01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Obec je pro školu důležitým partnerem

Asociace pedagogů základního školství České republiky (APZŠ ČR) je nezávislá, demokratická, profesně zájmová organizace, která sdružuje pedagogické pracovníky z oblasti základního školství. Jejím posláním je umožnit pedagogům z praxe ovlivňovat školskou politiku státu, krajů a obcí, vyjadřovat se...

Asociace pedagogů základního školství České republiky (APZŠ ČR) je nezávislá, demokratická, profesně zájmová organizace, která sdružuje pedagogické pracovníky z oblasti základního školství. Jejím posláním je umožnit pedagogům z praxe ovlivňovat školskou politiku státu, krajů a obcí, vyjadřovat se ke všem odborným problémům své profese, výchovy a vzdělávání, organizovat akce zaměřené na jejich odborný růst v procesu dalšího vzdělávání. Asociace je samostatným právním subjektem

Jak jsem uvedl, jedním z úkolů APZŠ je ovlivňování politiky zřizovatelů vůči školám. V současné době se zabýváme několika stěžejními problémy, které se do určité míry rovněž týkají zřizovatelů škol. Jedním z nich je neuspokojivý stav v chování žáků, respektive jeho postupné zhoršování. V této souvislosti bych rád podotknul, že na školu je nutné přestat pohlížet jako na instituci, která je schopna zabývat se ve své činnosti také mnoha dílčími skutečnostmi, které s jejím posláním přímo nesouvisejí nebo jen okrajově. Jsou to například snahy přesouvat na ni odpovědnost za mimoškolní chování žáků nebo snahy o udělování nápravných výchovných opatření. Škola není instituce, která nějakým záhadným způsobem dokáže být samospásná. Naopak, s mnoha problémy, především v chování žáků, si bez pomoci jiných, kompetentních institucí neporadí. Je to velká výzva pro zřizovatele, především pro sociální odbory, jako pro důležité partnery, pro školu v mnoha případech nepostradatelné v kvalitní spolupráci podepřené profesionální komunikací obou stran - na straně školy jejím ředitelstvím a dalšími odpovědnými pracovníky, na straně zřizovatele jeho úředníky profesionály.

Asociace spolupracuje s ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy na základě požadavku vedoucích pracovníků základních škol na přípravě vzorového školního řádu, který by byl modelem, po právní a odborné stránce kvalifikovaně prověřený, v případě potřeby školy použitelný pro vlastní tvorbu školního řádu. I zde je prostor pro zřizovatele, který má ve školské radě ze zákona jmenované své členy. S ní ředitel školy školní řád projednává. Komunikace všech stran jistě může přispět k jeho efektivitě.

Kompetencí zřizovatele je zabývat se též kontrolní činností školy v různých pozicích její činnosti. Vynakládané prostředky na školu, která je právním subjektem, a jejich míru efektivity využití ze strany školy je nutné prověřovat. Ředitelství školy provádí evaluační aktivity v ekonomické oblasti, což je ve většině případů pozitivní. Na zřizovateli je velmi odpovědná role nastavit tento systém tak, aby byl vysoce prospěšný pro obě strany a výsledné informace měly vysokou vypovídací hodnotu. Chtěl bych proto připomenout, že množství finančních prostředků na nepedagogické pracovníky, kterých by ve školách například na úseku administrativy mělo v poměru k vyžadovaným administrativním úkonům pracovat mnohem více, než je současná skutečnost, je velmi nízké. Je smutné, že mnohdy jsou pak i tyto činnosti výsadou již tak zaneprázdněného ředitele školy.

Celým mým příspěvkem se vine myšlenka kvalitní, odpovědné a profesionální spolupráce zřizovatele se školou. V té přeji oběma stranám na počátku nového školního roku mnoho úspěchů.

 

Mgr. JAROSLAV ŠTERCL
předseda Asociace pedagogů základního školství ČR

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down