01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Oceněné projekty přinesly zklidnění dopravy

O výsledcích prvního ročníku soutěže "Zklidňování dopravy ve městech a obcích", kterou společně vyhlásily program Doprava pro 21. století, Ministerstvo dopravy a spojů, Svaz měst a obcí a časopis Moderní obec, jsme vás ve stručnosti informovali v říjnovém čísle. V tomto a dalších číslech vás...

O výsledcích prvního ročníku soutěže "Zklidňování dopravy ve městech a obcích", kterou společně vyhlásily program Doprava pro 21. století, Ministerstvo dopravy a spojů, Svaz měst a obcí a časopis Moderní obec, jsme vás ve stručnosti informovali v říjnovém čísle. V tomto a dalších číslech vás seznámíme s jednotlivými projekty podrobněji.

Členkou odborné poroty byla RNDr. Eva Staňková z Občanského sdružení Vaňkovka, které jsme na úvod položili několik otázek.

Jaký byl hlavní cíl soutěže?

Probudit zájem, a pozornost odborné i laické veřejnost, ale také komunálních politiků a zákonodárců o řešení problémů narůstající dopravy v zastavěných územích a najít taková realizovaná řešení, která mohou přesvědčit pesimisty nebo váhající, že to jde i v našich ekonomických, technologických a právních podmínkách..

Měla odborná porota při výběru nejlepších dopravních řešení těžkou práci?

Vedoucím poroty jsme si zvolili doc. ing. arch. Jana Mužíka, CSc., vedoucího Ústavu urbanismu na ČVUT. Vybírali jsme a postupně zužovali množinu těch projektů, které se jednotlivým posuzovatelům zdály být v něčem nové a přínosné ke zklidnění dopravy. Závěrečné pořadí vzniklo prostým sčítáním bodů, které kandidátům na ocenění přidělili jednotliví porotci.

Překvapením soutěže bylo, že pouze dva projekty byly realizovány v menších obcích. Čím si to vysvětlujete?

V menších obcích, které mají poměrně málo lidí v samosprávě i administrativě, je statisticky menší pravděpodobnost, že si oznámení o soutěži vůbec někdo všimne!

Lidé se zde soustředí na řešení současných problémů a prezentovat vlastní úspěchy nepatří třeba mezi jejich priority. Nejsou si jisti, zda se jim "vyplatí" vynakládat potřebný čas a peníze na vyplňování přihlášky a kompletování povinných příloh a někdy prostě nevědí, jak na to.

Uspokojila vás celková úroveň přihlášených projektů?

Nejvíce nás samozřejmě uspokojily dva nejvýše oceněné projekty - okružní křižovatka v Luhačovicích a úprava zastávky městské hromadné dopravy Na Dlouhých v Plzni . Podrobné hodnocení každého projektu ovšem obsahuje jak pozitiva, tak i negativa. Své výhrady formulovali většinou právě kolegové - dopravní odborníci...

Zaujal vás některý projekt, i když nakonec ocenění nezískal?

Například projekt zklidnění dopravy před školou v Tusarově ulici na Praze 7 reprezentuje klasický způsob využití známých technických opatření pro vytvoření bezpečného a příjemného "obytného prostředí" - navíc je to ukázka systematického zklidňování dopravy v této městské části. Bohužel některé povinné přílohy přihlášky byly dodány až po uzávěrce, takže projekt mohl být posuzován pouze mimo soutěž..

Jiným příkladem je humanizace lokality Jungmannova v Hradci Králové - která výstavbou podzemního parkování na sídlišti (a maximálním respektováním sávající zeleně) neřeší ani tak zklidnění dopravy, které bylo cílem této soutěže, ale upozorňuje na další palčivý problém - rozsáhlý a stále rostoucí deficit parkovacích míst, se kterým se dosud téměř bez úspěchu potýkají všichni, kdo se pustí do humanizace panelových sídlišť.

Bude tato soutěž pokračovat i v příštím roce?

Věřím, že ano a že účastníků bude mnohem více. Spousta obcí a měst si nyní řekne, že ten jejich právě dokončovaný projekt s klidem přihlásí, a to nejenom proto, že mohou získat některou z cen!

