01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Obec - akcionář společnosti provozující loterii?

Může obec vložit svůj majetek, tj. veřejné prostředky do akciové společnosti (a. s.) provozující loterie? Pravomoc a působnost obce upravují právní předpisy, především zákon číslo 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů (zákon o obcích). Provozování hazardních her, tj....

Může obec vložit svůj majetek, tj. veřejné prostředky do akciové společnosti (a. s.) provozující loterie?

Pravomoc a působnost obce upravují právní předpisy, především zákon číslo 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů (zákon o obcích). Provozování hazardních her, tj. i různých typů loterií, řeší zákon č. 202/1990 Sb., o loteriích a jiných podobných hrách, ve znění pozdějších přepisů (loterní zákon). Provozovatelem hazardních her může být jen právnická osoba se sídlem na území ČR, které oprávněný orgán vydal příslušné povolení. Pokud jde o loterie, rozeznává zákon několik typů: loterie peněžité nebo věcné, loterie číselné nebo okamžité loterie. Provozovatelé jednotlivých druhů hazardních her musí splnit přesně stanovené podmínky, například výši základního kapitálu, bezúhonnost členů svých statutárních orgánů, povinnost složit peněžní jistotu apod. Provozovat uvedené typy loterií může podle ust. § 4 odst. 6 loterního zákona jen stát nebo a. s. se sídlem na území ČR, jejíž veškeré akcie znějí na jméno a je založena k provozování loterií a jiných podobných her. Základní jmění této a. s. musí činit minimálně 100 mil. Kč.

Loterní zákon výslovně nepočítá s tím, že by provozovatelem hazardních her byla obec, resp. že by obec byla akcionářem provozovatelské společnosti. Zároveň ale výslovně tuto možnost nezakazuje. Jediným druhem hazardních her, o němž se loterní zákon v souvislosti s obcí jako provozovatelem zmiňuje, jsou výherní hrací přístroje (VHP). V ust. § 18 odst. 1 uvádí subjekty vydávající povolení k provozování VHP. Jsou to obecní úřady, krajské úřady a Ministerstvo financí. Loterní zákon zde stanoví, že krajský úřad vydává povolení k provozování VHP pro svůj správní obvod, má-li být provozovatelem výherního hracího přístroje obec ve svém územním obvodu.

Zákon o obcích stanoví povinnost obce využívat svůj majetek účelně a hospodárně v souladu se zájmy obce a úkoly vyplývajícími ze zákonem vymezené působnosti obce. Obec je podle ust. § 38 odst. 1 tohoto zákona povinna pečovat o zachování a rozvoj svého majetku. Podle ust. § 84 odst. 2, písm. f) zákona o obcích je zastupitelstvu obce vyhrazeno rozhodování o účasti obce v již založených právnických osobách. Zákon o obcích tedy vstup obce do již založené a. s. umožňuje, tj. umožňuje jí vložit do takové společnosti svůj majetek.

Je však obec oprávněna vstoupit do a. s. provozující loterie? Domnívám se, že loterní zákon tento postup nepředpokládá. Provozovatele hazardních her chápe primárně jako obchodní společnost a o obci se výslovně zmiňuje jen v souvislosti s provozováním VHP, a to navíc jen v jejím územním obvodu. Z povinnosti obce zajistit řádnou péči o svůj majetek vyplývá, že podstupovat riziko spojené s nejistým výsledkem provozování některého z výše uvedených typů loterií, není z hlediska zákona o obcích přípustné. Navíc u a. s. záleží i na výši podílu, který obec nabývá. Pokud by do takové společnosti "vstoupilo" více obcí, vliv jednotlivé obce na rozhodovací procesy by mohl být zanedbatelný. Jestliže by tedy obec měla zájem o provozování hazardních her, například kvůli zajištění financování některých veřejně prospěšných projektů, lze jí doporučit spíše provozování VHP, které je i z hlediska splnění jednotlivých podmínek jednodušší a pro obec méně rizikové.

Mgr. Ing. Pavel Němec

advokát zabývající se problematikou hazardních her

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down