V důsledku změny výpočtu obratu pro účely daně z přidané hodnoty se mnoho obcí letos muselo nově registrovat k DPH. Vznikla jim tak nejen nová administrativní zátěž, ale i možnost požadovat DPH na vstupu. Které procesy by si však měly nastavit, aby správně odváděly DPH ze svých příjmů a zároveň, aby mohly nárokovat DPH ze svých výdajů v nejvyšší povolené míře?
Základní povinnosti spojené s plátcovstvím daně z přidané hodnoty si vysvětlíme nejen teoreticky, ale i na případové studii, která bude simulovat ekonomické prostředí menší obce.
ROZDĚLENÍ PŘÍJMŮ
Pro obce je zřejmě nejkomplikovanější naučit se rozdělovat své příjmy z hlediska DPH na tři základní skupiny:
na příjmy z činností při výkonu působnosti v oblasti veřejné správy (neekonomické činnosti),
příjmy za uskutečněná plnění podléhající DPH na výstupu,
příjmy osvobozené od DPH bez nároku na její odpočet.
Do první skupiny můžeme například zahrnout příjmy získané z parkovného na vymezené místní komunikaci obce, z místních poplatků ze psů, za odvoz komunálního odpadu na základě vyhlášky (který zároveň nenarušuje hospodářskou soutěž), za oddávání atd. Do druhé patří plnění uvedená v příloze č. 3 k zákonu o DPH (například dodání vody či tepla) a veškeré další činnosti poskytované obcí v oblasti veřejné správy, jež by podle rozhodnutí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže vedly k výraznému narušení hospodářské soutěže. Do třetí spadá například pronájem obecních bytů soukromým osobám - neplátcům.
ROZDĚLENÍ VÝDAJŮ
Na straně výdajové je situace ještě složitější. Obce musejí rozdělovat své výdaje do několika skupin, které však budou odlišné od skupin, které jsme popsali v předchozím odstavci. První rozdělení je na činnosti při výkonu působnosti v oblasti veřejné správy (skupi-na 1) a na ekonomické činnosti (skupina 2). Obec nemá nárok na plný ani částečný odpočet DPH u výdajů, které jsou zařazeny do skupiny 1.
Výdaj může často spadat do obou těchto skupin. Za předpokladu, že obec rozdělila příjmy z ekonomické činnosti a činnosti při výkonu působnosti v oblasti veřejné správy v poměru 60:40, každý výdaj užívaný pro obě činnosti je potřeba rozčlenit stejným poměrem do výše uvedených dvou skupin.
Skupinu 2 je v druhém kroku nutné rozdělit na tři podskupiny:
podskupina 2A - výdaje přímo přiřaditelné k zdanitelným plněním,
podskupina 2B - výdaje neboli vstupy, vztahuje se k osvobozeným plněním bez nároku na odpočet DPH,
podskupina 2C - výdaje, které budou použity jak pro uskutečňování zdanitelných, tak osvobozených plnění bez nároku na odpočet DPH. Bude to tzv. sběrný koš výdajů, které nelze přiřadit ani k podskupině 2A, ani k podskupině 2B.
Pokud obec bude mít nějaké příjmy spadající do třetí skupiny příjmů, bude muset krátit nárok na odpočet u třetí podskupiny výdajů, tj. podskupiny 2C, tzv. koeficientem. Koeficient se vypočítá jako podíl, v jehož čitateli je součet příjmů druhé skupiny příjmů a ve jmenovateli je součet příjmů druhé a třetí skupiny příjmů. První skupina příjmů do výpočtu koeficientu podle dnešního výkladu ministerstva financí vůbec nespadá.
Tento teoretický popis objasňuje na konkrétních příkladech případová studie (viz rámeček).
