Dnes vydané doporučení Energetického regulačního úřadu (ERÚ) je sice primárně určeno veřejnosti, ale mohou s ním pracovat také obce a města a vyvěsit je například na svých webech či využít ve svých zpravodajích. V souvislosti s rozmachem nekalých praktik některých zástupců obchodníků s elektřinou a plynem totiž ERÚ zveřejňuje možnosti, jak se těmto nechtěným nabídkám bránit.
Energetický regulační úřad v poslední době obdržel řadu stížností spotřebitelů, zvláště seniorů, týkajících se praktik a jednání některých zástupců obchodníků s energiemi (elektřina a plyn). Na základě zkušeností ERÚ získaných při řešení podnětů spotřebitelů lze konstatovat, že někteří podomní prodejci energií mají odborná proškolení, jak přesvědčit, nebo přesněji zmanipulovat spotřebitele k uzavření smlouvy o změně dodavatele energií. Využívají nejrůznějších triků, psychologických fíglů a metod, dokonce i zfalšování podpisu spotřebitele.
ERÚ proto upozorňuje na možná rizika spojená s uzavřením smlouvy na dodávky energií dálkovým způsobem, např. telefonicky, nebo mimo pobočky obchodníka s energiemi a důrazně nabádá k dodržování nejvyšší možné míry obezřetnosti.
ERÚ v této souvislosti varuje před vpouštěním cizích osob do bytu/domu, i před podpisem zdánlivě nepodstatných písemností, ze kterých může vzejít platně uzavřená smlouva o dodávkách a s tím spojená možnost:
* stávajícího dodavatele vyúčtovat smluvní pokutu v důsledku nedodržení sjednaných podmínek ve smlouvě, zvláště nedodržení sjednané doby dodávek energie;
* nového dodavatele naúčtovat smluvní pokuty, protože nemohl v důsledku jednání spotřebitele zahájit dodávky energie.
V případě, že kdokoliv podlehl určitému nátlaku a přesvědčivosti jednání podomních prodejců, upozorňuje ERÚ na možnosti ukončení smluv formou odstoupení, a to ve lhůtě do 14 dnů ode dne jejich uzavření, nebo na možnost výpovědi smlouvy bez sankce ve lhůtě do patnáctého dne po zahájení dodávky elektřiny nebo plynu.
ERÚ také uvádí možnosti, kdy se lze bránit nechtěným nabídkám podomních prodejců:
* Podomní prodejce navštíví občana, přičemž v obci platí zákaz podomního prodeje. V takovém případě je vhodné ihned kontaktovat příslušný obecní úřad nebo policii.
* Podomní prodejce zfalšoval podpis občana (s čímž se také ERÚ setkává). Rovněž v takovém přípoadě je nutno ihned kontaktovat policii.
* Podomní prodejce občana neustále obtěžuje telefonickými nabídkami. Pak se doporučuje obrátit se na svého telefonního operátora, který je povinen v souladu se zákonem (č. 127/2005 Sb., o elektronických komunikacích) na žádost svého účastníka a na jeho náklady zajistit službu identifikace účastnického čísla, ze kterého byla uskutečněna zlomyslná nebo obtěžující volání. Se získanými údaji se následně lze obrátit na policii.
„Z nabídky, která se může jevit jako velice výhodná, se nakonec může stát nabídka zdrcující, se značným finančním dopadem na peněženku dotčených osob. Mějte prosím na paměti, že se opatrnost vyplatí,“ sdělila předsedkyně ERÚ Alena Vitásková.*
/zr/