01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Obce a odepisování majetku

Reforma účetnictví státu obcím mimo jiné přináší jednu z nejvýznamnějších změn účetních metod. Zahájení odpisování s sebou totiž nese výrazné dopady do majetkové pozice obcí s dlouhodobým vlivem na výsledky jejich hospodaření. Co tedy obce v tomto směru čeká do konce letošního roku?

Pro vyjádření vstupní hodnoty majetku snížené o jeho opotřebení v průběhu užívání (což je určitě důležitá informace pro uživatele závěrky) má své opodstatnění odpisování majetku. K zahájení odpisování je třeba provést tzv. dooprávkování, které musí být dokončeno do 31. 12. 2011. U obcí jde o nový jednorázový účetní postup. Pro vyjádření výsledku hospodaření (VH) účetní jednotky za běžné období je nutné opotřebení minulých let jednorázově zobrazit formou oprávek, ale zároveň mimo účty nákladů - pro tento krok byla zvolena forma jednorázového snížení vlastních zdrojů.

Původně byl úmysl zobrazit současné opotřebení majetku co nejpřesněji podle stávajícího stavu majetku. V poslední chvíli se od tohoto chvályhodného záměru kvůli pracnosti upustilo, přičemž se přešlo na metodu »lepší nějaké dooprávkování než žádné«. Tak se umožnil zjednodušený postup dooprávkování víceméně ve výši 40 % z hodnoty stávajícího ocenění majetku. Odborná veřejnost však tento ústupek ve prospěch zjednodušení kritizuje.

LETOŠNÍ DILEMA OBCÍ

Nejvíce investic do majetku (staveb a budov) v hodnotovém vyjádření vložily obce v posledních 15 letech. Zjednodušený postup povede k tomu, že například hodnota letos dokončené a v letošním roce už i využívané budovy se v prosinci sníží o hodnotu, jako by se objekt používal již 32 let. Zde se obce ocitají v těžké pozici pro rozhodování. Mají sice možnost zvolit přesnější metodu zjištění opotřebení a věrněji vykázat hodnotu dlouhodobého majetku - ale s tou nevýhodou, že hodnota majetku, která se letos nesníží při dooprávkování, se projeví do budoucna jako náklad z odpisu s vlivem na výsledek hospodaření.

Zjednodušeně řečeno, čím větší částku letos obec u svého majetku dooprávkuje, tím lepší výsledky hospodaření bude mít v příštích zhruba 50 letech. Zatím však nikdo obci neumí poradit, jak se rozhodnout. Zda pro uživatele závěrky (například pro banky při poskytování úvěrů obcím) bude zásadnější hodnota majetku, i když přihlédnou k informaci, že byla hodnota snížena v rozporu se skutečností, ale v souladu s povolenou zjednodušenou účetní metodou - nebo budou-li pro posuzování ekonomické síly obcí zásadnější výsledky hospodaření budoucích období. Snad lze obcím jen doporučit, aby alespoň u hodnotově významného majetku volily takovou metodu, která věrněji zobrazí skutečnost.

JAKÝ ZPŮSOB ODPISOVÁNÍ ZVOLIT?

Rovnoměrný způsob odpisování je vhodnější např. pro nehmotný dlouhodobý majetek typu územních plánů a lesních hospodářských plánů, v případě technických zhodnocení s vlivem na prodloužení životnosti, a u budov v užívání méně než 20 let.

Může nastat i opačný efekt: nadhodnocení majetku. Zjednodušeným dooprávkováním, zejména věcí starších 10 let ve výši 40 %, dojde při jejich vyřazení k vysokému nákladu ze zaúčtování zůstatkové ceny do majetku. Rovnoměrný způsob odpisování by v těchto případech zvýšil vypovídací schopnost VH běžných období.

Volbu výkonového způsobu odpisování lze určitě doporučit u skládek, které se vždy schvalují na určitou kapacitu. Výkonový způsob odpisování je nejpřesnější metodou, která se však nedá využívat všeobecně. Ohledně vhodnosti pro skládky je však bez pochybností. Pokud účetní jednotka zvolí jiný způsob odpisování, než je základní (rovnoměrný, výkonový nebo komponentní), musí pak také nastavit odpisové plány (např. určit počet let životnosti majetku).

