01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

NOVELA A ZASTUPITELSTVO (I)

Nový zákon č. 128/2000 Sb., o obcích, (obecní zřízení) je od roku 1990 prvním vážným zásahem do právního režimu fungování obcí a měst. V několika článcích se pokusím shrnout základní změny, které budou mít okamžitý dopad na praxi. Na úvod připomeňme změnu názvu nejvyššího orgánu obce - obecní...

Nový zákon č. 128/2000 Sb., o obcích, (obecní zřízení) je od roku 1990 prvním vážným zásahem do právního režimu fungování obcí a měst. V několika článcích se pokusím shrnout základní změny, které budou mít okamžitý dopad na praxi.

Na úvod připomeňme změnu názvu nejvyššího orgánu obce - obecní zastupitelstvo se mění na zastupitelstvo obce, který lépe vystihuje podstatu tohoto kolektivního orgánu. Rozhodně zní lépe "zastupitelstvo obce Lhota" než dřívější "obecní zastupitelstvo obce Lhota".

OSOBNÍ ODPOVĚDNOST

Slib

Významnou změnu je nové znění slibu, který bude skládat člen zastupitelstva obce na jeho prvním zasedání: "Slibuji věrnost České republice. Slibuji na svou čest a svědomí, že svoji funkci budu vykonávat svědomitě, v zájmu obce (města) a jejích (jeho) občanů a řídit se Ústavou a zákony České republiky" (§ 69 odst. 2).

Poprvé se v něm objevuje výslovně zájem obce či města a zájem občanů. Doposud se užíval text obecný, odkazující pouze na zákony. Přestože tento slib je spíše povahy morální, s odkazem na něj by mohla končit alibistická argumentace některých komunálních politiků.

Výslovné vyloučení příkazu

Novela se nespokojila pouze se změnou textu slibu. Výslovně uvádí další věc důležitou pro odpovědný výkon mandátu člena zastupitelstva, když uvádí v § 69 odst. 4: "Člen zastupitelstva obce vykonává svůj mandát osobně a v souladu se svým slibem a není přitom vázán žádnými příkazy".

To dříve platilo také, ale v praxi se různě improvizovalo s výklady kolem politických klubů a vázaností v hlasování. Dnes je uzákoněno - nikdo není oprávněn zavázat člena zastupitelstva k ničemu - váže ho jen výkon mandátu podle složeného slibu.

Střet zájmů

Za vpravdě zlomové ustanovení považuji § 83 odst. 2) novely: "Člen zastupitelstva obce, u něhož skutečnosti nasvědčují tomu, že by jeho podíl na projednávání a rozhodování záležitosti v orgánech obce mohl znamenat výhodu nebo škodu pro něj samotného nebo osobu blízkou, pro fyzickou nebo právnickou osobu, kterou zastupuje na základě zákona nebo plné moci (střet zájmů), je povinen sdělit tuto skutečnost před zahájením jednání orgánů obce, který má danou záležitost projednávat. O tom, zda existuje důvod pro vyloučení z projednávání a rozhodování této záležitosti, rozhoduje tento orgán obce".

Co všechno přinese toto ustanovení v praxi, ukáže až čas. Je však nepochybné, že tzv. střet zájmů se začíná touto novelou uplatňovat i v obcích a městech a zcela jistě se stane malou "revolucí" v rozhodovacích procesech.

Chybí mi zmínka o hlasováních personálních - osobně si myslím, že sám sobě by si zastupitel hlas dávat neměl, ať aspiruje na kteroukoli funkci. Umím si představit, jaké debaty nastanou kolem vyloučení zastupitele z jednání a rozhodování, jaké budou dohady o tom, zdali má jednání opustit či "jen" mlčet nebo nehlasovat. Důležité ale je, že základ je dán.

Opět bude možné odhalit neetické chování v případě, že člen zastupitelstva svůj vztah k projednávané věci zamlčí nebo když budou zastupitelé hrát hru "jednou ty mě, podruhé já tobě". V novele je jasně psáno, co je střetem zájmů, a občané to budou vnímat, ať už se zastupitelé budou chovat jakkoli.

PRÁVA

Dosavadní znění práv člena obecního zastupitelstva nebylo příliš jasné zejména ve vztahu k právnickým osobám obce. Bohužel neodstraňuje všechny. Nové znění zákona (§ 82) je členěno v podstatě stejným způsobem jako původní.

Člen zastupitelstva obce má při výkonu své funkce právo:

[*] Předkládat návrhy zastupitelstvu obce a dalším orgánům obce, jejichž je členem. Nic revolučního, pouze se konstatuje základní právo člena jakéhokoli kolektivního orgánu, tj. i člena zastupitelstva obce, správně doplněné o každý jiný orgán obce, nejen tedy zastupitelstvo.

