Plzeňský kraj si ve své koncepci informatizace vytkl jako jeden z hlavních cílů rovný přístup k informacím. Webové stránky a portálová řešení jsou mezi subjekty veřejné správy stále rozšířenější a občané celkem logicky se zvyšováním své informační gramotnosti požadují kvalitnější a spolehlivější elektronické služby.
Plzeňský kraj buduje svůj internetový portál (www.plzensky-kraj.cz) od roku 2002. Vývojově mu předcházely jednoduché internetové stránky pokrývající významně menší rozsah informačních služeb. Základním požadavkem na nový systém bylo zkrátit a zefektivnit cestu od tvůrce informace (úředníka) k jejímu konzumentovi (občanovi). Proto jsme se rozhodli budovat portál nad robustním redakčním systémem, kdy informace do databáze portálu vkládají přímo jednotliví úředníci (uživatelé) na základě přidělených oprávnění.
Za podrobnější rozbor stojí především elektronické služby, které portál nabízí na výstupu, tj. občanům.
SLUŽBY INFORMAČNÍHO CHARAKTERU
První skupinou jsou služby informačního charakteru. Vysokou návštěvnost má modul Dopravní zpravodajství (http://doprava.plzensky-kraj.cz), který přehledně včetně grafického zobrazení v mapě informuje o uzavírkách, omezeních a v zimním období také o sjízdnosti silnic na území kraje. Vše funguje operativně díky jednotlivým pracovištím správy a údržby silnic našeho kraje, jejichž zaměstnanci údaje aktualizují bezprostředně po změně situace. V roce 2004 jsme řešili integraci tohoto modulu včetně automatické výměny informací s celostátním systémem provozovaným Ředitelstvím silnic a dálnic. Novinkou je vyhledání trasy, které bere v úvahu všechny uzavírky a omezení a současně dává možnost zohlednit nosnosti mostů, výšky podjezdů nebo šířky vozovek. Systém může pomáhat i v různých krizových situacích, a to jak záchranářům a řídícím štábům, tak občanům.
Další služba - Kalendář akcí Plzeňského kraje (http://kalendar.plzensky-kraj.cz/) slouží k vyhledávání kulturních, sportovních nebo společenských akcí. Zajímavý je zejména způsob doplňování údajů. Ke sdílení a výměně zpráv o kulturních akcích jsme využili spolupráce s obdobnými portály působícími v Plzeňském kraji. Nyní stačí, aby pořadatel zveřejnil akci na kterémkoliv z partnerských portálů (ŠumavaNET.cz, Xkultura.com, RegionPlzeň.cz, Obecni-urad.net, Mikroregion.net, ŠanceProJihozápad) a informace o ní se automaticky dostane i do všech ostatních.
Službou spíše individuálního charakteru je zasílání novinek. Zájemce si může vybrat konkrétní složku portálu a interval, jak často z něho chce nové informace čerpat. Novinky pak dostává podle svého zadání elektronickou poštou. Tato služba je vhodná například pro potenciální žadatele grantů vyhlašovaných krajem (stačí si objednat novinky ze složky Dotace a granty) nebo pro uchazeče o zaměstnání (složka Nabídka zaměstnání na úřední desce).
PODÁNÍ V ELEKTRONICKÉ PODOBĚ
Důležitější než služby informačního charakteru jsou služby usnadňující občanovi jeho "boj s úřednickým šimlem". Například vlastník elektronického podpisu může dnes bez problému podávat daňové přiznání prostřednictvím internetu. Stejně tak má možnost vyřizovat i některé agendy v kompetenci Ministerstva práce a sociálních věcí.
Horší podmínky jsou však pro elektronická podání směrem k městským a obecním úřadům, kterým - na rozdíl od ministerstev - na budování relativně komplikovaných a sofistikovaných služeb finanční prostředky nestačí. Objektivně vzato: je i neefektivní, aby každá obec řešila takový úkol samostatně.
Náš kraj proto inicioval řešení, které dovoluje uskutečnit elektronická podání i směrem k těm nejmenším obcím. Chceme, aby obyvatelé našeho kraje (včetně majitelů chat a chalup na jeho území) byli spokojení. Cílem projektu VIRTUOS (VIRTUálně - Občan - Samospráva je převést co nejvíce podání občanů do elektronické podoby. Mimochodem, obecní úřady na území kraje obdrží za rok zhruba dva milióny různých podání a žádostí. Jakkoliv se může zdát jednoduché napsat e-mail a poslat ho na úřad, má celá záležitost několik úskalí. Nejdůležitější překážkou je legislativa, která tento krok ne vždy umožňuje. Další příčiny bývají věcného charakteru. Například tímto způsobem prakticky nelze pracovat se stavební projektovou dokumentaci - pokud není už primárně zpracována v elektronické podobě. Při analýze situace jsme narazili na zhruba 800 druhů různých podání, která může občan na obcích podat. Z těchto podání jsme pak vybrali ta, která platné právní předpisy (ale i připravované) umožňují elektronizovat, a následně jsme určili četnost jejich využívání občany. Posledním "sítem" bylo definování cílové skupiny obyvatelstva, která je majoritním uživatelem daného podání. Nakonec nám zůstalo pouze 58 podání, která jsou vhodná pro okamžitou elektronizaci. Při jejich výběru jsme přirozeně brali v úvahu i fakt, zda danou oblast již neřeší nebo nehodlá tak učinit v nejbližších dvou letech některé ministerstvo.
Projekt VIRTUOS, který je partnerem projektu eStat (www.estat.cz), schválila Rada Plzeňského kraje. Žádost o jeho financování ze strukturálních fondů EU byla podána v rámci 4. kola Společného regionálního operačního programu (opatření 2.2.). Pokud řešení podpoří Regionální rada regionu soudržnosti Jihozápad, bude během letošního podzimu vypsána veřejná zakázka na dodavatele projektu. Jeho realizace by pak začala v první polovině roku 2006. I když zatím půjde o pilotní projekt pro pět vybraných úřadů v kraji, bude naší snahou v roce 2007 a později rozšířit tento systém na všechny obce v kraji, které o něj projeví zájem.
Václav Koudele
vedoucí odboru informatiky
Krajského úřadu Plzeňského kraje