Spustím si internetový prohlížeč, otevře se mi oblíbený vyhledávač. Do vyhledávače zadám název své banky a kliknu na první link, který se mi objeví. Vůbec si nevšimnu, že jsem na falešné stránce = napodobenině webu mé banky a už vyplňuji své uživatelské jméno a heslo. V tu chvíli mě ani nenapadne, že je „odevzdávám“ kyberpodvodníkům.
Tak přesně před touto fintou jsme v říjnu minulého roku varovali širokou veřejnost. A zašli jsme ještě dál, rozhodli jsme se falešnou stránku vytvořit sami a jejím prostřednictvím klienty netradičně proškolit. A jak to dopadlo? Drtivá většina v testu propadla, píše se v tiskové zprávě banky.
„Udělali jsme přesně to, co dělají podvodníci. Vytvořili jsme napodobeninu přihlašovací stránky do internetového bankovnictví a zaplatili si její umístění do nejznámějších vyhledávačů. Během měsíce a půl nám na ni kliklo 32 tisíc klientů a zhruba 70 % z nich začalo vyplňovat své uživatelské jméno a hleslo. Ale vzhledem k tomu, že nešlo o skutečný podvod, ale o námi řízenou školící kampaň, tak nedošlo k odcizení jejich citlivých údajů, ale hned po zadání prvních znaků hesla místo toho vyskočilo informační okno, ve kterém klientům vysvětlujeme, kde udělali chybu, jaké by to mohlo mít následky a na co si příště dávat pozor,“ popisuje netradiční školící kampaň Petr Vosála, manažer bezpečnosti digitálních kanálů skupiny ČSOB.
„Uvedený výsledek bohužel není dobré vysvědčení, ale zcela odpovídá tomu, co se děje na celém trhu.V tomto případě nevěnují lidé dostatek pozornosti vyplňování citlivých údajů, když vstupují do svého internetového bankovnictví, ale z našich statistik víme, že obecně jsou lidé velmi neopatrní v oblasti kyberbezpečnosti a doslova skáčou na lep každé fintě kyber podvodníků,“ dodává Petr Vosála z ČSOB.
Před falešnými weby varuje i Policie ČR
„Jde o známou a velmi nebezpečnou fintu. Podvodníci využívají placené propagace svých odkazů právě proto, aby se nachytalo na jejich podvrženou stránku co nejvíce lidí, kteří vyzradí své přihlašovací údaje do internetového bankovnictví. Apelujeme proto na uživatele bankovních produktů, aby důkladně kontrolovali adresu webové stránky, na kterou se přihlašují a při vyhledávání přes vyhledavače byli maximálně obezřetní. Pokud je webová stránka falešná, zadaných přihlašovacích údajů se zmocní kyber zločinec a zneužije je ke krádeži peněz z účtu,“ varuje Zuzana Pidrmanová, vedoucí odboru prevence Policejního prezidia ČR.
Policie ČR i banky registrují v posledních letech rekordní počty kyberzločinů.Počty okradených jsou stovky tisíc a škody přesahují miliardu korun. ČSOB a Policie ČR proto společně každoročně připravují preventivní kampaně s názvem Volač a Klikač, aby zvýšili povědomí o této problematice, varovali před kyberpodvodníky a ukázali na co si dát pozor. Loni se také zavázali v oblasti kyberbezpečnosti proškolit jeden milion lidí. Formou partnerství se ČSOB přidala i k aktivitě ČBA pod názvem Obr. Ukázka nePINdej!, která formou sofistikovaného testu odkrývá nejčastější triky podvodníků.*
Tento web používá soubory cookie, abychom vám mohli poskytnout tu nejlepší možnou uživatelskou zkušenost. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání vás, když se vrátíte na naši webovou stránku, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webu jsou pro vás nejzajímavější a nejužitečnější.
Nezbytně nutné soubory cookies
Nezbytně nutný soubor cookie by měl být vždy povolen, abychom mohli uložit vaše preference nastavení souborů cookie.
Pokud tento soubor cookie zakážete, nebudeme moci uložit vaše preference. To znamená, že při každé návštěvě těchto webových stránek budete muset soubory cookies znovu povolit nebo zakázat.
Analytické soubory cookie
Tyto soubory cookie nám umožňují počítat návštěvy a provoz, abychom měli přehled o tom, které stránky jsou nejoblíbenější a jak se na našem webu návštěvníci pohybují. Veškeré informace, které tyto soubory cookie shromažďují, jsou agregované, a tedy anonymní.
Povolte prosím nejprve nezbytně nutné soubory cookies, abychom mohli uložit vaše preference!