01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Nová pravidla pro zadávání veřejných zakázek 2/

Pro postup zadavatele při zadávání veřejných zakázek je rozhodující předpokládaná cena veřejné zakázky bez DPH. Určování ceny zakázkyPodle předpokládané ceny předmětu veřejné zakázky dělíme zakázky na nadlimitní a podlimitní. Pro jednotlivé...

Pro postup zadavatele při zadávání veřejných zakázek je rozhodující předpokládaná cena veřejné zakázky bez DPH.

Určování ceny zakázky

Podle předpokládané ceny předmětu veřejné zakázky dělíme zakázky na nadlimitní a podlimitní. Pro jednotlivé zadavatele jsou v zákoně stanoveny finanční limity na veřejné zakázky na dodávky, služby a stavební práce spolu s finančními limity.

U veřejných zakázek na dodávky rozhoduje celková cena všech dodávek dle jedné smlouvy.

U koupě zboží na splátky, nájmu zboží a nájmu zboží s právem následné koupě se předpokládaná cena určuje podle celkové výše plnění po dobu účinnosti smlouvy, jde-li o smlouvu na dobu určitou. Při nájmu zboží s následnou koupí obsahuje celková výše plnění i zůstatkovou kupní cenu.

U veřejných zakázek na služby je předpokládanou cenou předmětu zakázky celková cena za poskytnuté služby, přičemž zákon rozlišuje různé druhy služeb (pojišťovací, bankovní, finanční služby a projektová činnost). Jde-li o služby se smlouvou na dobu určitou do 4 let, určí se předpokládaná cena z celkové ceny plnění za dobu účinnosti smlouvy. Z celkové ceny plnění za 4 roky určí zadavatel předpokládanou cenu předmětu veřejné zakázky také v případě, je-li smlouva uzavírána na dobu určitou přesahující čtyři roky nebo na dobu neurčitou.

V případě stavebních prací se do předpokládané ceny předmětu zakázky započítává také předpokládaná cena dodávek, které jsou potřebné k provedení stavebních prací a které zadavatel poskytne dodavateli.

Kromě hlediska předpokládané ceny předmětu veřejné zakázky, které je určující pro rozlišení nadlimitních a podlimitních zakázek, jsou i další důvody rozlišení:

- nadlimitní veřejné zakázky je ze zákona nutno zveřejnit v Úředním věstníku EU,

- rozdílné počítání lhůt,

- způsob prokazování kvalifikace.

Zadávacímu řízení na počátku kalendářního roku předchází v zákonem taxativně vymezených případech předběžné oznámení veřejných zakázek, které má zadavatel v úmyslu zadat v daném roce. Jde tedy o informaci určenou zájemcům a uchazečům o tom, co se připravuje na trhu veřejných zakázek.

Základní kvalifikační kritéria

Základním předpokladem pro účast v užším řízení, respektive hodnocení nabídek v otevřeném řízení je splnění základních kvalifikačních kritérií. Tato kritéria splňuje uchazeč nebo zájemce, který:

- není v likvidaci,

- nebyl proti němu v uplynulých 3 letech prohlášen konkurs nebo konkurs nebyl zrušen pro nedostatek majetku,

- nemá v evidenci daní zachyceny daňové nedoplatky,

- nebyl pravomocně odsouzen pro trestný čin, nebo došlo k zahlazení odsouzení trestného činu, jehož skutková podstata souvisí s předmětem podnikání jde-li o fyzickou osobu; jde-li o právnickou osobu musí tuto podmínku splňovat statutární orgán nebo každý jeho člen, vedoucí organizační složky zahraniční právnické osoby nebo statutárním orgánem pověřený zástupce;

- nemá nedoplatek na pojistném a na penále na veřejné zdravotní pojištění nebo sociálním zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti s výjimkou případů, kdy bylo povoleno splácení ve splátkách a není v prodlení se splácením splátek.

Dalším předpokladem splnění kvalifikace je:

- prokázání oprávnění k podnikání včetně výpisu z obchodního rejstříku či jiné evidence, je-li povinnost být v něm zapsán,

- odborná způsobilost nebo členství v určité profesní organizací, pokud je pro plnění veřejné zakázky požadována podle zvláštních předpisů.

Zadavatel stanoví splnění dalších kvalifikačních kritérií, kterými vymezí finanční, ekonomickou a technickou úroveň a způsobilost dodavatele. Tato další kritéria vycházejí z druhu, rozsahu a složitosti zadávání veřejné zakázky.

