nadace Partnerství a partnerů na německé straně vyšla vůbec první česká a německá brožura o celém českém úseku Labské stezky. Několik objektů a služeb získalo certifikaci Cyklisté vítáni, díky níž se jejich zařízení objevilo v internetové databázi navštěvované stovkami cyklistů denně. Největším úkolem letošní zimy bude pro nadaci zprovoznění trojjazyčného portálu, který poskytne kompletní informace o českém úseku Labské stezky. Portál www.labska-stezka.cz by se měl stát i základním průvodcem německých cyklistů, neboť bude fungovat v přímé návaznosti na německé stránky Labské stezky.
MARTIN GILLÁR, ONDŘEJ FÁBERA
Nadace Partnerství
Na snímku je část Labské stezky na české straně – úsek trasy mezi Nymburkem a Poděbrady (Velkým Zbožím).