Ochrana veřejné zeleně v praze V březnu 2001 přijalo pražské zastupitelstvo novou vyhlášku o ochraně veřejné zeleně v hlavním městě Praze. Na rozdíl od návrhů vyhlášek, které byly zpracovávány a předkládány v uplynulých dvou letech a vztahovaly se pouze k pozemkům zeleně ve vlastnictví města, se...
Ochrana veřejné zeleně v praze
V březnu 2001 přijalo pražské zastupitelstvo novou vyhlášku o ochraně veřejné zeleně v hlavním městě Praze.
Na rozdíl od návrhů vyhlášek, které byly zpracovávány a předkládány v uplynulých dvou letech a vztahovaly se pouze k pozemkům zeleně ve vlastnictví města, se tato vyhláška vztahuje na veškeré pozemky, které jsou v katastru nemovitostí označeny kódem využití 19, 40, 41 bez rozlišení formy vlastnictví.
Toto vymezení "veřejné zeleně" je dáno taxativně zákonem a je naprosto jednoznačné. Z tohoto pojetí, které bylo ustanoveno s jiným cílem, pro označení využití pozemků ve smyslu tzv. katastrálního zákona, však pramení v praxi mnoho problémů. Celá řada pozemků, které jsou funkčně zcela jistě součástí městské zeleně (ať už omezeně nebo zcela veřejně přístupné), pochopitelně v katastru nemovitostí pod výše uvedenými kódy využití vedena není.
Někdy to může být jen formální chyba. To znamená, že se ve skutečnosti jedná o plochy, které z hlediska katastrálního zákona by měly být vedeny jako zeleň (a město se snaží tyto nedostatky napravit opravou zápisu v k. ú.). Jindy jde o plochy, které jsou z věcného hlediska nepochybně součástí např. parků, tedy veřejné zeleně v širším pojetí tohoto významu a přesto by v duchu katastrálního zákona neměly být vedeny jako "zeleň" (vodní plochy, cesty, odpočívadla apod.).
Pokud nebudou zapsány pod příslušnými kódy využití, nebude se na ně, striktně vzato, vztahovat žádná vyhláška o ochraně veřejné zeleně. Jde tedy o věcně a zároveň právně správný, neřešitelný problém.
Zákazy činnosti
Z návrhu vyhlášky byla vyjmuta většina ustanovení, která byla při projednávání minulých verzí vyhlášek problematická. Zákazů, z nichž není možné udělit výjimku, je velmi málo a směřují k elementární ochraně zeleně (§ 2 - vstupovat na plochy květinových záhonů a trhat květiny, vstupovat se psy na dětská hřiště a pískoviště - umožnit vstupovat na ně volně pobíhajícím psům, poškozovat a znečišťovat porosty, zařízení a vybavení, odhazovat hořící nebo doutnající předměty).
Největším problémem při projednávání návrhů městských vyhlášek o ochraně veřejné zeleně byly vždy dvě skutečnosti:
[*] odlišný charakter objektů zeleně (od historické zahrady až po sídlištní zeleň) a z toho vyplývající naprosto odlišné požadavky na režim ochrany,
[*] odlišný přístup jednotlivých městských částí (od naprosto restriktivního přístupu k návštěvníkům až po zcela benevolentní).
Při snaze neomezovat přílišnými (a vzhledem k charakteru některých ploch i nesmyslnými) zákazy činností návštěvníky a uživatele zeleně byl v § 3 vymezen okruh zákazů, z nichž je ovšem možno udělit výjimku a plochy byly rozděleny na dvě "skupiny" - s přísnějším a mírnějším režimem ochrany (§ 3 odst. 1 a odst. 2).
První skupinu tvoří městské parky a historické zahrady tzv. I., II. a III. kategorie /ve smyslu Systému péče o zeleň v hl. m. Praze, schválené Zastupitelstvím hl. města Prahy (ZHMP) v roce 1996/. Výčet parcel je součástí přílohy č. 1 vyhlášky. Vztahuje se na ně režim § 3 odst. 1 (11 zákazů). Většina výjimek za zákazů uvedených v § 3 odst. 1 musí být ve veřejné zeleni označena grafickými značkami, které jsou také přílohou (č. 2) vyhlášky.
V ostatní veřejné zeleni (§ 3 odst. 2 - zeleň, která není taxativně vyjmenována ani v přílohách, tedy veškeré ostatní pozemky vedené v k. ú. pod kódy výše uvedenými) jsou zakázány jen čtyři činnosti - jezdit na zvířatech, stanovat a nocovat, rozdělávat a udržovat ohně, nechat volně pobíhat psy. Výjimky ze zákazů nemusí být označeny v terénu grafickými značkami.