Zadavatel není oprávněn požadovat splnění kvalifikace nad rámec požadavků, které specifikoval v oznámení zadávacího řízení, přičemž zákon stanoví, jakým způsobem finanční, ekonomickou a technickou způsobilost uchazeč nebo zájemce prokazuje.

Kdo poskytuje Informace

Informace o kvalifikaci včetně požadovaných dokladů poskytuje:

- uchazeč v otevřeném řízení ve lhůtě pro podávání nabídek,

- zájemce o účast v užším řízení nebo jednacím řízení s uveřejněním ve lhůtě pro podání žádosti o účast,

- dodavatel v jednacím řízení bez uveřejnění ve lhůtě stanovené zadavatelem.

Vzhledem k tomu, že mohou nastat případy, kdy informace, kterými uchazeč nebo zájemce prokazuje svoji způsobilost, mají charakter obchodního tajemství nebo duševního vlastnictví, je zadavatel povinen s těmito informacemi nakládat tak, aby nedošlo k narušení ochrany obchodního tajemství nebo duševního vlastnictví.

Kvalifikaci uchazečů musí zadavatel hodnotit průhledně a podle stanovených kritérií a bez diskriminace. Oznámení uchazečům, že byli vyloučeni z otevřeného řízení a oznámení zájemcům o odmítnutí jejich účasti v užším řízení nebo v jednacím řízení s uveřejněním, musí být řádně písemně zdůvodněna a označena.

Postup v zadávacím řízení

Zadávací řízení jsou zahájena uveřejněním oznámení na předepsaném formuláři. Tento způsob zahájení neplatí pouze u jednacího řízení bez uveřejnění, které se zahajuje výzvou k jednání.

Samotný postup v zadávacím řízení se liší podle jednotlivých druhů:

- V případě oznámení otevřeného řízení zadavatel oslovuje neurčitý počet dodavatelů a vyzývá k podání nabídky. Zároveň jsou v tomto oznámení, mimo předmětu zakázky, také obsaženy požadavky na kvalifikaci a další kritéria, dle kterých se dodavatel rozhoduje k účasti v zadávacím řízení a zadavatel posuzuje a hodnotí nabídky. Jde-li o nadlimitní zakázku, nesmí být v otevřeném řízení lhůta pro podání nabídky kratší než 52 dny. Jestliže zadavatel úmysl zadat takovou zakázku předběžně oznámil, lhůta se zkracuje na 22 dny. Předpokladem je, že předběžné oznámení bylo uveřejněno nejvýše 12 měsíců a nejméně 52 dny před uveřejněním oznámení otevřeného řízení.

U podlimitní veřejné zakázky nesmí být lhůta pro podání nabídky v otevřeném řízení kratší než 36 dnů. Tato lhůta počíná běžet dnem následujícím po dni uveřejnění oznámení tohoto řízení.

Každý dodavatel může v otevřeném řízení podat pouze jednu nabídku. Nabídky jsou podávány písemně a mohou obsahovat varianty. Zadavatel nabídky pořadově čísluje a eviduje, přičemž uchazeč je svou nabídkou vázán po dobu zadavatelem stanovenou.

- Proces zadávání veřejné zakázky v užším řízení je zahájen oznámením, kdy zadavatel vyzývá k podání žádosti o účast v tomto řízení neomezený počet dodavatelů.

Pro dodavatele jsou důležité především údaje o kvalifikaci uchazečů, neboť zadavatel ty uchazeče, kteří jeho kritéria nenaplnili, odmítne. Lhůta, ve které mohou zájemci doručit žádost o účast v užším řízení, nesmí být kratší než 37 dnů, v naléhavých případech než 15 dnů. Běh lhůty pro podání žádosti o účasti je shodný s otevřeným řízením.

Zájemcům v užším řízení neodmítnutým, zašle zadavatel výzvu k podání nabídky. Výzva musí obsahovat informaci o možnosti vyžádat si zadávací dokumentaci, pokud již není součástí výzvy, lhůtu pro podání nabídek včetně adresy, na kterou mají být poslány. Dále jsou součástí výzvy kritéria pro zadání předmětné zakázky, včetně jejich váhy, informace o uveřejnění oznámení užšího řízení spolu s informacemi o rozhodnutí zadavatele, že nabídka musí být případně předložena rovněž v jiném než českém jazyce.

