Zadavatel uzavře s vybraným uchazečem smlouvu. Předpokladem je, že zadavatel neobdrží do 15 dnů ode dne doručení rozhodnutí o přidělení zakázky žádné námitky. Ty může podat u nadlimitních veřejných zakázek kterýkoliv dodavatel. U podlimitních tak může učinit kterýkoliv uchazeč nebo zájemce, který...
Zadavatel uzavře s vybraným uchazečem smlouvu. Předpokladem je, že zadavatel neobdrží do 15 dnů ode dne doručení rozhodnutí o přidělení zakázky žádné námitky. Ty může podat u nadlimitních veřejných zakázek kterýkoliv dodavatel. U podlimitních tak může učinit kterýkoliv uchazeč nebo zájemce, který tvrdí, že mu nezískáním zakázky hrozí nebo vznikla škoda. Námitky musí být řádně zdůvodněny.
Smlouva se uzavírá písemně a její obsah koresponduje se zadáním a nabídkou vybraného uchazeče. Uzavření smlouvy se oznamuje ostatním uchazečům. Informaci o uzavření smlouvy musí zadavatel uveřejnit - u nadlimitních zakázek do 48 dnů a u podlimitních do 30 dnů po jejím uzavření. Uveřejnění se děje prostřednictvím informačního systému na centrální adrese a u nadlimitních zakázek (s výjimkou uvedenou v příloze zákona) také ještě v Úředním věstníku EU. Na těchto místech se zveřejňují údaje a informace i v ostatních případech, kdy je tato povinnost dána zákonem. Správcem informačního systému o zadávání veřejných zakázek je Ministerstvo pro místní rozvoj, které vede také veřejný seznam kvalifikovaných dodavatelů. Do seznamu jsou zapisováni dodavatelé, kteří splňují kvalifikaci dle zákona a doloží ji příslušnými doklady.
Další povinnosti
Zákon dále vymezuje případy, kdy lze zrušit otevřené a užší řízení. Lze tak učinit, jestliže si to zadavatel vyhradil v oznámení zadávacího řízení a nebyla dosud uzavřena smlouva.
Totéž platí u jednacího řízení s uveřejněním. Jednací řízení bez uveřejnění lze zrušit kdykoliv bez zdůvodnění. Zadavatelé jsou povinni ke každé veřejné zakázce završené smlouvou vypracovat písemnou zprávu, kterou s další dokumentací uchovají pět let od uzavření smlouvy nebo její změny. Stejně se uchovává i dokumentace zrušených zadávacích řízení.
Nový zákon o veřejných zakázkách již používá spojení "veřejná soutěž" pouze v jednom případě - u veřejné soutěže o návrh. Tu budou zadavatelé používat zřejmě hlavně u soutěží architektonických. Projekty na veřejné soutěže se podávají anonymně a zadavatel zřizuje soutěžní porotu z nezávislých osob. Výsledky veřejné soutěže o návrh jsou vždy uveřejněny. Chce-li dodavatel, uchazeč nebo zájemce podat zadavateli námitky, musí tak učinit do 15 dnů od doručení oznámení o přidělení veřejné zakázky. Zadavatel do 10 dnů stěžovateli sdělí, zda námitky akceptuje, či nikoliv, a zdůvodní způsob jejich vyřízení. Jestliže námitkám nevyhoví, nesmí 60 dnů od jejich obdržení uzavřít smlouvu. Pokud v této lhůtě orgán dohledu - Úřad pro ochranu hospodářské soutěže - nerozhodne ve věci nebo nevydá předběžné opatření, zadavatel uzavře s dodavatelem smlouvu.
Pro řízení před orgánem dohledu platí, že je zahájeno z jeho vlastního podnětu nebo na písemný návrh. Návrh lze podat proti všem úkonům zadavatele, které jsou diskriminační nebo vylučují transparentnost postupu při zadání veřejné zakázky. Podmínkou podání návrhu je uplatnění námitek u zadavatele. Ten je posléze povinen k návrhu zaslat orgánu dohledu své vyjádření do 7 dnů od obdržení návrhu včetně příslušné části dokumentace zakázky.
Navrhovatel je povinen složit zároveň s podáním návrhu na přezkum úkonů zadavatele kauci ve výši jednoho procenta z nabídkové ceny, nejvýše jeden milión korun. Mělo by se tak předejít neodůvodněným a zdržujícím podáním, neboť kauce v případě neúspěchu navrhovatele propadá státu. Výše správního poplatku je 30 tisíc korun.
VOLBA POSTUPŮ
Zákon č. 40/2004 Sb. přinesl v souvislosti s novými druhy zadávacích řízení i nový způsob volby mezi těmito postupy. Umožňuje, aby si zadavatel zvolil takové zadávací řízení, které mu bude více vyhovovat. Nerozhoduje při tom, o jaké jde peníze. U jednacího řízení s uveřejněním a bez uveřejnění musí být splněny ještě další zákonné podmínky. Pokud jde o lhůty, je u podlimitních zakázek nejkratší otevřené řízení.
Zákon č. 40/2004 Sb. jistě dozná změn, a to nejen v souvislosti s novými směrnicemi EU, ale také kvůli některým výkladovým nejasnostem.
právník
Nové vyhlášky
Dne 30. 4. vyšly ve Sbírce zákonů dvě prováděcí vyhlášky zákona č. 40/2004 Sb.:
vyhláška č. 239/2004 Sb., kterou se stanoví podrobný obsah a rozsah zadávání dokumentace stavby,
vyhláška č. 240/2004 Sb., o informačním systému o zadávání veřejných zakázek a metodách hodnocení nabídek podle jejich ekonomické výhodnosti.