Při konstrukci tohoto paragrafu jsme vycházeli z ustanovení lesního zákona, který také obsahuje mnoho činností v lese zakázaných, avšak vlastníkovi (aby neomezoval jeho vlastnická práva příliš) umožňuje udělit z tohoto zákazu výjimku. Zákazy tak obecně omezují ostatní uživatelé pozemků zeleně, nikoliv vlastník. Naopak vlastník může takových zákazů využívat nejen k ochraně zeleně apodobně, ale i svého majetku.
Povolování výjimek
V zahradách a parcích (parkově upravených plochách apod.) v majetku hl. m. Prahy tak může buď městská část, které jsou pozemky svěřeny, nebo organizace zřízená městem nebo jiný pověřený subjekt (odbor MHMP) rozhodnout o udělení výjimek a povolit tak na místě k tomuto účelu určeném i činnosti v § 3 zakázané. Je pak např. zcela na příslušné městské části, jak "přísný" režim k ochraně zeleně zvolí. V rámci velkých ploch zeleně (Letenské sady, Riegrovy sady...) mohou být vymezeny lokality určené a svou velikostí i uspořádáním vhodné k činnostem jinak v § 3 zakázaným.
Pro orientaci a informovanost návštěvníků veřejné zeleně se často v terénu používají grafické značky nejrůznější kvality a úrovně, které se vyskytují v mnoha podobách pro označení téhož, s rozdílnou vypovídací schopností. Proto jsou v příloze č. 3 vyhlášky navrženy k označení některých činností a informací grafické symboly (piktogramy) nejčastěji ve veřejné zeleni užívané (pitná voda, WC, chemicky ošetřeno atd.).
Vytváření takového orientačního a informačního systému umožňuje (nikoliv ukládá) ustanovení obsažené v § 4.
Cílem a smyslem vyhlášky tudíž nejsou zákazy činností, ale organizace prostoru, zejména parků I. - III. kategorie a usměrnění činností, které by ve svých důsledcích mohly poškodit veřejnou zeleň a zároveň dát jednoznačná pravidla pro užívání zeleně.
Usnesením Rady hl. m. Prahy č. 555 ze dne 3. 4. 2001 bylo uloženo odboru městské zeleně Magistrátu hl. města Prahy (OMZ MHMP) předložit návrh na naplňování vyhlášky hl. m. Prahy "o ochraně veřejné zeleně" (dále jen vyhlášky) v podmínkách hl. m. Prahy. Hlavní město přímo spravuje (ve smyslu Zásad péče o zeleň v hl. m. Praze parky I. kategorie - Petřínské sady, Kinského zahradu, Letenské sady, Královskou oboru, sady na Vítkově a Vrtbovskou zahradu).
Ve smyslu vyhlášky může vlastník veřejné zeleně povolit výjimku ze zákazů uvedených v § 2 písm. a) a § 3 odst. 1 a 2 uvedené vyhlášky.
Zákaz v § 2 písm. a) (používat motorová vozidla, s výjimkou vozíků zdravotně postižených, vjíždět s nimi a parkovat na ni, tento zákaz se vztahuje i na přípojná vozidla) - udělování výjimek bude operativní a mělo by být výjimečné.
Výjimka by měla být povolena především vozidlům organizací a firem, které zabezpečují správu veřejného osvětlení, inženýrských sítí vedoucích v parku, případně jsou správci (nájemci) budov a zařízení situovaných v parku. Zcela výjimečně by taková výjimka ze zákazu vjezdu mohla být udělena pro pořádání kulturních, případně propagačních a podobných akcí.
Udělení této výjimky ze zákazu souvisí s § 3 písm. k) (pořádat propagační, reklamní a jiné akce). Pokud se budou vozidla pohybovat pouze po komunikaci, nikoliv po parkových cestách (pozemek, který není vedený v katastru nemovitostí jako "zeleň"), bude se udělování souhlasů ke vjezdům řídit zákonem č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů.
Dopravní značky "zákaz vjezdu" do těchto území budou opatřeny dodatkovou tabulkou "mimo vozidel se souhlasem hl. m. Prahy". V případě Královské obory a obory Hvězda (zvláště chráněná území a zároveň parky) bude souhlas ke vjezdu po komunikacích udělovat orgán ochrany přírody ve smyslu ustanovení § 44 odst. 2 zákona č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny, v platném znění, v návaznosti na příslušná ustanovení zřizovacích předpisů těchto zvláště chráněných území (výkon státní správy v přenesené působnosti - zákazy vjezdů do těchto území budou opatřeny dodatkovou tabulkou "mimo vozidel se souhlasem odboru životního prostředí Magistrátu hl. m. Prahy").