- Jednací řízení s uveřejněním se oznamuje obdobně jako užší řízení, tzn., že jde o výzvu neomezenému počtu dodavatelů k podání žádosti o účast. Výzva má v tomto případě stejný obsah jako výzva k podání nabídky v užším řízení.

Podle kritérií uvedených v oznámení jednacího řízení zadavatel zhodnotí kvalifikaci uchazečů. Ze subjektů, které splnily kvalifikaci, následně vybere ty, které vyzve k jednání. Počet zájemců, kteří budou vyzváni k jednání, nesmí být nižší než tři.

Lhůty pro doručení žádosti o účast v jednacím řízení s uveřejněním jsou stejné jako v případě užšího řízení.

V novém zákoně zůstává institut jistota, který slouží k zajištění plnění povinností uchazečů, kteří zároveň poskytnutím jistoty deklarují vážnost své nabídky. O formě jistoty rozhoduje zadavatel a její výše je stanovena až do 3 % předpokládané ceny veřejné zakázky.

Jistota připadne zadavateli v případě, že uchazeč změní nebo zruší nabídku, případně odmítne uzavřít smlouvu, přestože byl vybrán. Stejně připadne jistota zadavateli v případě, že vybraný uchazeč neposkytne nezbytnou součinnost při uzavírání smlouvy.

Zadávací dokumentace

Zadávací dokumentace určuje předmět veřejné zakázky a je nejdůležitějším podkladem pro nabídku. Zákon stanovuje, že za správnost a úplnost zadávací dokumentace odpovídá zadavatel, přičemž základem dokumentace je technická specifikace.

K zadávací dokumentaci patří také obchodní podmínky, požadavky na zpracování nabídkové ceny a platební podmínky. Zadání musí obsahovat podmínky, při jejichž splnění lze překročit výši nabídkové ceny a zadavatel může uvést i další požadavky pro realizaci veřejné zakázky. Je na zadavateli, zda bude požadovat informace o subdodavatelích uchazeče. V zákoně je stanoveno, že zadávací dokumentace nesmí obsahovat požadavky nebo odkazy na obchodní firmy, jména a názvy a další označení, která by mohla podléhat ochraně práv duševního vlastnictví.

Technické specifikace, což jsou technické charakteristiky prací, materiálů, zboží a služeb musí být stanoveny takovým způsobem, aby nezvýhodňovaly určité dodavatele.

Technické specifikace odkazují na české technické normy včetně těch, které přejímají evropské normy, evropské normy a evropská technické schválení, technické specifikace z Úředního věstníku EU, stavební technická osvědčení a další technické specifikace běžně užívané v praxi.

Prováděcí vyhláška

V současné době neexistuje prováděcí předpis upravující náležitosti zadávací dokumentace staveb, připravuje Ministerstvo pro místní rozvoj vyhlášku, která by měla zpřesnit a sjednotit obsah zadávací dokumentace staveb. Tato vyhláška by měla stanovit výčet povinných součástí zadávací dokumentace stavby, vymezit přesné údaje, které musí zadavatel poskytnout uchazečům nebo zájemcům.

Zadavatel by měl určit způsob stanovení ceny tak, aby nabídky byly porovnatelné, určit minimální dobu trvání platnosti, případně stanovit inflační doložku.

Prováděcí předpis stanovující obsah a rozsah zadávací dokumentace stavby by měl dále stanovit souhrny technických charakteristik zadávací dokumentace včetně technických a uživatelských standardů stavby.

Vzhledem k tomu, že součástí zadávací dokumentace stavby je výkaz výměr s podrobným soupisem prací, prováděcí předpis stanoví závazné podklady pro jeho vypracování.

Obecně lze konstatovat, že stavby mají různý charakter a rozsah, bude na zadavateli, zda bude požadovat doplňkové podmínky a požadavky na realizaci veřejné zakázky na stavební práce.

Uchazeči nebo zájemci mají právo na poskytnutí dodatečných informací k zadávací dokumentaci. Žádost o dodatečné informace je třeba podat písemně tak, aby byla zadavateli doručena nejpozději 12 dnů před uplynutím lhůty pro podání nabídek.

Zákon rovněž stanovuje povinnost zadavatele umožnit uchazečům a zájemcům prohlídku místa plnění předmětu veřejné zakázky. Tato prohlídka musí proběhnout tak, aby od jejího konání neuplynulo méně než 12 dní před koncem lhůty pro podání nabídek. Je na zadavateli, aby prohlídku prováděl vždy jen jeden zájemce či dodavatel. Zamezí se tak případné dohodě o výši nabídkové ceny.

