01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

ODCHOD JE AŽ POSLEDNÍ MOŽNOSTÍ

"Nejde jen o reformu veřejné správy, ale také o reformu ústřední státní správy. Jestli tu nezvládneme, pak celá reforma byla zbytečně vynaloženou energií," řekla nám v rozhovoru náměstkyně ministra vnitra pro reformu veřejné správy Prof. Ing. Yvonne Strecková, CSc., která nám odpověděla i na další...

"Nejde jen o reformu veřejné správy, ale také o reformu ústřední státní správy. Jestli tu nezvládneme, pak celá reforma byla zbytečně vynaloženou energií," řekla nám v rozhovoru náměstkyně ministra vnitra pro reformu veřejné správy Prof. Ing. Yvonne Strecková, CSc., která nám odpověděla i na další otázky.¨

Začátek první fáze reformy veřejné správy je již "na spadnutí". Jak je připravena?

Přípravu bylo potřeba vyřešit ve třech oblastech. Jedná se o přesun kompetencí z ústřední státní správy na kraje, o zajištění pracovníků a o budovy, v nichž budou sídlit krajské úřady. Pokud jde o přenos působností neboli kompetencí, stačí se podívat do zákona č. 129/2000 Sb. Ty jsou dány a jakékoliv úpravy již v této chvíli nelze provést.

S přesunem nutně souvisí zajištění pracovníků pro výkon státní správy na krajské úrovni, to znamená přesun zaměstnanců z ministerstev, jejich detašovaných pracovišť a školských úřadů. Máme už k dispozici jmenovité seznamy lidí, kterých se delimitace konkrétně dotkne. Víme tedy, s kolika zaměstnanci můžeme asi počítat a kolik pracovních pozic bude potřeba obsadit. Na volná místa bude vypisován konkurz.

[*] Jakým způsobem chcete zajistit výkon státní správy v případě, že místo zůstane po určitou dobu neobsazeno, třeba než se najde nový člověk?

I s touto možností musíme počítat. Předpokládáme, že v konkrétních případech si budeme muset vypomoci pracovníky okresních úřadů, kteří by na nezbytně nutnou dobu byli dočasně uvolněni. Některé rezorty už mají přechody pracovníků projednány (např. Ministerstvo práce a sociálních věcí), jiné to řeší.

Musím přiznat, že místy půjde o velmi bolestný akt. Již v těchto týdnech probíhají výběrová řízení a jsou přijímáni lidé na pozice účetních, personalistů či pro organizační a jiné práce. Jedná se tedy o pracovníky, kteří nevykonávají státní správu. Tyto konkurzy organizují sami přednostové, ale ve výběrových komisích zasedají také lidé z Ministerstva vnitra.

[*] To znamená, že již v říjnu jsou přijímáni pracovníci, kteří nastoupí v listopadu?

Tito lidé budou přijímáni k 1. listopadu, přičemž do 12. listopadu s nimi okresní úřad uzavře pracovní smlouvu. Od 13. listopadu by delimitací měli přejít na krajský úřad. Jakkoli je to komické, je to tak a podotýkám, že to není vina Ministerstva vnitra. Pevně doufám, že celá tato akce se dá připravit předem, a tak i výrazně zjednodušit.

[*] Takže o kolik pracovníků krajských úřadů se bude přibližně jednat?

Po zahájení činnosti všech krajů by do pracovního poměru mělo být přijato 1385 nových zaměstnanců. V průběhu příštího roku by v rámci delimitace mělo přejít 1318 osob, které naplní více než polovinu z celkového požadovaného počtu 2703 pracovních míst. Podle podkladů jednotlivých ministertev, jichž se reforma veřejné správy týká, připadá na výkon přenesené působnosti krajských úřadů asi 65,7 % z celkového počtu delimitovaných zaměstnanců (tj. 1121 osob), zbylých 584 úředníků by vykonávalo činnosti samostatné působnosti krajů.

[*] Budou mít krajští zastupitelé a úředníci kde pracovat?

Určité zpoždění v oblasti materiálního zabezpečení první fáze reformy má dvě příčiny. Jednak jsou to odvolání, která bylo nutné projednat při výběrových řízeních a která celý chod notně zdržela, jednak finance. Peněžní prostředky na zaplacení projektů jsme dostali přiděleny až v září loňského roku.

