Nová metodika představuje plány na podporu cyklistické dopravy v Česku od roku 2025

Na přelomu listopadu a prosince 2024 národní cyklokoordinátor Jaroslav Martinek uspořádal řadu seminářů a workshopů, na kterých byl prezentován jeden z klíčových výstupů projektu Cyklovize 2030 – Metodika pro zhodnocení bezpečnosti komunikací pro cyklisty. Stále jde o otevřený dokument, který se ještě připomínkuje, ale už jen v detailech, nikoliv v principech.

Tato metodika zajistí udržitelnost myšlenek Cyklovize 2030 a pomůže definovat navazující aktivity od roku 2025,“ říká národní cyklokoordinátor Jaroslav Martinek. Metodika má podle jeho slov pomoci identifikovat úzká místa a hledat řešení na jejich odstraňování – hledat cesty, jak efektivně vynakládat prostředky, kde je to nejvíce potřeba, a upozorňovat na systémové problémy.

Metodika nenahrazuje normy, technické podmínky, ani standardy aktivní mobility, na zhodnocení bezpečnosti se dívá především z pohledu strategického a územního plánování,“ doplňuje Jaroslav Martinek

Společným jmenovatelem metodiky je mapový portál (viz https://www.cyklovize.cz/mapovy-portal), který pomáhá lépe strategicky plánovat, jak v oblasti financování, tak značení. „Jsem rád, že z pohledu strategického plánování je rozvíjena myšlenka principu Governance. Upozorňuje na různé možnosti financování cyklistické infrastruktury, otevírá diskusi kolem značení cyklotras, neboť není možné se na ni dívat jen z pohledu cykloturistiky, ale především z pohledu dopravního,“ zdůrazňuje předseda spolku Partnerství pro městskou mobilitu Jaroslav Martinek.

Jde o to, aby se cyklistická doprava mohla opřít o bezpečnou dopravní síť

Ve vztahu k územnímu plánování jsou vybrané atributy mapového portálu zařazené, po dohodě s Ministerstvem pro místní rozvoj, do jednotného standardu databáze územně analytických podkladů.

Metodika vede všechny zainteresované strany, aby společnými silami většinu obcí  s rozšířenou působností propojily  bezpečnou sítí dopravních cest vhodných pro cyklisty – aby vytvořily bezpečnou dopravní síť pro cyklisty, kterou budou lidé využívat na svých cestách do práce, za nákupy, do škol, na odpolední výlety na kole, nebo i pro cykloturistiku. Cílem je, aby tento druh dopravy mohl fungovat jako plnohodnotná součást dopravního systému. Infrastruktura je doposud nepropojená a území republiky pokrývá nerovnoměrně, někde zcela chybí.

Metodika byla vytvořena za podpory Fondu zábrany škod (viz https://www.fondzabranyskod.cz/). Bližší informace jsou dostupné na webové stránce www.cyklovize.cz.

/tz/*

Ilustrační foto: www.cyklovize.cz

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2025 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down