01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Nové metody řízení se rozšiřují napříč Olomouckým krajem

Na posílení partnerství veřejného sektoru a rozvoj kraje se zaměřuje projekt, který se uskutečňuje již druhým rokem v Olomouckém kraji. Jedním z jeho cílů je zlepšit řízení organizací veřejné správy zaváděním metod kvality na městských úřadech v daném kraji.

Krajský úřad Olomouckého kraje patřil k prvním organizacím české veřejné správy, které v roce 2003 zavedly model CAF. Od té doby podle této metodiky uskutečnil krajský úřad již tři etapy sebehodnocení. V roce 2005 se také zapojil do Mezikrajského benchlearningového projektu, jehož cílem je - na základě vzájemného porovnání a analýzy činností - zvolit nejlepší praktické postupy, které povedou k optimálnímu řízení procesů a efektivnímu vynakládaní finančních prostředků. Za tyto aktivity získal náš krajský úřad několik ocenění. V roce 2003 byl oceněn Radou ČR pro jakost za zapojení do programu zlepšování práce veřejné správy a následně v roce 2006 získal titul Organizace dobré veřejné služby v rámci ceny Ministerstva vnitra ČR za kvalitu ve veřejné správě.

SPOLEČNÝ PROJEKT

Díky zkušenostem se zaváděním nových metod a jejich nezpochybnitelnému přínosu se vedení úřadu rozhodlo šířit získané poznatky dále napříč krajem. To znamená pomáhat s jejich aplikací městům a obcím. Proto od roku 2005 probíhá společný projekt zaměřený na rozvoj metod kvality řízení veřejných institucí kraje s cílem poskytovat občanům služby v odpovídající kvalitě.

Na začátku jsme se potýkali s problémem, jak vzbudit zájem městských úřadů o metody kvality. Kromě cílené snahy co nejvíce informovat o jednotlivých metodách nám pomohl fakt, že některá města již měla své zkušenosti s aplikací metody kvality a proto naši iniciativu podporovala. Objevily se také přístupy a ohlasy negativní. Pramenily zejména z obavy nad neúměrně velkým množstvím související práce. Nakonec právě kombinace těchto dvou pohledů nám pomohla spojit síly a vzájemně se díky poznatkům "zkušenějších" přesvědčit o smyslu metod, které projekt nabízel a vydat se na společnou cestu zkvalitňování činností úřadů.

PROJEKT V PRAXI

Na devíti obcích s rozšířenou působností - za finanční spoluúčasti Olomouckého kraje - byly vytvořeny pracovní pozice referentů kvality, kteří byli podrobně seznámeni s metodami CAF a benchmarking. Tato města se rozhodla zapojit do benchmarkingové iniciativy a na osmi z nich byl zaveden model CAF, nebo se uskutečnila další etapa sebehodnocení podle metodiky CAF. Ve druhé etapě projektu se uskutečnil Strategický benchmarking absorpční kapacity veřejného sektoru v Olomouckém kraji. Jinými slovy, hledaly se nejlepší strategické přístupy na základě porovnání výkonových, nákladových a dalších kvalitativních a kvantitativních ukazatelů. Ambicí bylo porovnat úspěšnost jednotlivých měst v oblasti čerpání zdrojů EU, státního rozpočtu ČR a rozpočtu kraje, nalézt a sdílet nejlepší praktické postupy, a tím zvýšit absorpční kapacitu veřejného sektoru. Projekt, do kterého se v kraji zapojilo všech 13 městských úřadů obcí s rozšířenou působností, respektoval specifika Olomouckého kraje, byl mu tzv. ušit na míru.

Nejtěžší bylo nalézt a shodnout se na výběru vhodných ukazatelů a indikátorů, které budou mít dostatečnou vypovídací schopnost. Po několika jednáních byly vytvořeny metodiky tří relativně samostatných agend a bylo stanoveno celkem 97 poměrových ukazatelů. Největším přínosem však byla výměna praktických zkušeností a prezentace nejlepších přístupů. Zástupci městských úřadů měli možnost vyměnit si znalosti a zkušenosti týkající se přípravy projektů, projektového řízení i veškeré související administrativy.

Projekt byl přínosný nejen pro zainteresovaná města, která se dozvěděla, jak jsou úspěšná v čerpání finančních prostředků, ale také pro krajský úřad. Ten měl možnost nahlédnout do "projektové kuchyně" svých partnerů a zjistit, v jakých oblastech jim může pomoci a dále je podporovat. Potěšilo nás, že zúčastněná města hodnotila projekt pozitivně.

PRŮZKUM SPOKOJENOSTI

Krajský úřad považuje za velmi potřebné rozvíjet dialog s těmito partnery a získávat zpětnou vazbu ke své činnosti. Proto jsme v roce 2006 uskutečnili průzkum spokojenosti s úrovní a kvalitou komunikace krajského úřadu s obcemi a příspěvkovými organizacemi zřizovanými krajem. Dotazníkovým šetřením jsme získali podklady, které nám pomohou zlepšit spolupráci a zkvalitnit výkon veřejné správy. Pro sběr dat jsme využili formu tzv. inteligentních formulářů, to jest část papírové korespondence jsme nahradili moderními elektronickými dokumenty. Komunikace se zefektivnila a zjednodušila. Za tento inovativní přístup získal náš úřad cenu v kategorii Inovace v územní veřejné správě za rok 2006.

Je pozitivní, že všechny obce s rozšířenou působností v kraji - i s naším přispěním - zavedly některou z metod kvality. Navíc o to usilují i obce menší.

Jen díky nadšencům, kteří ochotně věnují svůj čas a energii novým projektům, dokážeme naplňovat společný cíl, v jehož centru je spokojený občan. V tomto trendu budeme proto pokračovat a nadále podporovat aktivity směřující ke zvýšení kvality služeb.

RENÁTA VRBOVÁ

tajemnice ředitele Krajského úřadu Olomouckého kraje, regionální manažerka kvality

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down