Při volbě odpisového plánu jde o zásadní vliv na majetkovou pozici a VH. Proto rozhodnutí o odpisových plánech má být na odpovědnosti orgánů obce. Účetní a ekonomové by měli pouze nastavit »mantinely« v souladu s účetními principy.

Pro zahájení odpisování budou muset účetní jednotky provést kategorizaci majetku podle klasifikací produkce a staveb. Kategorizace majetku je pracná záležitost, k metodě odpisování je ale předpisem vyžadována.

Povinností obcí roku 2011 ve vztahu k odpisování lze proto shrnout na povinnost kategorizace majetku a rozhodnutí, jakou metodu odpisování obec zvolí podle ČÚS číslo 708. Metody lze i kombinovat.

Od roku 2012 bude muset účetní jednotka rozhodnout o frekvenci odpisování (roční či měsíční zúčtování odpisů), případně zda a u kterých druhů majetku »zmrazí odpisování« na určité hodnotě zůstatkové ceny. Nestanoví-li účetní jednotka hranici, tak ta potom podle bodu 4.11. ČÚS 708 bude ve výši 5 %. To se týká hlavně majetku, u něhož nedochází k úplnému opotřebení, ale u něhož vždy po dosažení určitého stavu bývá zahájena obnova (např. komunikace).

VHODNÝ PROGRAM SNÍŽÍ RIZIKA

Obce mají ještě další významnou povinnost: přiřazení dotací na pořízení dlouhodobého majetku k majetkovým položkám. Tato povinnost se však objevila již při převodovém můstku z roku 2009 na 2010. Stále však dosud lze dohledat dotace z minulých období k majetku, který má obec nyní ve vlastnictví, a vzájemně je přiřadit. Identifikace dotací k dlouhodobému majetku bude mít významný vliv na VH budoucích období, protože se bude proti odpisům »rozpouštět« do výnosů na základě principu věcné a časové souvislosti výnosů s náklady.

Určitě se proto vyplatí pořídit si program k evidenci majetku, který je kompatibilní s moduly programu k účetnictví. Výrazně se tak sníží pracnost i chybovost.

IVANA SCHNEIDEROVÁ

auditor, číslo osvědčení 1840

Acha obec účtuje, s. r. o.

Příklady informací, jež musí mít k dispozici ekonomický odbor, hlavně účtárna, pro správné účtování v akruálním principu a pro naplnění ustanovení prováděcí vyhlášky č. 410/2009 Sb.

Usnesení rady a zastupitelstva - zde včetně nároků na rozsah činností, které by měly být schvalovány. Účetní jednotka potřebuje rozhodnutí oprávněných orgánů obce pro ocenění majetku určeného k prodeji reálnou hodnotou (nebo alespoň podklady), schvalování žádostí o dotace, ceníků, statutů fondů, a samozřejmě i např. schválení ostatních pravidel (směrnice) k zajištění účetnictví, schvalování zahájení pořízení dlouhodobého majetku atd. Výhledově se může jednat i o schvalování odpisových plánů, tvorbu a rozpuštění opravných položek k dlouhodobému majetku, titulů rezerv, vše v rámci účetních principů (tato rozhodnutí mohou významně ovlivnit výsledek hospodaření účetní jednotky).

Smlouvy, rozhodnutí, avíza. Jde o veškeré uzavřené smluvní vztahy na budoucí i podmíněná a zajišťovací plnění, přijatá i vydaná, včetně objednávek, a také včetně transferů (dotací, grantů, darů, příspěvků) přijímaných i vydávaných.

Podané i přijaté žádosti na transfery.

Přijatá i vydaná rozhodnutí orgánů veřejné správy ve vztahu k činnosti obce.

Korespondence s krajským úřadem, s poskytovateli a příjemci dotací, s orgány veřejné správy, ostatní významná (písemná i elektronická).

Zprávy o zahájení a průběhu kontrol nadřízenými orgány.

Zprávy o podaných a přijatých žalobách a průběžné zprávy o soudních sporech.

Zápisy o škodách všeobecně, protokoly o škodách, mankách a schodcích se zaměstnanci, stížnosti, ze kterých může vzniknout obci závazek...

Zápisy z jednání, zprávy ze služebních cest ve vztahu k transferům, ale i ke koncepci rozvoje obce.

Ústní sdělení o zjištěných významných rizicích činnosti obce a o mimořádných událostech.

Napsat komentář

Napsat komentář

Komentáře k článku

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down