01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Neničí vám pracoviště zdraví?

Kancelářské pracoviště v současném moderním pojetí není pouhým pracovním prostorem. Je také prostředím, které do značné míry ovlivňuje zdraví pracovníků.Stanovením zásad a požadavků z hlediska této problematiky se zabývá ergonomie, která zkoumá a...

Kancelářské pracoviště v současném moderním pojetí není pouhým pracovním prostorem. Je také prostředím, které do značné míry ovlivňuje zdraví pracovníků.

Stanovením zásad a požadavků z hlediska této problematiky se zabývá ergonomie, která zkoumá a řeší vliv pracovního prostředí na zdraví a výkonnost člověka. Ergonomické řešení pracoviště je především dodržení řady kritérií, která směřují k vytvoření optimálních pracovních podmínek. Jeho součástí jsou i preventivní opatření v oblasti bezpečnosti a ochrany zdraví při práci. Na těch se nepodílí pouze rozsah ergonomických konstrukčních úprav nábytkových prvků, ale i množství dalších vlivů - akustika, klimatické a světelné podmínky apod. Podmínky ochrany zdraví zaměstnanců při práci stanovuje vládní nařízení č. 178/2001 Sb.

Doporučené hodnoty

Z obrázku je možno orientačně posoudit vhodnost toho kterého pracoviště z hlediska ergonomie v základních doporučených hodnotách, které stanovil Americký institut pro standardizaci. Za vyhovující pracovní polohu vsedě lze pro práci s počítačem považovat takovou, která umožňuje, aby stehenní část dolních končetin svírala přibližně úhel 90° jak s tělem, tak s lýtkovou částí. Chodidlo by pak mělo být opřené celou plochou o podlahu. V případě potřeby lze využít i podložky pod nohy. Předloktí horních končetin při práci na klávesnici by měla svírat s tělem také zhruba úhel v rozmezí 70° až 90°.

Obr.

Bez povšimnutí bychom neměli ponechat ani počítačové klávesnice. Při dlouhodobém držení ruky v nevyhovujícím úhlu vzhledem k zápěstí dochází často k bolestivým projevům, které mohou přejít až k zánětu šlach. Běžný typ klávesnice je vhodné proto doplnit opěrkami zápěstí, případně zvolit ergonomickou klávesnici, u které je tato opěrka již součástí konstrukčního řešení a navíc jsou klávesy lépe přizpůsobeny přirozené poloze rukou.

Předcházet bolesti rukou při práci s počítačovou myší lze použitím speciálních gelových podložek. Při použití výsuvného držáku pro klávesnici je třeba přizpůsobit nejen výšku sedáku pracovní židle, ale i umístění monitoru tak, aby klávesnice nebyla ani příliš nízko, ani vysoko. Přední hrany pracovní plochy stolu a výsuvného držáku by měly být opatřeny ergo hranou bez ostrých přechodů.

K dokonalému využití možností počítačového pracoviště s ohledem na konkrétní potřeby a požadavky je možno aplikovat širokou řadu speciálních stolních a otočných mechanismů jako držáků pro monitory či klávesnice.

KVALITNÍ ŽIDLE

Stále více se prodlužuje doba, kterou "prosedíme" ve strnulé pozici u počítače a navíc většinou ne na zcela vhodné židli. Ze zdravotního hlediska právě tato poloha není vůbec ideální. Postupně může být příčinou nepříjemných, zdlouhavých a bolestivých potíží v oblasti krční a bederní páteře, může přispět ke vzniku křečových žil a potíží s krevním oběhem. Tyto zdravotní problémy mají pak za následek i obrovské ekonomické ztráty kvůli dlouhotrvající pracovní neschopnosti pracovníků. Nákup nekvalitních, "ekonomicky výhodných" židlí je nakonec vysoce ztrátový. Proto je lepší na nákupu pracovních židlí nešetřit. Přesto řada odborných průzkumů uvádí, že až dvě třetiny pracovníků sedí nesprávně a z hlediska ergonomie na nevyhovující pracovní židli.

Ergonomická židle musí splňovat několik základních pravidel. Je to zejména tzv. dynamické sezení, při kterém je možno plynule měnit polohu těla podle potřeby za stálého automatického přítlaku opěradla s bederní opěrkou. Těmto požadavkům vyhovují židle se synchronní mechanikou, která umožňuje současně aretaci v několika základních polohách.

Vlastní anatomicky tvarovaný sedák by měl být umístěn na centrální pružině, umožňující plynulou změnu výšky sedáku tak, aby se židle snadno přizpůsobila výšce a potřebě člověka a která současně tlumí veškeré nárazy při dosednutí.

Pro zajištění co nejvýhodnější opory paží může být při některých činnostech žádoucí aplikace pevných, případně stavitelných područek. Mezi nejzákladnější kritéria kolečkových pracovních židlí patří především jejich stabilita. Tomuto požadavku už však většina židlí na pětiramenném kříži vyhovuje.

Při komplexním posouzení vhodnosti pracovního prostředí z hlediska ergonomických opatření a také při případném návrhu řešení úprav je třeba vzít v úvahu i další faktory, jako jsou dispoziční a prostorové uspořádání pracoviště ve vztahu k dennímu světlu či jiným hlavním zdrojům osvětlení, volba a použití vhodných materiálů se zřetelem na akustiku, klimatické podmínky, barevné řešení a další.

Každý z nás by se měl zamyslet, do jaké míry je v jeho silách přizpůsobit své pracoviště optimálním ergonomickým podmínkám, a předcházet tak případným zdravotním problémům.

ředitel A-Z interier, spol. s r. o.

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down