01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

O rozvoji eGovernmentu se bude v červnu diskutovat v Pardubicích

Kraje, statutární města i další obce řeší své projekty v rámci elektronizace České republiky. Jednotlivé projekty se mnohdy prolínají, a proto je zapotřebí posílit vzájemnou informovanost a systematicky si předávat získávané zkušenosti.

Podmínky k tomu vytvořil již šestkrát uskutečněný Krajský rok informatiky i první ročník Městského roku informatiky. Pro letošek se rozhodl za jeho pokračování převzít organizační spoluodpovědnost Magistrát města Pardubic. Podle jeho tajemníka Ing. Stanislava Panuše se formou dvoudenního semináře uskuteční v Pardubicích 7. a 8. června.

JAK CHÁPAT EGOVERNMENT

Definice Evropské komise chápe eGovernment jako "využití informačních a komunikačních technologií ve veřejné správě v kombinaci s organizačními změnami a novými dovednostmi za účelem zlepšovat poskytované služby, rozvíjet demokratické procesy a posílit podporu veřejné politice". Poskytování nových a lepších služeb občanům, podnikatelům i turistům je tak výzvou pro úřady i politiky. Cílem je dlouhodobý rozvoj obce, prohlubování spokojenosti občanů a jejich nezatěžování nadbytečnou administrativou.

eGovernment však neznamená pouze elektronické úřadování. Má naopak daleko širší souvislosti v kontextu označovaném jako informační a znalostní společnost. Podívejme se na některé jeho aspekty:

Informační systémy a jejich data (data o spravovaném území) jsou dnes nezbytné v různých oblastech správy a rozvoje měst a obcí (například pro dopravu, územní plánování, ochranu životního prostředí, kulturu a památkovou péči, vzdělávání, bezpečnost, krizové řízení aj.).

Mezi přední kvalifikační předpoklady zaměstnanců úřadů proto patří počítačová gramotnost.

Využití výpočetní techniky pro zpracování jednotlivých agend musí provázet změny ve stylu a organizaci práce. Proto řada úřadů v této souvislosti reorganizuje a mění řízení včetně získání certifikátů jakosti.

Komunikační způsoby musí být různorodé. Vedle internetu, webových stránek a portálů vznikají kontaktní místa (kde si občan vyřídí najednou více záležitostí ve styku s úřadem), zavádějí se speciální služby po telefonu (call centra, zasílání SMS zpráv aj.).

eGovernment musí sloužit skutečně všem občanům, tedy zohledňuje e-inclusion. Aktivity směřují na podporu začleňování handicapovaných a sociálně či jinak ohrožených skupin.

Využití internetu ve veřejné správě podporuje proces e-democracy. Zveřejňování informací (rozpočty, jednání rady a zastupitelstva, kontakty), publikování anket a diskusí nebo možnost komunikace občanů s politiky posiluje transparentnost veřejné správy a také zvyšuje spoluúčast občanů na jejím výkonu.

PŘÍSTUP PARDUBICKÉHO MAGISTRÁTU

Jak zdůrazňuje Ing. Stanislav Panuš, eGovernment ve svém důsledku pro občany neznamená, že by nemuseli vůbec úřady navštěvovat. Jak doslova uvádí, není pouze "možné úřad vybavit výpočetní technikou, přenést všechny vykonávané agendy na počítače nebo informace umístit na webové stránky". Jde podle něj zároveň o to, aby občané "měli maximálně ulehčené podmínky při styku s úřady, aby nebyli zatěžováni nadbytečnou a komplikovanou administrativou".

Jsou však i jiné možnosti, jak využít toho, co eGovernment nabízí ve vztahu úřad - občan.