K nejdůležitějším kritériím při zadávání veřejných zakázek patří ekonomická výhodnost nabídky nebo výše nabídkové ceny. Správně zvolené základní kritérium je předpokladem úspěšné veřejné zakázky, když je na zadavateli, aby se důkladně a zodpovědně připravil.

Je-li zvolena cesta ekonomické výhodnosti nabídky, posuzuje se nabídka podle dílčích kriterií, kterým dá zadavatel váhu vyjádřenou v procentech. Nabídková cena je dílčím kritériem vždy. Variantní nabídky jsou dovoleny, pokud je zadavatel předem nevyloučí.

Povinnost ustavit komisi

Nový zákon o veřejných zakázkách ukládá zadavateli pro posouzení a hodnocení nabídek ustavit komisi v otevřeném nebo užším řízení. Komise musí mít minimálně pět členů s tím, že jedna třetina členů jsou odborníci. Členem komise je vždy zástupce zadavatele. Složení komise podstatně ovlivní úroveň hodnocení nabídek ze všech hledisek. Každý člen komise musí mít svého konkrétního náhradníka.

U veřejných zakázek nad 200 mil. Kč ustavuje komisi ministr a tato komise má nejméně sedm členů (30 % jsou odborníci na předmět veřejné zakázky). Členy této komise musí být zástupci dalších nejméně dvou ministerstev.

V případě veřejných zakázek nad 300 miliónů korun ustavuje komisi vláda. Tato komise je nejméně devítičlenná. I v tomto případě je nejméně 30 % členů odborně způsobilých k předmětu zakázek a členy jsou také zástupci nejméně dvou ministerstev. U síťových zadavatelů plní povinnosti komise zadavatel.

Svoji nepodjatost členové komise i jejich náhradníci opět prokazují prohlášením, které se již nenazývá čestné, neboť toto spojení nabylo nikde definováno. První jednání komise svolává zadavatel, další již předseda nebo místopředseda, kteří byli zvoleni na prvním jednání. Komise se svolává sedm dnů předem a je usnášeníschopná za účasti dvou třetin členů nebo jejich náhradníků.

Hodnotící komise otevírá obálky s nabídkou v termínu uvedeném v oznámení zadávacího řízení a podle pořadového čísla. U síťových zadavatelů, kdy není komise jmenována, jsou obálky otevírány zadavatelem za přítomnosti tří fyzických osob. Výsledkem činnosti komise při otvírání obálek je provedená kontrola, zda nabídky vyhověly požadavkům, případně zda bylo nutno nějakou vyřadit. Závěrem je o otevírání obálek sepsán protokol. Vyloučeni jsou zadavatelem ti uchazeči, které komise vyřadila. Zdůvodněné vyloučení musí být písemné a doručuje se bezodkladně. Při samotném hodnocení nabídek komise postupuje podle nastavených kritérií, která byla oznámena při zahájení zadávacího řízení. Způsob hodnocení podle ekonomické výhodnosti stanoví prováděcí právní předpis. Hodnotící komise vypracuje zprávu o posouzení a hodnocení nabídek na jednotný formulář.

Uchazeči, kteří nebyli ze zadávacího řízení vyloučeni, mají možnost do zprávy nahlédnout a pořizovat si výpisy a opisy. Vybranému uchazeči je v rámci ukončení zadávacího řízení zakázka přidělena a rozhodnutí o přidělení musí být doručena i ostatním, nevyloučeným uchazečům. Jestliže zadavatel přidělí zakázku jinému uchazeči, než by odpovídalo hodnocení podle komise, musí rozhodnutí patřičně zdůvodnit. Shora uvedený postup při přidělení veřejné zakázky v otevřeném nebo užším řízení se přiměřeně použije i u jednacích řízení s uveřejněním a bez uveřejnění.

právník


Nadlimitní zakázky dle zákona č. 40/2004 Sb., o veřejných zakázkách

Za nadlimitní se považují ty zakázky, které u zadavatelů přesáhnou hranici:
130 tisíc eur u státních orgánů a státních příspěvkových organizací,
200 tisíc eur u územních samosprávných celků, státních fondů a dalších subjektů, financovaných ze státního rozpočtu,
400 tisíc eur u zadavatelů v oblasti vodního hospodářství, energetiky a dopravy,
600 tisíc eur u zadavatelů v oblasti telekomunikací.
Finanční limit pro veřejné zakázky na stavební práce je částka v českých korunách odpovídající 5 miliónům eur.

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down