Křižovatka - umělecké dílo

Do soutěže přihlásila města a obce 10 projektů: tři byly z Karlovarského kraje, dva z Plzně, dva z Ostravského kraje a po jednom z Prahy, Hradce Králové a Luhačovic. Nejvíce bylo do soutěže přihlášeno kruhových objezdů - celkem 4 dopravní řešení. Na nejvyšší stupínek se dostala okružní křižovatka v Luhačovicích. Kromě diplomu získalo město i finanční odměnu ve výši 100 tisíc korun.

Město Luhačovice si nechalo zpracovat studii dopravních řešení v několika problematických místech s předpokladem, že vybrané návrhy se budou postupně realizovat.

"Jako první bylo vybráno náměstí 28. října. Studie navrhla alternativu s odbočovacím pruhem nebo kruhový objezd. Záležitost jsme prodiskutovali na setkání s občany. Názory byly samozřejmě různé, ale při projednávání na zasedání zastupitelstva města převážil názor vybudovat kruhový objezd. Tento návrh perfektně řeší přechody chodců, které předtím ohrožovala rychlejší jízda vozidel. Přechody byly značně vzdáleny od středu křižovatky. To většinu lidí vybízelo k přecházení přes křižovatku všemi směry, což ještě zvyšovalo možnosti nehody. Nyní jsou přechody jednoznačně vymezeny a uprostřed jsou děleny ostrůvkem. Jsou naprosto bezpečné," vysvětloval starosta města Luhačovice Ing. Bohuslav Marhoul.

Nové dopravní řešení umožnilo rozšířit také pěší zónu, která navazuje na lázeňskou část města. Byl vybudován nový zastávkový pruh pro autobusy v obou směrech včetně nových zastávek. Navíc, uprostřed křižovatky vznikla nová dominanta - kruhová fontána se třemi oválnými nerezovými sloupy vysokými 8 metrů. Toto umělecké dílo má i bezpečnostní účinek, neboť křižovatka je viditelná zdálky a řidiči již před ní instinktivně zpomalí. Celkově luhačovická okružní křižovatka svým charakterem nenásilně dotváří náměstí před radnicí a ladí s okolními parkovými úpravami (viz foto na titulní straně časopisu). Náklady na její realizaci činily více než 20 miliónů korun. Výstavba kruhového objezdu byla financována z rozpočtu města, i když křižovatka leží na silnici II. třídy. Příspěvky poskytly pouze vlastníci sítí, vedených pod křižovatkou.

"V naší zemi dosud při navrhování dopravních staveb rozhodují většinou pouze dvě kritéria - funkčnost a cena. Na architektonickou stránku se příliš nebere ohled, a to často ani v centrech měst. Proto nás přístup Luhačovic velmi příjemně překvapil. K návrhu křižovatky zde byl přizván akademický architekt. Výsledek stojí za to," hodnotí luhačovickou křižovatku Mgr. Aleš Kuták z programu Doprava pro 21. století.

"Nové dopravní řešení vnímají pozitivně zejména řidiči a návštěvníci našeho města. Pro ty je toto provedení dokonalé včetně výtvarné stránky. Převážná část našich obyvatel má podobný názor. Předpokládám, že ti zbývající vezmou po úspěchu v soutěži kruhový objezd také za svůj," dodal starosta.

CENA MODERNÍ OBCE

Zvláštní ocenění - Cenu časopisu Moderní obec získal projekt "okružní křižovatky ulic Riegrova - Žižkova - Svobody - Obětí nacismu - Palackého" v Chebu. Velký kruhový objezd má nezvyklý tvar (tvoří elipsu), navíc je mimořádná i svou velikostí. Napojuje se na ni 6 ramen silnic. Jde o významný dopravní uzel, kterým je vedena i městská autobusová doprava. Nachází se v blízkosti vlakového a autobusového nádraží, kde se pohybuje značné množství chodců a cyklistů. Naše redakce na tomto řešení ocenila především to, že součástí křižovatky je oddělená cyklistická stezka a bezbariérové přechody pro pěší.

