Doporučení z městyse zní: Tato řešení jsou zatím kvůli vyšší ceně vhodnější na hlavních silnicích v centrech měst a obcí nebo před veřejnými budovami s většími počty návštěvníků.
Chybějící přechod pro chodce k úřadu městyse Okříšky (okr. Třebíč) a Domu s pečovatelskou službou přes frekventovanou silnici II. třídy Třebíč-Jihlava byl dlouhodobě předmětem kritiky občanů. Jeho projekční příprava však nebyla jednoduchá. Vzhledem k šířce komunikace (více než 7 m) dopravní policie totiž požadovala buď přechod s ochranným (dělicím) ostrůvkem, nebo se dvěma zužujícími zálivy. U druhé varianty ale nevycházely nájezdové křivky při odbočování na sousedící vedlejší komunikaci, a tak nakonec zvítězila varianta středového ostrůvku.
Naše zkušenosti po roce fungování takto pojatého přechodu jsou převážně pozitivní: Chodci si přechod s dělicím ostrůvkem jednoznačně chválí - především senioři, pro něž překonání silnice bez přechodu bylo mnohdy složité a riskantní. Řidiči sice ze začátku měli výhrady kvůli zúžení jízdního pruhu a nutnosti brzdit (někteří nám dokonce nadávali), většinou si však už zvykli. Nepotvrdily se ani obavy z havárií při najetí na vysoký obrubník.
Za sebe mohu říci, že jsem zastáncem zvoleného řešení, protože zájmem veřejné správy musí být ochrana slabších, což jsou v tomto případě chodci. Zatímco dříve si v této lokalitě mnozí řidiči s dodržováním padesátikilometrové rychlosti vůbec nelámali hlavu, teď je dělicí ostrůvek umravňuje. Potvrzuje mně to i zkušenost ze zahraničí. V létě jsme totiž při návratu z dovolené v Itálii zvolili cestu přes Rakousko mimo dálnici a tam jsme ve městech a obcích jiný přechod než s dělicím ostrůvkem prakticky žádný neviděli, a to i na mnohem méně frekventovaných silnicích.
ZATÍM JDE O DRAŽŠÍ ŘEŠENÍ, ALE JSOU MÍSTA, KDE SE VYPLATÍ
Jediným negativem takového řešení je cena. I po výběrovém řízení nás tato stavbu včetně osvětlení vyšla na 450 tisíc korun, což je hodně a těžko bychom si mohli dovolit stejným způsobem upravit všechny přechody v městysi.
Kolegům starostům bych při rozhodování o stavbě přechodu s dělicím ostrůvkem doporučil porovnat náklady stavby vůči počtu budoucích uživatelů a také dopravnímu zatížení silnice. Tyto ostrůvky určitě mají smysl na hlavních silnicích v centrech měst a obcí nebo před veřejnými budovami s velkým počtem návštěvníků (školy, úřady, nádraží, nemocnice). Naopak na místních komunikacích nebo v okrajových částech jde zatím o zbytečný luxus.
ZDENĚK RYŠAVÝ
starosta městyse Okříšky
V Okříškách přechod pro chodce vybavili dělicím ostrůvkem na frekventované silnici II. třídy před úřadem městyse a DPS.
Osvětlený přechod má snížený obrubník a varovné pásy i s vodicími liniemi.
FOTO: ARCHIV MĚSTYSE