Tak třeba v roce 2006 mohli pardubičtí občané:

diskutovat pomocí chatu s tehdejším primátorem Ing. Jiřím Stříteským, přičemž témata nebyla předem určena;

formou elektronických anket se vyjadřovat k různorodé městské problematice (k třídění domovního odpadu, pomoci postiženým povodněmi, k tematice kulturního vyžití apod.);

účastnit se několika anket cíleně zaměřených na dopravu ve městě;

začít na internetových stránkách města využívat digitální mapu s možností virtuální prohlídky turisticky zajímavých míst, stupovat na web města optimalizovaný pro bezbariérový přístup v duchu e-inclusion (ve spolupráci se sdružením SONS - Sjednocená organizace nevidomých a slabozrakých);

využívat elektronickou podatelnu (zřízena v roce 2003), byť zájem o to měly spíše úřady a firmy než občané, což platilo i o využití elektronických podatelen zřízených v roce 2005 na úřadech městských obvodů.

CO PŘINÁŠÍ ROK 2007

Pardubice se letos 11. ledna staly prvním městem v ČR, kde funguje nový komunikační systém mezi magistrátem a Policií ČR v rámci přestupkové agendy. Data, která si vyměňují pověření úředníci magistrátu a policie, jsou kvůli ochraně před zneužitím třetí osobou šifrována a opatřena elektronickým podpisem. "Spis se od samého počátku zpracovává pomocí výpočetní techniky, takže výsledkem je nejen jeho listinná, ale i elektronická podoba. Jelikož nyní pracujeme na stejné softwarové platformě jako Policie ČR, data z elektronického spisu nám postoupeného se automaticky vkládají do našeho programu. Tím odpadá ztráta času s jejich přepisováním," uvádí vedoucí odboru vnitřních věcí magistrátu Mgr. Petr Kramář.

Od začátku roku pokračují také ankety, které ve spolupráci s odbory magistrátu zkoumají veřejné mínění. První byl elektronický průzkum zájmu občanů o půjčovnu kol, jejíž zřízení město zvažuje.

Předpokládá se dále rozšiřování digitálních map o další vrstvy, například o dopravní situace ve městě či o významné objekty. Dalšími předpokládanými tématy budou informace o trasách akce "Pardubice na bruslích", o sběrných místech a časovém rozpisu svozu nebezpečného odpadu, o omezení parkování v důsledku čištění ulic města, o značených cyklotrasách, placených parkovištích, výlukách v dopravě s objízdnými trasami atd. Předpokládá se též umístění webových kamer městské policie na internetové stránky.

Během letošního roku se na pardubickém magistrátu začne naplňovat i pilotní projekt Ministerstva vnitra ČR Czech Point - Český podací ověřovací informační národní terminál. Jeho cílem je vytvořit univerzální místo, kde při kontaktu s osobou oprávněnou k identifikaci občanů i k vidimaci dokumentů a jejich legalizaci bude možné například:

získat a ověřit data z veřejných i neveřejných informačních systémů;

úředně ověřit dokumenty a listiny;

převést písemné dokumenty do elektronické podoby a naopak;

získat informace o průběhu správních řízení ve vztahu k občanovi;

podat podání pro zahájení řízení správních orgánů;

v rámci služeb eGovernmentu získat určitá data z centrálních informačních systémů.

Měla by tak vzniknout garantovaná služba pro komunikaci občana s úřady z jednoho místa, kdy obrazně řečeno "obíhají data a ne občan".

Stanislava Šimonová

Miloš Charbuský

Kde hledat informace o semináři

Seminář k Městskému roku informatiky se uskuteční v Pardubicích 7. a 8. června 2007. Předpokládá se, že se ho zúčastní na dvě stě odborníků, ať již informatiků obcí, nebo radních pro příslušnou oblast, starostů, tajemníků i dalších pracovníků obecních úřadů. Ti by se na semináři měli seznámit se změnami, novinkami i finančními otázkami z hlediska nových informačních technologií užívaných ve veřejné správě.

Více informací o semináři najdete na http://www.egovernment.cz/mesta/.

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down