01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Občané si vymohli bezpečné přechody

V Krmelíně v okrese Frýdek-Místek byl díky petici občanů zklidněn celý průtah obcí. Jde o jeden z projektů, který byl oceněn v soutěži o nejlepší dopravní řešení částkou 50 tisíc korun. Krmelín leží na silnici I/58, což je hlavní tah Ostrava - Olomouc, denně jím tudíž projíždí více než 11 tisíc...

V Krmelíně v okrese Frýdek-Místek byl díky petici občanů zklidněn celý průtah obcí. Jde o jeden z projektů, který byl oceněn v soutěži o nejlepší dopravní řešení částkou 50 tisíc korun.

Krmelín leží na silnici I/58, což je hlavní tah Ostrava - Olomouc, denně jím tudíž projíždí více než 11 tisíc vozidel. Prvním podnětem ke změnám na průtahu obcí byla nešťastná událost v lednu 1999 - těžká dopravní nehoda starší ženy a její vnučky, která vedla místní obyvatele k sepsání petice se žádostí o zřízení bezpečného přechodu se semaforem.

Co ukázal rozbor

Zastupitelstvo Krmelína poté nechalo vypracovat odbornou studii řešení dopravní situace obce. V rámci rozborů bylo zjištěno, že nebezpečná komunikace je příliš široká, což svádí řidiče k překračování povolené rychlosti, a to i v místě autobusových zastávek. V celém prostoru bylo navíc povoleno předjíždění, chyběly přechody pro chodce a nebylo zajištěno dostatečné osvětlení. V neposlední řadě množství vjezdů na silnici zvyšovalo nebezpečí kolizí.

Studie navrhla i jiné řešení než semafor - sice dražší, ale ve svém důsledku pro místní obyvatele bezpečnější. To bylo nakonec i schváleno a realizováno. V současné době je tedy na vjezdu do obce vyznačena barevná brána a vozovka je v místě přechodů pro chodce rozdělena středovými ostrůvky na dvě části, což usnadňuje přecházení.

Postupně zde byla nainstalována blikající světla napojená na veřejné osvětlení a několik dopravních značek, mimo jiné se zákazem předjíždění nebo vjezdu do vedlejšího pruhu. Rekonstruováno bylo i vodorovné dopravní značení.

"Zklidnění průtahu byla pouze jedna etapa komplexního zvyšování bezpečnosti chodců a cyklistů v obci. Na něj navazovalo vybudování chodníků a instalace svodidel a zábradlí v nebezpečných úsecích. V nejbližší době pak chceme propojit dálkové trasy pro cyklisty přes zastavěnou část obce," shrnul aktivity obce v oblasti dopravy starosta Václav Zezulka.

Názor komise

V případě Krmelína komise ocenila kromě dopravně-inženýrského provedení především to, že se obci podařilo zklidnit poměrně dlouhý úsek silnice I. třídy. To u nás v tomto rozsahu není vůbec obvyklé. Při podobných snahách totiž obce většinou naráží na různé komplikace při jednání s kompetentními úřady.

Překvapení je o to větší, uvědomíme-li si, že k realizaci projektu došlo v letech 1999 - 2000, kdy ještě nebyly k dispozici technické normy pro úpravy průtahů obcí a další dokumenty. I když by se dal jistě celý průtah zklidnit lépe a razantněji (například důsledným rozčleněním celé komunikace na menší úseky), jde rozhodně o jeden z nejlepších příkladů dopravního zklidnění v České republice.

- mo -

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down