[*] Vznášet dotazy, připomínky a podněty na Radu obce a její jednotlivé členy, na výbory a vedoucí organizačních složek obce, statutární orgány příspěvkových organizací, které zřídila obec, nebo zástupce obce v orgánech právnických osob, které obec založila. Odpověď na ně musí být dána bezodkladně, nejpozději však do 30 dnů, pokud jejich poskytnutí nebrání zákony upravující mlčenlivost anebo zákaz jejich zveřejnění.

Nebýt dovětku "pokud jejich poskytnutí nebrání...", znění zákona by bylo téměř dokonalé. Ten v podstatě neguje předchozí text. Ačkoli lze přijmout s určitým porozuměním požadavek na dodržování mlčenlivosti podle zvláštních zákonů, druhý pojem "zákaz jejich zveřejnění" je velmi obecný a svádí k různým výkladům.

V praxi to bude v různých obcích různé - buď bude používán výklad restriktivní, který v podstatě zabrání zastupitelům v přístupu k široké oblasti informací, nebo osvícený, který bude důsledně a seriózně odlišovat povahu žádaných informací a většina informací poskytována bude.

Osobně se domnívám, že člen zastupitelstva by měl mít z pozice člena nejvyššího orgánu obce právo na jakoukoli informaci z oblasti samostatné působnosti (tj. i z právnických osob). Půjde jen o to, zdali mu bude zákonnou cestou přikázáno informace jako neveřejné nešířit. Právní mechanismy v našem právním řádu existují obecně a není třeba je vymýšlet speciálně pro členy zastupitelstev.

Zde nacházíme jeden z momentů, který staví zákon o obcích proti Ústavě ČR. Podle mého názoru není možné tajit před členem zastupitelstva žádnou informaci s odkazem na povinnost mlčenlivosti či zákaz zveřejnění - zastupitel není veřejnost.

Zákaz zveřejnění a povinnost zachovávat mlčenlivost musí být adresovány až tomuto členu zastupitelstva obce, jinými slovy on musí být zavázán k mlčenlivosti a jemu musí být dát zřetelně najevo zákonný podklad k zákazu dalšího zveřejnění. Nynější dikce novely vyzývá k tomu, aby před členem zastupitelstva byla utajovány skutečnosti, které souvisí s výkonem jeho mandátu a které je nelogické a podle mého názoru i protiústavní mu neposkytnout.

[*] Požadovat od zaměstnanců obce zařazených do obecního úřadu informace ve věcech, které souvisejí s výkonem funkce člena zastupitelstva obce, pokud jejich poskytnutí nebrání zákony upravující mlčenlivost nebo zákaz jejich zveřejnění. Informace musí být poskytnuta nejpozději do 30 dnů.

Rovněž toto znění v porovnání s původní úpravou je o krok vpřed, o větě poslední platí výše zmíněné výhrady. Podle mého názoru by mělo být výrazně odlišeno, co je utajováno i před členy zastupitelstva (zejména ve vztahu k ochraně osobních dat apod.) a co je utajováno před širokou veřejností, tj. veřejností až "po členu" zastupitelstva obce (povinen utajit tuto skutečnost je až tento člen).

Novela také podrobněji a poměrně úspěšně řeší všechny alternativy odměňování členů zastupitelstva, a to jak uvolněných pro výkon některé funkce, tak pro ostatní.

V této části nového zákona o obcích, která se dotýká bezprostředně člena zastupitelstva, spatřuji velký klad v pojmenování osobní odpovědnosti za zájmy obce (města) a jejích občanů. Je třeba uvítat ustanovení o střetu zájmů, detailnější formulace u práv člena zastupitelstva na informace a odměňování.

Důrazně je však třeba vytknout restriktivní přístup k podávání informací "chráněných" zvláštním režimem, kdy je člen zastupitelstva považován za klasickou "třetí osobu" neboli veřejnost, zatímco by mu měl spíše být adresován příkaz zachovávat mlčenlivost a neposkytovat informace dál. To, co poněkud "překombinoval" zákon, mohou však rozumným přístupem vyřešit poskytovatelé informací - tím, že je s patřičným upozorněním zastupiteli poskytovat budou.

JANA HAMPLOVÁ,

stálá spolupracovnice redakce

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2025 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down
Přehled ochrany osobních údajů

Tento web používá soubory cookie, abychom vám mohli poskytnout tu nejlepší možnou uživatelskou zkušenost. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání vás, když se vrátíte na naši webovou stránku, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webu jsou pro vás nejzajímavější a nejužitečnější.