Když vloni v březnu Ústecký kraj spustil svoji webovou televizi, očekávalo se, že do konce roku si návštěvníci přehrají přinejmenším 100 tisíc videí. Skutečnost však byla o řád vyšší - v tu dobu zaznamenali už půldruhého milionu zhlédnutí.
Ne všude se mohou pochlubit takovou sledovaností, ale měst a regionů, které do svého portfolia nástrojů komunikace s veřejností přidávají webovou televizi, rychle přibývá. Okolnosti vzniku webové televize i způsoby jejího provozování se případ od případu liší, neexistuje jednotný návod.
ZKUŠENOSTI Z HRADCE KRÁLOVÉ
Podle nejstaršího archivního videa vysílá Hradecká internetová televize od 1. června 2010. Momentálně obsah vytváří externí organizace, s níž Hradec Králové uzavřel smlouvu na základě veřejné zakázky pro období 1. 4. 2011 až 31. 3. 2013, a to na zhotovení 20 reportáží měsíčně v délce 40 až 60 vteřin. Při ceně 1400 Kč za jednu reportáž činí roční rozpočet na vytvoření reportáží 336 tisíc korun.
»Portál www.hkhit.org je majetkem statutárního města. Reportáže jsou naším vlastnictvím a máme výhradní, časově a místně neomezené právo k užití jednotlivých reportáží vlastními prostředky i prostředky třetích subjektů,« uvádí Magdaléna Vlčková, tisková mluvčí města.
Témata k reportážnímu zpracování zadává redakční rada, která koordinuje mediální politiku města. Redakční rada se schází každý týden. V případě naléhavosti tvorby reportáže má oprávnění jednat se zhotovitelem reportáží tisková mluvčí a vedoucí kanceláře primátora.
Za posledních 365 dnů zaznamenal portál asi 62 tisíce návštěv, které si zobrazily skoro 195 tisíc stránek. Nejčastěji si lidé prohlíželi reportáže z Hradce Králové, kultury a sportu. Portál nabízí také zájemcům dávat na své stránky kód s odkazem na jednotlivé příspěvky.
»Tuto službu využívají zejména městem zřizované organizace, kterým jsme nabídli, po instalaci internetového okna na jejich webu, sdílení reportáží, jež se jich tematicky týkají,« dodává Magdaléna Vlčková.
RECEPT Z VYSOKÉHO MÝTA
Iniciátorem a provozovatelem vysokomýtské internetové televize se stala společnost RegioVOX. »Jako obecně prospěšná společnost chceme především dokumentovat život ve městě a vytvořit ucelené a pro každého lehce přístupné datové místo, kde by bylo možné shromažďovat videa také o dění v okolních obcích,« vysvětluje Eduard Příhoda, ředitel RegioVOXu.
»Radním města se naše vize zalíbila a projekt podpořili výpůjčkou prostor z majetku města pro zázemí společnosti, vybudování vlastního televizního studia a multimediální učebny. Provoz povětšinou financujeme z vlastních zdrojů, ale získat potřebné finance je náročné,« doplňuje.
Společnost vznikla v květnu 2011 a zkušební vysílání zahájila v září téhož roku. Za osm měsíců činnosti vzniklo na 30 reportáží. Návštěvnost má vzrůstající tendenci. »Zaznamenáváme přes tisíc zhlédnutí videí za měsíc,« komentuje Eduard Příhoda. »Nejvíc nás překvapil opakovaný zájem z řady evropských zemí, ale i z USA, Jižní Ameriky, Kanady a Japonska. Nejnavštěvovanější je krátký, asi desetiminutový film o Vysokém Mýtě, v němž je město zachyceno také s využitím záběrů pořízených z letadla.«
YOUTUBE SLOUŽÍ TAKÉ MĚSTŮM
Vysokomýtští podobně jako řada dalších měst využívají jako vysílací kanál YouTube, kde lze umístit svoje videa jednoduše a bezplatně. Podle Eduarda Příhody je YouTube zcela jistě nejsnazší cestou pro vytvoření kanálu, upravení videa do několika kvalit, přístup a možnost sdílení, nebo jako možnost sledovat videa na TV přijímačích s připojením k IT. Přesto chce společnost tento server opustit a přestěhovat se na vlastní, protože chystá novou vysílací koncepci.
YouTube využívá k šíření své internetové televize také MČ Praha 1. Její tisková mluvčí Veronika Blažková jej doporučuje i ostatním: »Jednotlivá videa jsou nahrána na YouTube, odkud je propojení na web i Facebook Prahy 1.«
ZÁJEM I ZE ZAHRANIČÍ
Zkušební vysílání TV Praha 1 začalo v roce 2010 a zpočátku šlo o pokus o celodenní vysílání. »Od roku 2011 necháváme natočit jednotlivé reportáže firmou GM Pro. Ty jsou umístěny na web Prahy 1 a pak je také odvysíláme ve smyčkách na našich obrazovkách či je použijeme na akcích jako zajímavý doplňující program. Celkem máme 22 obrazovek, které jsou umístěné v informačních centrech Prahy 1, ve všech ZŠ, které spravuje naše městská část, a ve většině domů s pečovatelskou službou. Natočených reportáží máme již kolem 350,« upozorňuje tisková mluvčí MČ Praha 1 na další možnosti, jak lze šířit obsah webové televize. Vysílání této internetové TV sledují pravidelně také zahraniční diváci - ze Slovenska, Německa nebo i Saúdské Arábie či Austrálie.
Podobnou zkušenost mají i v Ústí nad Labem, tisíce jejich videí si přehrávají v Německu, Velké Británii, Rusku, ale také na Slovensku, v Rakousku, Irsku a Nizozemsku. A překvapivé bylo zjištění, že ne vždy pochází nejvíce diváků z Ústeckého kraje. Jeden měsíc byli rekordmany návštěvníci ze Středočeského kraje, dále z Prahy i z Moravskoslezského kraje. Podle vedoucího oddělení tiskových informací krajského úřadu Zdeňka Rytíře se o to mohli zasloužit turisté chystající se na návštěvu regionu.
VIDEA BEZ VLASTNÍ TELEVIZE
Kdo by z různých důvodů nechtěl provozovat vlastní webovou televizi, může dostat videoreportáže o svých aktivitách k veřejnosti přes internet i jiným způsobem. Možností je spolupráce s malými regionálními televizemi, které zpravidla vytvářejí pořady pro kabelovou televizi. Například TV Fabex spolupracuje se všemi významnými institucemi města Ostravy a vysílá svůj magazín Ostrava v TV kabelové síti UPC na Infokanálu UPC EXPRESS v každou sudou hodinu. Tyto pořady umisťuje na webovou televizi, kde má svoji rubriku magistrát i každý městský obvod, ale také další partneři jako např. Ostravské výstavy nebo Fakultní nemocnice Ostrava.
Další možností, kterou využívají zejména menší obce a regionální sdružení, je Česká regionální internetová televize. Ta zajišťuje tvorbu a distribuci zpravodajství pro 107 měst, obcí a regionů z Moravskoslezského a Olomouckého kraje.
JAROSLAV WINTER
šéfredaktor portálu Helpnet