01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Nový zákon pro Veřejnou správu v oblasti vodovodů a kanalizací vykonávají obce, okresní úřady, kraje a Ministerstvo zemědělství.

V samostatné působnosti obce dbají o rozvoj vodovodů a kanalizací, podle svých potřeb zajišťují zejména jeho zapracování do závazné části územně plánovací dokumentace obce. Vydávají též obecně závazné vyhlášky (OZV), a to ve dvou zákonem stanovených okruzích. [*] Vodné a stočné. Obec může stanovit...

V samostatné působnosti obce dbají o rozvoj vodovodů a kanalizací, podle svých potřeb zajišťují zejména jeho zapracování do závazné části územně plánovací dokumentace obce. Vydávají též obecně závazné vyhlášky (OZV), a to ve dvou zákonem stanovených okruzích.

[*] Vodné a stočné. Obec může stanovit obecně závaznou vyhláškou úhradu vodného a stočného v tzv. dvousložkové formě. O úhradě ve dvousložkové formě včetně druhu stanovení pevné složky může také rozhodnout nejvyšší orgán právnické osoby, která je vlastníkem vodovodů a kanalizací a v níž výkon hlasovacích práv (nejméně ve dvoutřetinové většině) drží obce.

[*] Způsob náhradního zásobování vodou. Obec může vydat OZV, kterou upraví způsob náhradního zásobování vodou a náhradního odvádění odpadních vod podle místních podmínek.

V přenesené působnosti obec rozhoduje o povinnosti tzv. veřejné služby na území obce, pokud obec není provozovatelem. Jedná se o činnost provozovatele v oboru zásobování vodou a odvádění odpadních vod, jež přesahuje zajišťování běžných služeb podle zákona o vodovodech a kanalizacích a jež není smluvně zajištěna. Je to zejména činnost při ohrožení zdraví lidu, majetku a veřejného pořádku nebo činnost provozovatele v oboru zásobování vodou a odvádění odpadních vod, která vznikla ztrátou schopnosti stávajícího provozovatele zajišťovat dodávku vody nebo odvádění odpadních vod podle zákona o vodovodech a kanalizacích.

Okresní úřady vykonávají státní správu na úseku vodovodů a kanalizací a rozhodují o povinnosti veřejné služby (viz výše) na území příslušného okresu. Okresní úřady, pokud zákon o vodovodech a kanalizacích nestanoví jinak, konají zmíněnou státní správu jako vodoprávní úřady.

Kraje: jejich činnost lze rozdělit do dvou okruhů působnosti:

1. V samostatné působnosti zabezpečují zpracování a schvalování plánů rozvoje vodovodů a kanalizací (pro celé území kraje nebo jeho část). Rozvojový plán obsahuje koncepci řešení zásobování pitnou vodou včetně vymezení zdrojů povrchových a podzemních vod pro účely úpravy na pitnou vodu a koncepci "odkanalizování" a čištění odpadních vod v daném území. Hlavní zásadou je hospodárnost a účinná kooperace s plány rozvoje vodovodů a kanalizací pro sousedící území (mezikrajská spolupráce). Při zpracování návrhu plánu rozvoje vodovodů a kanalizací vychází zpracovatel ex lege z územního plánu velkého územního celku zpracovaného dle ustanovení § 9 zákona č.50/1976 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění pozdějších předpisů. Pro obce je důležité, že návrh (ještě před jeho schválením) je kraj ze zákona povinen projednat s obcemi. Tuto projednávací povinnost má i s Ministerstvem zemědělství, příslušnými okresními úřady a vlastníky a provozovateli vodovodů a kanalizací. Kraj schvaluje návrh plánu maximálně na 10 let (§ 4 odst. 4 zákona o vodovodech a kanalizacích). Vyhotovení schváleného plánu rozvoje předá kraj Ministerstvu zemědělství, příslušným okresním úřadům a právnickým a fyzickým osobám, které se podílely na nákladech spojených se zpracováním plánu rozvoje vodovodů a kanalizací.

2. V přenesené působnosti rozhodují o povinnosti veřejné služby (viz výše) na území kraje, vedou evidenci údajů o vodovodech a kanalizacích ve smyslu ustanovení § 5 zákona o vodovodech a kanalizacích. Rovněž vydávají povolení provozovat vodovod a kanalizace.

Ministerstvo zemědělství ČR ex lege vede evidenci údajů o vodovodech a kanalizacích. Je také odvolacím orgánem pro rozhodnutí vydaná krajským úřadem.

Ministerstvo vede seznam technických auditorů oprávněných provádět technický audit ve smyslu zákona o vodovodech a kanalizacích. Dále zajišťuje zpracování koncepcí rozvoje vodovodů a kanalizací na území celého státu a zpracování plánů pro zlepšování jakosti surové vody. Zabezpečuje informační systém a poskytuje informace pro podporu veřejné správy a mezinárodní spolupráci v oblasti vodovodů a kanalizací.

V praxi bývá diskutována otázka tzv. místní příslušnosti. Odpověď zní: místní příslušnost správních orgánů se řídí místem, kde se vodovod nebo kanalizace nacházejí. V případě, že jsou v rámci několika územních správních obvodů, pak je místně příslušný správní úřad, v jehož obvodu leží převažující část vodovodu nebo kanalizace. Spory o místní příslušnost rozhoduje nejbližší společně nadřízený správní úřad na návrh správního úřadu či účastníka řízení. Na rozhodování sporů o místní příslušnosti se nevztahuje správní řád.

Obecně ve většině případů platí, že orgány veřejné správy postupují v řízení podle zákona o vodovodech a kanalizacích v režimu zákona č.71/1967 Sb., o správním řízení (správní řád) ve znění pozdějších předpisů, pokud zákon o vodovodech a kanalizacích nestanoví jinak.

Petr Kolman,

právník,

zastupitel v Brně - Komíně

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2025 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down