Domníváme se, že udělování jak výjimek ze zákazu uvedeném v § 2 písm. a) vyhlášky, tak i vydávání souhlasů podle zákona č. 361/2000 Sb., bude za vlastníka veřejné zeleně udělovat odbor městské zeleně MHMP, který je pověřen správou parků I. kategorie tak, aby žadatel nemusel žádat odděleně a ještě k tomu dva orgány města. Výhledově by měly být veškeré komunikace v parcích součástí veřejné zeleně a jako takové být i v katastru nemovitostí vedeny.
Jak již bylo výše řečeno, v § 3 vyhlášky jsou zakázány činnosti uvedené pod písmeny a) - j), z nichž může vlastník veřejné zeleně povolit výjimku. Výjimky ze zákazů se vyznačují grafickými značkami uvedenými v příloze vyhlášky.
Parky i. kategorie
Ve všech parcích I. kategorie na vytypovaných lokalitách - s výjimkou Vrtbovské zahrady - byly uděleny výjimky ze zákazů uvedených pod písmeny: d) vstupovat na trávník, písm. g) venčit psy. V Petřínských a Letenských sadech a na Vítkově jsou vytypovány lokality vhodné pro výjimku ze zákazů pod písm. b) (jízda na kolečkových bruslích, skateboardech...), v Letenských sadech a na Vítkově pod písm. i) (lyžovat, sáňkovat...).
V parcích I. kategorie (s výjimkou Vrtbovské zahrady) jsou umístěny dočasné dřevěné "tabule" (které vyrobila pro OMZ organizace Lesy hl. m. Prahy) s grafickými značkami na samolepkách. Po ověření správnosti počtu a umístění grafických značek v terénu budou postupně dočasné tabule nahrazovány trvalými. Barvou, tvarovým provedením a materiálem budou odpovídat mobiliáři příslušného parku. Stanou se součástí informačního systému.
V letošním roce počítáme s vybudováním orientačního a informačního systému v Petřínských sadech, příští rok v Kinského zahradě atd. Dočasné tabule budou využity po odstranění v informačních systémech budovaných v lesích a chráněných územích. Zřídili jsme také dočasnou "zelenou linku" na OMZ, která přijímala denně od 9 - 17 hodin v prvním týdnu od platnosti vyhlášky (tedy od 2. 5. do 10. 5. 2001) návrhy a připomínky občanů k počtu a umístění grafických značek, respektive k povolování činností jinak ve vyhlášce zakázaných.
Po vyhodnocení "připomínkového řízení" může dojít a v opodstatněných případech dojde k úpravám, přemístění, doplnění grafických značek v parcích I. kategorie.
Zeleň ii.- iv. kategorie
Tuto veřejnou zeleň spravují příslušné městské části (MČ).
Schválený text vyhlášky a grafické značky byly výkonným správcům zeleně MČ rozeslány v elektronické podobě bezprostředně po schválení vyhlášky a také jim byly předány samolepky pro možnost rychlého umístění nejdůležitějších grafických značek. Jak a kde budou uděleny výjimky ze zákazů, je zcela na úřadech jednotlivých městských částí Prahy.
Rovněž tak mají možnost příslušné městské části činnosti zakázané v § 3 povolit všude, respektive udělit ze všech zákazů jakousi generální výjimku pro všechny činnosti. Grafické značky pak mohou být souborně uvedeny například na vstupech do takových parků. Je však třeba dodat, že § 4 odst. 2 vyhlášky ukládá u parků I. - III. kategorie uvedených v příloze vyhlášky povinnost vyznačit ve veřejné zeleni údaj o fyzické nebo právnické osobě, která provádí správu této veřejné zeleně.
Kateřina Vaculová,
ředitelka odboru městské zeleně
Magistrátu hl. města Prahy
FOTO ARCHÍV
Přehled instalačních tabulí - udělení výjimky ze zákazu
§ 3 odst. 1 Petřínské s. Kinského z. Letenské s. Vítkov Počet
písm. b) 4 4 4 12
písm. d) 6 6 10 8 30
písm. g) 8 5 8 10 31
písm. i) 4 2 0 4 10
celkem 81