Scházel jeden pedál, chybělo řazení a cestu z Olomouce do Vysoké nad Labem měl vůz s udávaným dojezdem až 250 kilometrů zvládnout se slušnou rezervou. Po vyjetí prvního táhlého kopce na plný plyn ale kapacita baterie ubyla tak rychle, že dál už bylo jistější mít lehkou nohu. Tak popisuje starosta Vysoké nad Labem Jiří Horák svou první cestu, když byl pro obec vyzvednout nový elektromobil.
Staré auto, které zaměstnanci obecního úřadu používají ke služebním cestám nebo také k dovozu obědů do místní školky, dosluhovalo a zrovna byla vypsána dotační výzva v programu ministerstva životního prostředí. „Elektromobil byl jasná volba,“ vzpomíná Jiří Horák. Přestože se při první cestě trochu obával, zda dojede, a nebylo to naposledy, dnes své zkušenosti shrnuje jako samé plusy. „Na světlech jsem pán, ten odpich je úžasný. V zimě není problém se startováním, nic se nemusí dolívat kromě vody do ostřikovačů, v zásadě se nemusíte o nic starat,“ vypočítává Horák. Elektrickou Škodu Citigo v její jednoduchosti přirovnává k autíčku z autodromu. „Zkušenost s tím je krásná, prostě mačkáte pedál, točíte volantem a jedete. Doporučuji to všem,“ říká.
Obec automobil dobíjí z běžné zásuvky o napětí 220 voltů a starosta uvažoval i o nástěnné dobíjecí stanici, nyní ale vše směřuje spíše ke komplexnějšímu řešení včetně vlastního energetického zdroje. „Zpracováváme projekt fotovoltaiky na obecním úřadě zejména pro nabíjení, další velká fotovoltaika by mohla být na sportovní hale, ale tam je to ještě ve fázi idey. Třetí fotovoltaika je na čistírně odpadních vod, která vyrobenou energii spotřebuje. Takže touhle cestou se tu snažíme jít,“ vysvětluje Jiří Horák.
Energetická soběstačnost je při současných turbulencích na trhu s energiemi stále žádanější. „Z našeho pohledu je vhodným řešením si k elektromobilnímu fleetu pořídit i solární zdroje a bateriové uložiště. Pak můžete jezdit do velké míry ve vlastní režii a za náklady nezávislé na aktuálních výkyvech na energetickém trhu,“ říká Ivo Hykyš ze společnosti Unicorn, která pod značkou ChargeUp dodává komplexní řešení pro dobíjení vozidel.
Vysoké nad Labem zatím elektromobil ekonomicky vychází tak, že jeho pořízení s dotací vyšlo srovnatelně se spalovací variantou, ale provozní náklady byly třetinové až poloviční a zůstávají nižší i při současných enormních cenách energií. Obec si navíc Škodu Citigo nechala potisknout svými logy a dělá si s ní při služebních cestách reklamu.
Nedůvěru vystřídalo nadšení
Vysoká nad Labem se přitom řadí mezi stovky obcí, které si se státní podporou pořídily nějaké elektrické vozidlo. Ministerstvo životního prostředí poskytovalo veřejné správě podporu na nákup vozidel s alternativním pohonem od roku 2016 a v rámci čtyř dotačních výzev do roku 2019 podpořilo mimo jiné nákup 606 bateriových vozidel, 25 plug-in hybridů a 14 hybridů. Na program, který podporoval i pořízení aut na stlačený zemní plyn, bylo ve zmíněných letech vyčleněno dohromady 400 milionů korun.
Na tyto peníze si sáhli také v Jablonci nad Nisou. Dva elektrické vozy Škoda Citigo dnes představují deset procent vozového parku tamního magistrátu. „Prvotně nás k tomu vedla dotační výzva, kdy jsme automobily pořídili za zlomek ceny. Referentská vozidla používají zaměstnanci k zajišťování svých pracovních činností ve městě. Proto jsme se rozhodli koupit elektromobily a jejich provozem tak přispět ke snížení emisní zátěže z dopravy a osvětě v rámci využívání alternativních pohonů v automobilové dopravě,“ říká tisková mluvčí jabloneckého magistrátu Jana Fričová.
Elektrická auta se zpočátku setkávala s nedůvěrou zaměstnanců, po nabytí zkušeností s užíváním jsou ale dnes podle Fričové „spokojeni až nadšeni.“ Také Jablonečtí si vystačí s nabíjením ve vlastních garážích z běžné elektrické sítě, což si vyžádalo pouze úpravu elektroinstalace. „Na nabíjení máme dostatek času v průběhu noci, rychlodobíjení nepotřebujeme,“ říká Fričová.
Do budoucna bude ale elektrických vozidel v obecních a městských flotilách přibývat i s ohledem na evropská pravidla, která postupnou elektrifikaci v parcích vozové správy vyžadují. Pak se stane podle Iva Hykyše z Unicornu nezbytností sofistikovanější řešení dobíjení, než je běžná zásuvka. „Vhodně zvolenou dobíjecí infrastrukturou lze optimalizovat provoz vozidel i náklady na energii, stejně jako předejít přetížení elektrické sítě v daném objektu či areálu,“ podotýká Hykyš.
Jasná volba i pro příště
Ani ve Vysoké nad Labem, ani v Jablonci momentálně další rozšiřování elektrického fleetu není na pořadu dne. Jiří Horák by nicméně viděl při další obměně vozidla bateriovou variantu za daných podmínek jako jasnou volbu. Otevřené dveře má elektromobilita i v městě pod Jizerskými horami. „V tuto chvíli nemáme v úmyslu nákup jakéhokoli vozidla, ale pokud bychom jej plánovali a naskytla se možnost dotace, o pořízení elektromobilu bychom uvažovali,“ říká Jana Fričová.
Tok státní podpory zatím nevysychá. Ministerstvo životního prostředí otevřelo letos novou dotační výzvu s přídělem 600 milionů korun v rámci Národního plánu obnovy. Veřejná správa a další veřejné instituce jako třeba školy mohou získat příspěvek na nákup elektromobilu nebo vozidla na vodík. „Aktuálně registrujeme žádosti na nákup 926 automobilů a 233 dobíjecích stanic. Požadovaná částka dosahuje 357 milionů korun,“ říká Dominika Pospíšilová z tiskového oddělení ministerstva. O dotaci se lze ucházet až do 15. prosince příštího roku nebo do vyčerpání finančního přídělu.*