V Chebu byl vybudován kromě velkého kruhového objezdu i malý - křižovatka ulic Májová, 26. dubna a Mánesova.

"K vybudování obou kruhových objezdů vedla město snaha o zajištění plynulosti silničního provozu a bezpečnosti chodců. Dopravní situace na obou křižovatkách vyžadovala stavební úpravy. Tento záměr rozhodně splnilo vybudování kruhových objezdů. Zatímco původní dopravní řešení neodpovídalo našim představám o bezpečném provozu pro automobilisty, cyklisty a ani pro chodce, dnešní stav je již uspokojivý. Obě stavby byly financovány z rozpočtu města. Náklady na velký kruhový objezd činily více než 9 miliónů korun, malý stál téměř 2 milióny korun," uvedl vedoucí odboru dopravy Městského úřadu v Chebu Milan Douša.

Na obě křižovatky je kladná odezva u občanů města. Nezávislý výzkum Centra dopravního výzkumu v Brně prokázal, že chebský kruhový objezd přispívá k větší bezpečnosti, přehlednosti a zklidnění dopravy. Zároveň potvrdil, že stavba splňuje veškeré normy pro šířku, zaoblení i rozhledové poměry nejen pro osobní vozy, ale také pro nákladní auta a autobusy.

Z průzkumu jsme vybrali několik odpovědí, které ilustrují, co si o obou chebských kruhových objezdech z hlediska své profese myslí lidé, jichž se výstavba kruhových objezdů ve městě přímo, či nepřímo dotkla.

Otázka: Přispěl podle vašeho názoru kruhový objezd ke zvýšení bezpečnosti dětí docházejících do vaší školy?

Odpovídá ředitelka 2. základní školy Nina Drábová: "Rozhodně přispěl. Poznali jsme to hned na začátku. Toto řešení křižovatky je velmi přehledné a z hlediska bezpečnosti dětí je určitě k dobru věci."

Ředitel 6. základní školy Pavel Tomáš reaguje podobně: "Má to jednoznačně kladný přínos. Děti dříve chodily, tak jako všichni chodci, přes travnaté ostrůvky a vstupovaly do silnice. Ani instalace zábradlí tomu nezabránila. Nové řešení chodníků a přechodů bezpečnosti napomohlo. Zatímco vjezd do ulice Obětí nacismu je nyní vyřešen velmi dobře, i když tam řidiči parkují po obou stranách ulice, trápí nás však situace na výjezdu u křižovatky s Valdštejnovou ulicí, kde auta parkují v křižovatce a omezují výhled."

Na stavbě kruhového objezdu u nádraží se podílel mezi jinými také Jiří Strádal, mistr stavební firmy Algon. K novému objezdu říká: "Stavba určitě přispěla ke zklidnění a zpřehlednění dopravy u nádraží, nové chodníky také vyřešily pohyb chodců. Vidět je jen konečná podoba křižovatky, ale řada důležitých prací se provedla pod povrchem. Ve špatném stavu zde byla kanalizace, která byla kompletně rekonstruována. Našli jsme tu také pod vozovkou sklepy a zbytky základů budov, které tu stávaly, dokonce někde i s jejich zařízením. Udělalo se také nové osvětlení a rozvody plynu a kabelů."

Cheban Petr Černý často oba kruhové objezdy projíždí a říká: "Studuji sice mimo Cheb, ale jezdím domů poměrně často. Přiznám se, že nejsem příliš dobrý řidič. Proto hodně jezdím autem po městě, abych si jeho řízení zažil. Kolem nádraží projíždím i několikrát denně, nemám s novou křižovatkou žádné problémy, spíše naopak. Přijde mi jednodušší a plynulejší než křižovatka, co tu stávala dřív."

Oceněné projekty budou zpracovány do databáze včetně podrobných technických údajů, která bude volně k dispozici na internetových stránkách www.doprava21.ecn.cz/soutez.html v průběhu letošního listopadu.

Soutěž "Zklidňování dopravy ve městech a obcích" bude pokračovat i v příštím roce. Šanci na zviditelnění dobrých dopravních projektů a na případnou finanční odměnu tak mají i další města a obce. Rozhodně stojí za to ji využít.

- ec -

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down