ZMĚNA REŽIMU Z NEPLÁTCE NA PLÁTCE
Když se obec stala plátcem daně z přidané hodnoty a je povinna podávat přiznání k DPH, má nárok na vrácení DPH při změně režimu z neplátce na plátce, který může uplatnit ve svém prvním daňovém přiznání. Jde o daň z přidané hodnoty u zboží, které je k datu registrace uvedeno v obchodním majetku obce a bylo pořízeno během posledních dvanácti měsíců před datem registrace.
Ze zadání případové studie vyplývá, že obec má v obchodním majetku zaúčtovaný v prosinci 2008 zakoupený kopírovací stroj. Daň z přidané hodnoty uvedenou na daňovém dokladu lze tedy nárokovat v prvním daňovém přiznání, které obec podává. Nárok na odpočet daně z přidané hodnoty patří do podskupiny 2A.
Mezi další povinnosti obce patří:
správné uplatnění DPH na výstupu u uskutečněných plnění, která jsou předmětem daně,
správné uplatnění snížené či základní sazby DPH nebo osvobození od daně z přidané hodnoty,
včasné vystavení daňových dokladů v dané lhůtě,
vedení daňové evidence, podle které může obec připravit svá přiznání k dani z přidané hodnoty a která dále poslouží při případné daňové kontrole.
NORA GRYMOVÁ
Senior konzultantka společnosti PricewaterhouseCoopers ČR
Případová studie
Příklady
Obec provozuje informační centrum, kde prodává upomínkové předměty, mapy a jiné dárkové zboží. Toto zboží nakupuje od plátců DPH včetně DPH. V informačním centru také kopíruje za úplatu občanům na novém kopírovacím stroji, který zakoupila v prosinci 2008 od plátce DPH. Kopírku vede ve svém obchodním majetku.
Obec je dále povinna svážet komunální odpad od občanů obce a rozhodla se zavést roční poplatek, který bohužel několik občanů dlouhodobě neplatí. Za úplatu tedy požádala společnost zabývající se vymáháním dluhů a nedobytných pohledávek o vymožení těchto nedoplatků. Tato společnost, plátce DPH, vystavuje za své služby v souladu se zákonem daňový doklad s DPH.
Jelikož se obec nově v roce 2009 registrovala k DPH, poslala svou účetní na dvoudenní intenzivní školení o DPH, které poskytla vzdělávací agentura v krajském městě. Tam účetní dojela vlakem a na jednu noc se ubytovala v místním hotelu. Vzdělávací agentura, České dráhy a hotel jsou plátci DPH, kteří řádně vystavili daňové doklady včetně DPH v souladu se zákonem o DPH.
Obec dlouhodobě pronajímá dva obecní byty svým občanům. Poměr její ekonomické a neekonomické činnosti je 60:40.
Účetní se vrátila do práce a správně rozdělila přijaté daňové doklady následovně do skupin výdajů 1 a 2A, 2B, a 2C:
Přijaté daňové doklady za upomínkové předměty, mapy a jiné dárkové zboží přiřadila do skupiny 2A, kde má obec plný nárok na odpočet, jelikož tyto vstupy se vztahují k zdanitelným výstupům z prodeje zboží v informačním centru.
Přijatý daňový doklad za služby spojené s vymáháním dluhů přiřadila do skupiny 1, tj. obec v rámci této skupiny výdajů nemá nárok na odpočet DPH z tohoto přijatého plnění, protože tento vstup se přímo vztahuje k příjmům obce z činností při výkonu působnosti v oblasti veřejné správy.
Přijaté daňové doklady na cestu vlakem do krajského města, ubytování v hotelu a poplatek za dvoudenní školení zařadila do skupin 2 a 1 v poměru 60:40, přičemž 60 % výdajů zahrnula do podskupiny 2C. Ta obsahuje vstupy, kde má obec krácený nárok na odpočet, protože všechny tyto vstupy se vztahují jak ke zdanitelným plněním - prodeji upomínkových předmětů či kopírování, tak k osvobozeným plněním - pronájmu obecních bytů.