01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Obecní policie jako orgán obce

V zákoně o obecní policií se uvádí, že obecní policie je orgánem obce, zatímco v zákoně o obcích jako orgán obce není obecní policie uvedena. Co to v praxi znamená? Do nabytí účinnosti novely zákona o obecní policii č. 311/2002 Sb. k 1. lednu 2003, která nově definovala obecní policii jako orgán...

 

V zákoně o obecní policií se uvádí, že obecní policie je orgánem obce, zatímco v zákoně o obcích jako orgán obce není obecní policie uvedena. Co to v praxi znamená?

Do nabytí účinnosti novely zákona o obecní policii č. 311/2002 Sb. k 1. lednu 2003, která nově definovala obecní policii jako orgán obce, bylo poměrně obtížné interpretovat příslušná ustanovení zákona o obecní policii, zákona o obcích a zákona o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů. Zákon o obecní policii stanovoval, že obecní policii zřizuje obecní zastupitelstvo obecně závaznou vyhláškou (tj. právním předpisem obce), zatímco zákon o obcích tehdy hovořil o tom, že obec zřizuje obecní policii jako organizační složku obce, přičemž ze zákona č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů vyplývalo (a stále vyplývá), že se organizační složky zřizují zřizovací listinou, která musí splňovat náležitosti podle § 26 tohoto zákona. Ani jeden ze třech uvedených zákonů nijak neřešil vztah obecně závazné vyhlášky obce, kterou se zřizovala obecní policie, se zřizovací listinou, jíž měla být zřízena obecní policie jako organizační složka obce.

Jeden z možných výkladů spočíval v tom, že zákon o obecní policii byl považován za speciální vůči zákonu č. 250/2000 Sb., a tedy zřizovat obecní policii bylo možno pouze obecně závaznou vyhláškou s tím, že zákon o obcích v původním § 15 odst. 4 toliko vymezil právní postavení obecní policie jakožto specifický typ organizační složky obce.

Zároveň se však ukazovalo, že není vhodné a správné, aby obecní policie měla postavení organizační složky obce, neboť ty jsou podle zákona č. 250/2000 Sb. zřizovány pro účely hospodaření obcí, a nikoliv pro výkon veřejné moci svěřené obecním policiím zákonem č. 553/1991 Sb., o obecní policii.

Prvního ledna 2003 nabyla účinnosti novela zákona o obecní policii (číslo 311/2002 Sb.), která v § 1 odst. 1 nově definovala obecní policii jako orgán obce. Tato změna se však zároveň nepromítla i do zákona č. 128/2000 Sb., o obcích. I když novela číslo 311/2002 Sb. novelizovala § 15 zákona o obcích takovým způsobem, že v odstavci 3 doplnila výčet orgánů obce o obecní policii a současně logicky zrušila odstavec 4 téhož paragrafu, který vymezoval obecní policii jako organizační složku obce, tak další bezprostřední novela zákona o obcích číslo 313/2002 Sb. s účinností k témuž datu (k 1. lednu 2003) tento záměr zcela zhatila. Novelou č. 313/2002 Sb. byl totiž celý § 15 zákona o obcích zrušen a úprava orgánů obce byla ze systematických důvodů přesunuta do § 5, aniž by však bylo pamatováno na postavení obecní policie.

Zmínit obecní policii jako orgán obce se "podařilo" pouze v případě hlavního města Prahy, když novela zákona o obecní policii č. 311/2002 Sb. vložila do § 1 odst. 4 zákona č. 131/2000 Sb., o hlavním městě Praze, ve znění pozdějších předpisů, městskou policii hlavního města Prahy, jakožto orgán hlavního města Prahy.

Zatímco výčet všech orgánů hlavního města Prahy (včetně městské policie) lze uceleně nalézt v § 1 odst. 4 zákona č. 131/2000 Sb., v případě ostatních obcí je výčet jejich orgánů obsažen ve dvou zákonech - v § 5 zákona č. 128/2000 Sb., o obcích a v § 1 odst. 1 zákona č. 553/1991 Sb., o obecní policii. Pro praxi toto "rozdělení" orgánů obce ve dvou zákonech, které bylo zapříčiněno nedostatečnou koordinací legislativního procesu v roce 2002, v zásadě nic neznamená, pouze to činí náš právní řád méně přehledným.

Mgr. JAN BŘEŇ
právník

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down