01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Ocenění získalo pět projektů

V pražské galerii Jaroslava Fragnera proběhlo 24. září slavnostní vyhlášení oceněných projektů prvního ročníku soutěže "Zklidňování dopravy ve městech a obcích". Soutěž společně vyhlásily program Doprava pro 21. století, Ministerstvo dopravy a spojů, Svaz měst a obcí a časopis Moderní obec s cílem...

V pražské galerii Jaroslava Fragnera proběhlo 24. září slavnostní vyhlášení oceněných projektů prvního ročníku soutěže "Zklidňování dopravy ve městech a obcích". Soutěž společně vyhlásily program Doprava pro 21. století, Ministerstvo dopravy a spojů, Svaz měst a obcí a časopis Moderní obec s cílem informovat širokou veřejnost o dobrých dopravních řešeních ke zklidnění dopravy realizovaných v posledních pěti letech v ČR.

Do soutěže přihlásila města a obce 10 projektů (tři z Karlovarského kraje, dva z Plzně, dva z Ostravského kraje a po jednom z Prahy, Hradce Králové a Luhačovic). Nejvíce bylo do soutěže přihlášeno okružních křižovatek (4 projekty).

Odborná porota, složená ze zástupců vyhlašovatelských institucí a nezávislých odborníků z oblasti dopravy a architektury, z nich vybrala čtyři, které byly oceněny finančními částkami. Další projekt získal cenu časopisu Moderní obec.

Nejvíce se porotě líbily - a finanční částkou 100 000 Kč byly tudíž oceněny - dva projekty: "Okružní křižovatka" z Luhačovic a "Úprava trolejbusové zastávky Na dlouhých" v Plzni.

V případě Luhačovic vytváří nová okružní křižovatka logické zklidnění na vstupu do lázeňské části města a svým charakterem zapadá do kompozičního celku místa (náměstí před radnicí a okolní parkové úpravy). Celému projektu jistě prospěla - u dopravních řešení nepříliš běžná - spolupráce s architektem, a to již od samého počátku. Představa vybudovat uprostřed křižovatky umělecké dílo proto stála již v zadání projektu (viz snímek na str. 44).

Plzeňská trolejbusová zastávka Na dlouhých je typickým příkladem dopravního zklidnění, které razantně, ale zároveň tak, že nebrání plynulosti provozu, vede ke zvýšení bezpečnosti chodců. Významná preference pěších je zde nezbytná, protože v sousedství zastávky je základní škola a na druhé straně pak nástup k obchodnímu středisku. Zúžením silničních pruhů a vybudováním středového dělícího ostrůvku bylo zajištěno, aby v okamžiku, kdy trolejbus stojí v zastávce, jej nemohly předjíždět automobily. Ostrůvek navíc umožňuje chodcům dostatečný rozhled na vozidla v protisměru a je optickým zpomalovačem projíždějících vozidel.

Částku 50 000 Kč získaly dva projekty: obec Krmelín z okresu Frýdek-Místek, která se přihlásila s "Dopravním zklidněním silnice I/58 v průtahu obcí", a město Plzeň s "Obytnou zónou Plzeň - Nová Hospoda".

V případě Krmelína komise ocenila kromě dopravně-inženýrského provedení především to, že se obci podařilo zklidnit poměrně dlouhý úsek silnice I. třídy. To u nás v tomto rozsahu není vůbec obvyklé - při podobných snahách totiž obce většinou naráží na různé komplikace při jednání s kompetentními úřady. Překvapení je o to větší, uvědomíme-li si, že k realizaci projektu došlo v letech 1999 - 2000, kdy ještě nebyly k dispozici technické normy pro úpravy průtahů obcí a další dokumenty.

Plzeň - Nová Hospoda je sídelní útvar vesnického charakteru, který byl v letech 1999-2001 přebudován na obytnou zónu. Vznikl tak systém, který má na vjezdech okružní křižovatky, je v něm výborně zvládnuto parkování pro obyvatele a jehož detaily jsou v souladu s celkovým charakterem okolního prostoru. Vše je citlivě doplněno zelení zapadající do venkovského rázu Nové Hospody.

Zvláštní ocenění pro projekty, které nezískaly finanční odměnu, ovšem přesto stojí za to je vyzdvihnout, představuje cena časopisu Moderní obec. Tuto cenu získal projekt "Okružní křižovatka ulic Riegrova - Žižkova - Svobody - Obětí nacismu - Palackého" realizovaný v Chebu. Oceněná křižovatka má nezvyklý tvar (tvoří elipsoid), navíc je mimořádná i svou velikostí (napojuje se na ni 6 ramen silnic). Jde o významný dopravní uzel, kterým je vedena i městská autobusová doprava, navíc se zde díky jeho poloze v blízkosti vlakového a autobusového nádraží pohybuje značné množství pěších a cyklistů. Komise na tomto projektu ocenila především dobré řešení cyklistické a pěší dopravy, které spočívá v oddělené cyklistické stezce a ve správném směrování bezbariérových přechodů.

Oceněné projekty budou zpracovány do databáze včetně podrobných technických údajů. Databáze bude volně k dispozici na internetových stránkách v průběhu listopadu 2002.

Soutěž Zklidňování dopravy ve městech a obcích bude pokračovat i v dalších letech. Šanci na zviditelnění dobrých dopravních projektů a na případnou finanční odměnu tak mají i další města a obce.

(Pozn. redakce: o jednotlivých projektech vás budeme informovat podrobněji v příštích číslech.)

- fo -

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down