Po téměř 70 letech se počátkem července znovu rozjely vlaky mezi Dolní Poustevnou a německým Sebnitzem. Motoristům zase začala sloužit nová část silnice I/35 mezi Hrádkem nad Nisou a Bílým Kostelem. Nahradí současnou, kapacitně nevyhovující komunikaci, a podstatně se tak zrychlí i spojení Liberce a německé Žitavy.
Poslední vlak mezi Dolní Poustevnou a Sebnitzem projel v květnu 1945. Od té doby cesta z Dolní Poustevny do Děčína trvala vlakem i autobusem zhruba dvě a půl hodiny. Nový spoj zkrátí cestu na 65 minut. »Je to splnění velkého snu. Celá severozápadní část Šluknovského výběžku má teď veliká očekávání. Otevírají se nám totiž dopravní cesty za vzděláním, kulturou, sportem i prací. Konečně budeme napojení na republikový železniční koridor,« prohlásil starosta Dolní Poustevny Miroslav Jemelka. Ve Šluknovském výběžku je dlouhodobě vysoká nezaměstnanost. Jen v okrese Děčín je bez práce na 9500 lidí. »Doposud k nám jezdilo pracovat málo Čechů. Ale věříme, že nový spoj posílí možnosti jejich zaměstnávání u nás,« dodal starosta Sebnitzu Mike Ruckh.
Na nové lince denně pojede osm párů přímých vlaků. Cestující budou vozit německé vozy Desiro. Vlakový personál i strojvedoucí jsou zaměstnanci Českých drah. Dopravcem jsou společně České dráhy a DB Regio. Vlaky společně objednávají Ústecký kraj a VVO (Verkehrsverbund Oberelbe - Dopravní sdružení Horní Labe). Do obnovy trati, která dříve sloužila také jako pašerácká stezka, německá strana investovala 2 mil. eur (54,87 mil. Kč), česká Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) dala 35 mil. Kč. Zatímco na české straně se trať obnovovala, v Německu museli položit asi 500 metrů nových kolejí.
NOVÁ SILNICE VYŽENE KAMIONY Z NĚKOLIKA OBCÍ
Rychlejší a kratší cestování mezi Žitavou a Libercem přinese motoristům nová silnice I/35 v úseku mezi Hrádkem nad Nisou a Bílým Kostelem na Liberecku. »O její vybudování usilovali starostové na obou stranách hranice déle než dvacet let,« připomněl starosta Žitavy Michael Hiltscher. Nová cesta je důležitá hlavně pro kamiony, které už nebudou jezdit přes obce ani nebezpečnými serpentinami mezi Bílým Kostelem a Hrádkem nad Nisou. Hejtman Libereckého kraje Martin Půta doufá, že lepší silniční spojení přiláká do regionu nové investory a přinese nová pracovní místa. »Věřím, že všichni obyvatelé, kteří bydlí podél staré trasy nebo denně jako já dojíždějí do Liberce za prací, se těší na to, jak se vyhnou pověstným grabštejnským serpentinám,« uvedl Martin Půta.
Stavba silnice začala v květnu 2009 a stála bezmála 2 mld. Kč. Většinu nákladů zaplatí Evropská unie. Podle původního záměru se po ní mělo jezdit už v říjnu 2011. Dokončení úseku od mostu ve Václavicích k obchvatu v Hrádku nad Nisou však zablokovala restituentka, která se nechtěla vzdát pozemků. Krajský úřad je musel vyvlastnit. Spory nezastavily jen stavbu silnice, ale ze stejných důvodů nemohli energetici dokončit přeložku vysokého napětí. Provedla se až v závěru loňského roku.
TOMÁŠ JOHÁNEK
BUILDING NEWS
Novou silnici v úseku Hrádek n. N.- Bílý Kostel vítají jak české, tak německé obce.
FOTO: ARCHIV AUTORA