Ministr dopravy Martin Kupka a zástupci Správy železnic v pátek 11. března slavnostně otevřeli infocentrum k výstavbě vysokorychlostní trati Praha – Drážďany. Je umístěno v podchodu na hlavním nádraží v Ústí nad Labem. Dotazy zájemcům zodpoví vyškolený personál a k dispozici jsou také informační panely.
„Vybudování sítě vysokorychlostních tratí je jedním z největších dopravních projektů následujících desetiletí. Je potřeba ho srozumitelně vysvětlovat občanům i zástupcům měst a obcí, kterých se stavba týká a která jim zároveň přinese rychlejší možnost dopravy a otevře nové příležitosti,“ řekl ministr dopravy Martin Kupka.
Návštěvníci v infocentru najdou kromě informačních panelů také 3D model Krušnohoří a díky intenzivní spolupráci Správy železnic s německými kolegy i ukázky odvrtané horniny, kterou geologové získali při průzkumu podloží budoucího Krušnohorského tunelu. Centrum bude zpočátku otevřeno pouze některé dny v týdnu. Podobné kontaktní centrum zřídí na saské straně hranice německý správce železniční infrastruktury.
Plánovaná vysokorychlostní trať zkrátí cestu mezi Prahou a Ústím nad Labem podle kategorie vlaku až na třicet minut. Předpokládaná cestovní doba do Drážďan bude méně než šedesát minut. Po vybudování odbočné větve na Most se výrazně zlepší dopravní obslužnost nejen západní části Ústeckého kraje, ale i Karlovarského kraje.
Součástí stavby jsou také dva terminály osobní dopravy umožňující přestup mezi dálkovými a regionálními vlaky i mezi ostatními prostředky veřejné a individuální dopravy. Na jihu Ústeckého kraje se jedná o terminál Roudnice nad Labem VRT a v lokalitě nádraží Ústí nad Labem západ o terminál Ústí nad Labem centrum.
Příprava dílčích úseků vysokorychlostní železnice v Česku postoupila do další fáze, v níž Správa železnic vytváří společně s projektanty podrobné dokumentace pro územní rozhodnutí. V případě trati Praha – Ústí nad Labem – Drážďany jsou v této fázi dva úseky. Jde o VRT Podřipsko mezi Prahou a Lovosicemi a přeshraniční Krušnohorský tunel, který Správa železnic připravuje společně s německými železnicemi.*
/zr/