Prvním krokem bylo rozhodnutí přednosty, která budova by měla sloužit jako sídlo krajského úřadu. Následovalo výběrové řízení na projekt a na stavební firmu, která vše bude zajišťovat. Ukázalo se, že je to složitý a konfliktní proces.

Navíc, zákon o ochraně utajovaných skutečností, který vyžaduje aplikaci technologických standardů, vyšel poté, co projekty byly již v běhu. Naštěstí jsme tuto nemilou skutečnost odhalili relativně včas a zabránili tomu, že by budovy nebyly zkolaudovatelné. Zatím nevím, kde seženeme peníze na další změny projektů, které mohou dělat jen certifikované firmy s patřičným oprávněním.

[*] Máte přehled o tom, kolik objektů bude nových?

Ani jeden není nový, všechny budou rekonstruované. V mnoha případech se opravují budovy, jež předtím využíval stát, asi ve dvou případech jsou to opuštěná kasárna. Hledali jsme optimální vztah mezi náklady a užitkem. Do 30. června příštího roku by veškeré rekonstrukce objektů pro krajská sídla měly být dokončeny.

[*] Pro představu, jaká je finanční náročnost realizace první etapy reformy?

Pro příští rok je to 2173,1 miliónů korun, přičemž nároky na státní rozpočet by činily 1775,1 miliónů korun.

[*] Nemáte strach, že při přenosu působností z centrální úrovně na krajskou může něco selhat?

Aby se tak nestalo, připravujeme pro vládu materiál pojednávající o vytvoření operačního štábu. Ten bude složen z náměstků ministrů osmi příslušných ministerstev, které mají na starosti reformu. Už jsme vypsali inzerát na obsazení míst 13 koordinátorů výkonů státní správy (kromě Prahy). Jejich hlavním úkolem bude pomáhat krajskému úřadu při výkonu přenesené působnosti státní správy. Představuji si, že koordinátoři budou přenášet informace mezi naším operačním štábem a krajskými úřady, aby se předešlo případným excesům. To nám poradili Poláci, ale s upozorněním, že jejich operační štáb zasedal pět měsíců, a to denně.

Máme také vypracovaný plán školení jednotlivých pracovních skupin krajských úřadů včetně hejtmanů. Povinností státní správy je podle mého názoru i vytváření metodických podmínek pro kvalitní práci samosprávy. Proto jsme zpracovali dokumenty typu vzorového organizačního řádu a jednacího řádu pro výkon státní správy na krajské úrovni, dáváme dohromady datové soubory o krajích a vše kompletujeme. U všech krajů se bude sledovat průběh přechodu a na jednotlivé problémy se bude aktuálně reagovat.

[*] Už se připravuje druhá fáze reformy?

V září jsme absolvovali setkání zástupců Ministerstva vnitra s pracovníky okresních úřadů. Seznamujeme zaměstnance s prvním návrhem druhé etapy reformy a přibližujeme jim tento proces v širších souvislostech. Dáváme k dispozici materiály první varianty základní představy této druhé fáze, která vlastně začíná a končí zánikem okresních úřadů. Chceme, aby měli seriózní podklady, na základě kterých pak povedeme další diskuze. Někteří to berou pozitivně, jiní mají rezervovaný přístup.

[*] To je neobvyklý způsob přípravy dokumentu, který se ve svém důsledku dotkne v podstatě každého občana...

Také si to myslím. Dalším důvodem, proč takto jezdíme, je zahájení "personální konference". Zaměstnanci okresních úřadů dostanou k vyplnění dotazník, aniž se tím k něčemu zavazují. Na ministerstvu zakládáme personální databázi, abychom věděli, s kým po ukončení činnosti okresních úřadů můžeme počítat při přesunu kompetencí na obecní a krajské úřady.

Pracovníky úřadů prosím, aby dobře zvážili možnost přechodu v rámci delimitace a aby rozvázání pracovního poměru bylo až tou poslední možností. Jde totiž o udržení kvality úrovně výkonu státní správy. Léta se učili, absolvovali mnohá školení a většina má kvalifikační zkoušky způsobilosti.

Máme skoro rok na to, abychom připravili druhou fázi reformy. Chceme ji dělat ve spolupráci se všemi zainteresovanými subjekty, jichž se dotkne.

