Pro poskytování dotací platí Zásady pro poskytování účelových dotací obcím z rozpočtové kapitoly Ministerstva pro místní rozvoj v rámci Programu obnovy venkova (č. j. 11295/97-22 ze dne 27. 11. 1997) ve znění Doplňku č. 1 (č. j. 11026/98-22 ze dne 5. 10. 1998). Žádost o poskytnutí dotace musí...
Pro poskytování dotací platí Zásady pro poskytování účelových dotací obcím z rozpočtové kapitoly Ministerstva pro místní rozvoj v rámci Programu obnovy venkova (č. j. 11295/97-22 ze dne 27. 11. 1997) ve znění Doplňku č. 1 (č. j. 11026/98-22 ze dne 5. 10. 1998).
Žádost o poskytnutí dotace musí vždy podávat obec (cca do 5000 obyvatel) na příslušném okresním úřadu na předepsaném tiskopise Žádost o poskytnutí dotace v rámci Programu obnovy venkova v roce 1999 PODPORA VZDĚLÁVÁNÍ A PORADENSTVÍ - dotační titul 6. Žadatelem může být pouze ta obec, která se předepsanou formou přihlásila k POV na příslušném referátu okresního úřadu (zpravidla referát regionálního rozvoje). Tyto referáty mají k dispozici informace, tiskopisy a přijímají přihlášky do POV, schvalují a doporučují projekty atd.
Touto problematikou je většinou pověřen jeden pracovník, který má přehled o tom, které obce jsou do zapojeny do POV a dokáže poskytnout odborné informace.
ł V roce 1998 rozšířilo Ministerstvo pro místní rozvoj granty o dotační titul č. 6 a 7. Tyto dotační tituly se týkají podpory vzdělávání a poradenství. Na tento účel lze poskytnout dotaci ve výši 70 % nákladů projektu v běžném roce. Preferovány jsou takové projekty, které jsou zaměřeny na vytváření nebo oživení mikroregionů (týkají se více obcí, které určí jednu obec jako nositele projektu).
Ministerstvo pro místní rozvoj klade důraz na informatiku - zavádění internetu pro přenos informačních dat, zejména regionálních, prostřednictvím např. informačních center pro získávání, zpracování, uchovávání a poskytování informací, souvisejících se všemi stránkami života v mikroregionu. To je velmi důležité pro následující roky, neboť bez kvalitních informací a bez rychlého přístupu k nim budou obce a další nositelé projektů s obtížemi získávat potřebné znalosti o jednotlivých rozvojových programech vládních i nevládních institucí a o finančních podporách pro jejich realizaci. (Uvedeno podobně v připravované metodice - zabývá se Programem obnovy venkova, granty atd.) Důraz je kladen i na to, že internet musí sloužit co nejširšímu okruhu obyvatel a měl by také být co nejefektivněji využíván.
To znamená, že jeho umístění je optimální v takovém zařízení, které je co nejvíce přístupné občanům. Těmito zařízeními mohou být veřejné knihovny.
L Ke splnění tohoto záměru má proto nejlepší předpoklady veřejná knihovna; občanům je přístupná v dostatečně velkém časovém rozsahu:
[*] má ve svých knihovních a informačních fondech potřebné informace regionálního i všeobecného charakteru pro různé potřeby a požadavky občanů,
[*] pracovníci knihoven umí pracovat s informacemi, celková činnost v knihovně je zaměřena vlastně na práci s informacemi, hodnocením informací, jejich adresným výběrem a předáváním informací konkrétnímu uživateli, zjišťování informací atd. - je zařízením obce,
[*] je zřízena téměř v každé obci.
[*] Pro veřejné knihovny jsou velmi zajímavé vícetematické projekty zaměřené na mikroregion. Ve veřejném knihovnictví se v praxi osvědčily střediskové systémy a vzájemná kooperace střediskové knihovny s obcemi atd.). Můžeme proto vytváření, nebo obnovení mikroregionů považovat za pokračování činnosti kooperačních vazeb mezi knihovnami i jejich zřizovateli, ovšem na kvalitativně vyšší úrovni.
Jsou vytvořeny všechny předpoklady, aby veřejná knihovna, která má na profesionální úrovni dlouhodobě vytvářené knihovní a informační fondy mohla kvalitně využívat internet pro poskytování informačních a knihovnických služeb občanům, a stala se tak informačním centrem pro poskytování informačních služeb v rámci mikroregionu.
Pro obecní úřady by bylo vhodné využít iniciativu veřejných knihoven k zajištění informační činnosti i z finančního hlediska - není potřebné zakládat novou instituci a z toho vyplývající náklady na její zajištění.
Prozatím u obcí není dostatečný ohlas na tyto projekty, proto by bylo velmi vhodné, aby v místech, kde je dobrá spolupráce se zřizovatelem, popř. i s obecními úřady v okolí, projevila knihovna vstřícnost k realizaci projektu a zavádění internetu.
Upozornění: Projekt musí podat obec, ne knihovna.
IVANA ŠTROSSOVÁ,
ředitelka OK Havlíčkův Brod