Jestliže navrhovaná cyklistická stezka odvede cyklisty z frekventovaných silnic, naváže na stezky zprovozněné už v minulosti a financované státem - a k tomu všemu navíc bude mít i vazbu na cyklistickou politiku celého regionu, potom projekt na její výstavbu získá velkou šanci na přiznání finančního příspěvku ze Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI).
V těchto dnech Výbor SFDI rozhoduje o udělení účelových příspěvků (až do výše 60 % skutečně vynaložených uznatelných nákladů) na výstavbu a údržbu cyklistických stezek. Do 31. března, kdy byl příjem žádostí pro letošní rok uzavřen, se o tuto podporu ucházelo 47 akcí. Připomeňme, že pro letošní rok měl SFDI na tyto účely ve svém rozpočtu původně vyčleněno 180 mil. Kč. Letos v dubnu - s přihlédnutím k velkému množství žádostí o příspěvek - však Výbor SFDI tuto částku zvedl o zhruba 20 milionů. Přesto ani toto zvýšení by letos nestačilo pokrýt všech 40 žádostí, které splnily podmínky pro poskytnutí příspěvku a jež hodnotitelská komise doporučila Výboru SFDI ke schválení.
Tiskového mluvčího ministerstva dopravy Ing. Karla Hanzelky jsme se proto zeptali: Oněch 180 mil. Kč představuje zhruba dvě promile rozpočtu SFDI. Nesignalizuje to - měřeno zvyšujícím se podílem cyklistické dopravy ve městech a obcích - poněkud macešský přístup fondu k podpoře cyklistů?
"Podle toho, jak a z čeho ta procenta počítáte," odpověděl. "Pokud z přepravených tunokilometrů, potom je 180 milionů korun hodně. Vycházíte-li z množství přepravených osob nebo osobokilometrů, pak je to také hodně. Jestliže však tuto částku vztáhnete k množství jízdních kol v republice, bude to pravděpodobně opravdu málo. Je však třeba brát do úvahy fakt, že hlavní činností SFDI je výstavba, opravy a údržba dálnic, rychlostních silnic, silnic I., II. a III. třídy, celostátních a regionálních drah a výstavba a modernizace vnitrostátních vodních cest."
PŘÍSPĚVKY LZE KOMBINOVAT
Na SFDI zdůrazňují, že podporu výstavby či údržby cyklostezek z jeho rozpočtu lze kombinovat s finančními prostředky poskytnutými krajem, fondy Evropské unie, ale třeba i se sponzorskými příspěvky.
Například u Ústí nad Orlicí tak podle inženýra Hanzelky sloučením finančních prostředků Evropské unie, ministerstva pro místní rozvoj, Pardubického kraje, sdružení obcí, SFDI a dalších partnerů mohla být loni v areálu Cakle slavnostně otevřena první etapa projektu Aktivní turistika na Orlicko-Třebovsku. Veřejnost spádového regionu s 63,5 tisíci obyvateli tam získala možnost naplno užívat cyklostezku a in-line bruslařskou dráhu nádherným údolím Tiché Orlice z Ústí až do Letohradu. Přitom na projektu v celkové hodnotě přibližně 150 mil. Kč se SFDI podílel jen necelými osmi miliony.
"Protože SFDI není jediným zdrojem pro financování cyklistických stezek, snažíme se podporovat převážně takové cyklostezky, které zvyšují bezpečnost účastníků silničního provozu. To znamená stezky, které cyklisty odvedou z frekventovaných silnic. Podporu naopak zatím nemohou získat cyklostezky, které se v podstatě stanou místními komunikacemi, na nichž bude i souběžný provoz motorových vozidel. V zásadě platí, že podpořená cyklistická stezka musí mít dopravní značení C8a - cyklistická stezka, případně C9a - smíšená stezka pro pěší a cyklisty nedělená nebo C10a - smíšená stezka pro pěší a cyklisty dělená," vysvětluje Ing. Karel Hanzelka.
CHYTRÉ RADNICE ROZDĚLUJÍ SVÉ ZÁMĚRY NA ETAPY
Hodnotitelská komise bere ohled i na to, zda jednotlivé cyklostezky mají vazbu nejen na sebe navzájem, nýbrž zda rovněž souznějí i s cyklistickou politikou regionu. Proto jsou ve výhodě ty, které SFDI financoval už v minulosti a navazují na zprovozněné cyklostezky v minulých letech. Chytré radnice toho využívají a rozdělují svůj záměr na etapy, takže o příspěvek postupně žádají každý rok. V takovém případě jim totiž kyne větší naděje, že od SFDI získají peníze sice v menších sumách na méně nákladné etapy - avšak opakovaně, než kdyby žádaly o příspěvek ve velkém objemu na jednorázovou rozsáhlou a nákladnou stavbu v jediném roce.
KVALITNÍ ŽÁDOST UŽ JEDEN ZAPOMENUTÝ PODPIS NEVYŘADÍ
Ing. Karel Hanzelka upozorňuje i na fakt, že letošní rok přinesl zásadní změnu pro projednávání žádostí o příspěvek SFDI na podporu výstavby či údržby cyklistických stezek. "SFDI zavedl dvoukolové projednávání žádostí, protože jsme považovali za nesprávné, pokud některá, jinak velmi pečlivě zpracovaná žádost byla vyřazena jen proto, že třeba někde chyběl podpis nebo doklad, který lze poměrně snadno opatřit. Proto jsme letos po podání žádostí všechny prověřili a případně vyzvali jednotlivé žadatele k doplnění chybějících podkladů. Poskytovali jsme i konzultace k rozsahu nákladů, které jsou z hlediska SFDI uznatelné. I když to bylo pro pracovníky fondu nesmírně vyčerpávající a časově náročné, předešli jsme případům, kdy obce žádaly o příspěvky na sadové úpravy, veřejné osvětlení či novou kanalizaci, což z tohoto programu opravdu nelze platit. Jednou jsme dokonce dostali žádost na stavbu cyklistické stezky, která procházela požární zbrojnicí a vyvolanou investicí bylo zbourání a výstavba nové požární zbrojnice," uvedl mluvčí ministerstva dopravy Ing. Karel Hanzelka.
Podle jeho vyjádření není pravděpodobné, že by SFDI v příštím roce svá pravidla pro poskytování příspěvků na výstavbu a údržbu cyklistických stezek zásadně měnil. "K velké změně - nahrazení jednokolového projednávání žádostí dvoukolovým - totiž už došlo. Pokud při vyhodnocení fungování letošních pravidel nezjistíme nějaké nedostatky či chybu, napřesrok se patrně už nic měnit nebude," zní vzkaz mluvčího obcím, které své projekty na výstavbu či údržbu cyklostezek zatím teprve chystají a mohou své žádosti o příspěvek z SFDI v roce 2009 v klidu a pečlivě připravit.
IVAN RYŠAVÝ