[*] Ministerský návrh sídel správních okresů a spádovost obcí, stanovená matematickým modelem na základě dvou kritérií, vyvolala mezi starosty řadu protestů...

Zatím jde o první představu, která se bude na základě diskuzí s jednotlivými skupinami upřesňovat a dotvářet s cílem najít optimální řešení. Budeme diskutovat s obecními zastupitelstvy, která jsou pro nás tou nejvýznamnější skupinou, dále s okresními úřady, ministerstvy a teoretickými pracovišti. I krajská zastupitelstva se budou k návrhu vyjadřovat.

Vždy po prvním kole vyřadíme ty okruhy, kde bude obecná podstatná shoda. Zbydou ty problematické, jejichž řešení bude vyžadovat náročná jednání. Podle mne je to cesta, jak minimalizovat negativní lobbismus. Obecní zastupitelstva od nás obdržela strukturované dotazníky, do kterých mohla uvést svoje návrhy, připomínky a argumenty. Mezitím to samé budou dělat okresy a ministerstva. My pak budeme "vyrábět" přehledné tabulky a výsledky zveřejníme. Půjde o vícekolový proces.

Při rozhodování bude stanovisko zastupitelstev rozhodující. Předpokládám, že tuto všenárodní diskuzi ukončíme v květnu příštího roku. Buď se nám podaří vyřešit všechny rozpory, nebo jich alespoň zůstane minimum. Vytváříme proto na ministerstvu pracovní skupinu, která bude údaje zpracovávat.

[*] Mnohé obce jsou už dnes nespokojeny se svojí územní příslušnosti ke kraji. Budou mít možnost ji změnit?

Počítáme s tím, že nebudeme držet hranice krajů tak, jak jsou dnes vymezeny. Okresy jako jednotka územního členění k 31. 12. 2001 skončí. Bude stát, kraj a obec a mezi tím správní okrsek. Jakou nabyde právní normu, bude záležet na právnících. Je zřejmé, že katastrálním územím obcí se pak vymezí územní působnost města z hlediska výkonu státní správy. Tím se stanoví jakési hranice správních okrsků a ty pak vymezí hranice kraje.

Předpokládáme, že ve 150 až 200 případech (českomoravská hranice, východní Čechy a západní Morava) nastanou změny. Pokud Parlament ČR schválí novelu zákona, nevidím důvod, proč neučinit to, co dá lehce změnit. V navrhovaném modelu jsou hranice krajů ještě zachovány. Z toho co jsem uvedla, je zřejmé, proč jsme nechtěli, aby se úpravy či změny v územní příslušnosti dělaly už teď a za dva roky znovu.

EVA STEJSKALOVÁ

FOTO ARCHÍV

Tab. 1 Snížení počtu zaměstnanců okresních úřadů k 1. 1. 2001

Kraj Doprava Životní Celkem státní

prostředí správa

Praha 0,0 0,0 0,0

Ostravský 12,0 1,0 13,0

Brněnský 13,0 2,0 15,0

Středočeský 18,0 3,0 21,0

Ústecký 11,0 1,0 12,0

Olomoucký 9,0 1,0 10,0

Budějovický 11,0 1,0 12,0

Zlínský 9,0 1,0 10,0

Plzeňský 11,0 2,0 13,0

Královéhradecký 9,0 1,0 10,0

Jihlavský 8,0 2,0 10,0

Pardubický 7,0 1,0 8,0

Liberecký 7,0 2,0 9,0

Karlovarský 5,0 1,0 6,0

Celkem 130,0 19,0 149,0

Tab. 2 Zvýšení počtu zaměstnanců okresních úřadů v roce 2001

Školské úřady K datu Změny Zvýšení celkem

1. 1. 2001 v průběhu k 1. 10. 2001

roku

Praha 155 97 58

Ostravský 233 96 137

Brněnský 204 86 118

Středočeský 216 74 142

Ústecký 131 59 72

Olomoucký 121 50 71

Budějovický 135 57 78

Zlínský 125 48 77

Plzeňský 109 35 74

Královéhradecký 134 48 86

Jihlavský 123 41 82

Pardubický 102 37 65

Liberecký 90 33 57

Karlovarský 65 22 43

Celkem 1943 783 1160

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down