01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

... než obce předloží občanům svůj letošní účet

Obce již začaly pracovat na rozpočtech roku 2005 a zároveň se připravují na bilancování letošního roku.

Vyústěním jejich práce je zpracování závěrečného účtu, který bude obsahovat mnoho konkrétních údajů, jako například počty opravených domů, dětí v základních a mateřských školách či návštěvníků kulturních a sportovních zařízení. Vedle údajů tohoto druhu však závěrečný účet obsahuje také finanční vyjádření výsledku hospodaření obce. K tomu musí obec zpracovat účetní závěrku, vyčíslit výsledek hospodaření obce, hodnotu svého majetku a závazků a s tím vším seznámit své obyvatele.

Jaké práce čekají na obec, než předloží zastupitelům a občanům svůj účet?

Zde je stručný přehled:

rozhodnout se, zda přezkoumání hospodaření provede auditor nebo krajský úřad a toto rozhodnutí sdělit kraji;

s dodatečným předstihem sestavit harmonogram účetní závěrky a vydat jej formou vnitřního předpisu;

zpracovat harmonogram inventarizace majetku a vydat ho formou vnitřního předpisu;

inventarizovat veškerý majetek ( například budovy, stavby, pozemky, nehmotný majetek, zásoby, umělecká díla, akcie, prostředky na bankovních účtech atd.), který obec vlastní ke 31. prosinci nebo s nímž obec hospodaří;

uhradit závazky splatné do 31. prosince prostřednictvím bankovních převodů;

vypořádat zálohy, které byly poskytnuty zaměstnancům k zabezpečení úkolů;

odvést zůstatek pokladní hotovosti na bankovní účet tak, aby pokladní hotovost byla nulová;

převést určené prostředky na depozitní účet do 31. prosince;

zpracovat účetnictví za měsíc prosinec;

vyúčtovat provozní dotace poskytnuté obci a určené příspěvkovým organizacím;

vrátit nespotřebované prostředky do státního rozpočtu;

dokončit fyzickou inventuru a zpracovat dokladovou inventuru ostatního majetku, závazků a ostatních aktiv a pasiv;

zaúčtovat zjištěné inventarizační rozdíly;

uzavřít smlouvu s auditorem, pokud se obec rozhodla pro jeho služby;

zjistit a vypočítat daň z příjmů právnických osob za obec;

zpracovat účetní závěrku na základě doložených zůstatků všech účtů v rozpočtované části;

zpracovat účetní závěrku na základě doložených zůstatků všech účtů za hospodářskou činnost.

Po zpracování účetní závěrky čeká na obec druhá část prací, která souvisí s ověřením výsledku letošního hospodaření a s jeho předložením zastupitelstvu a občanům.

V rámci těchto prací je třeba:

porovnat údaje schváleného rozpočtu a dosaženého výsledku v oblasti rozpočtového hospodaření;

vyhodnotit výsledek dosažený v hospodářské činnosti, navrhnout a schválit jeho použití;

vyhodnotit hospodaření vlastních příspěvkových organizací, schválit jejich hospodářské výsledky, rozhodnout o úhradě ztráty a použití zisku;

vypočítat hodnotu dluhové služby;

ověřit hospodaření s prostředky, které byly poskytnuty občanům a organizacím z rozpočtu obce;

nechat si ověřit hospodaření obce auditorem nebo krajem;

sestavit závěrečný účet a nechat jej ověřit auditorem nebo krajem;

předložit výsledek hospodaření ve formě závěrečného účtu a výsledek přezkoumání zastupitelstvu a obyvatelům obce.

Připomeňme, že přezkoumání hospodaření obcí za rok 2004 se bude poprvé provádět podle zákona č. 420/2004 Sb., o přezkoumání hospodaření územně samosprávných celků a dobrovolných svazků obcí, který nahradil dosavadní předpisy. Zákon nově ukládá obcím oznámit s předstihem krajskému úřadu, zda jejich hospodaření bude ověřovat auditor nebo kraj. Zákon obsahuje také pravidla pro postup při provádění přezkumu, dále povinnosti a práva obcí a práva a povinnosti ověřovatelů. Na práci auditorů, kteří vykonávají činnost podle zákona č. 254/2000 Sb., o auditorech, se zákon č. 420/2004 vztahuje pouze v některých částech.

Zatímco metody práce auditorů a krajských kontrolorů mohou být různé, předmět přezkoumání musí být shodný. Předmětem přezkoumání jsou především veškeré finanční vztahy, tzn. plnění příjmů a výdajů rozpočtu, peněžní operace s prostředky fondů, vyúčtování finančních vztahů ke státnímu rozpočtu. Druhou část přezkoumání představuje nakládání a hospodaření s majetkem ve vlastnictví obcí a státu, zadávání veřejných zakázek, vymáhání pohledávek, ručení, zřizování věcných břemen apod.

Také obsah zprávy o výsledku přezkoumání je dán zákonem. Kromě formálních údajů musí zpráva obsahovat popis zjištěných chyb a nedostatků, zhodnocení jejich závažnosti a vliv na vykázaný výsledek. Obec je povinna ze zákona reagovat na výsledek hospodaření, a to přijetím opatření k nápravě zjištěných chyb a nedostatků s povinností podat zprávu přezkoumávajícímu orgánu o jejich přijetí.

Důvody, které vedou obce k rozhodnutí, zda využijí služeb auditora nebo požádají o přezkoumání kraj, bývají velmi rozdílné. Někdy se odvíjejí od zkušeností z minulých let, často jsou jediným argumentem peníze.

Každá obec by proto měla zvážit, co od auditu očekává - a pokud se rozhodne uhradit služby auditora, neměla by vybírat "toho nejlevnějšího" jenom proto, že požaduje nejnižší odměnu. Za svoje peníze by měla obec požadovat něco navíc, a to profesionální přístup, hlubokou znalost problematiky, znalost souvislostí a metodickou pomoc na odstranění zjištěných závad.

auditorka, jednatelka společnosti K Kredit, s. r. o.

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down