01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Odměňování člena zastupitelstva ve zvláštních případech /1

Členové zastupitelstva obce dostávají (u neuvolněných členů mohou dostávat) za výkon své funkce měsíční odměnu. A to nejen v běžném volebním období, ale za splnění zákonných podmínek i v případech, kdy jim mandát zanikl, popřípadě kdy byli starosta či místostarosta ze svých funkcí odvoláni (nebo se...

Členové zastupitelstva obce dostávají (u neuvolněných členů mohou dostávat) za výkon své funkce měsíční odměnu. A to nejen v běžném volebním období, ale za splnění zákonných podmínek i v případech, kdy jim mandát zanikl, popřípadě kdy byli starosta či místostarosta ze svých funkcí odvoláni (nebo se svých funkcí vzdali), anebo kdy starosta či místostarosta (popř. pověřený člen zastupitelstva) vykonávají své pravomoci v období ode dne voleb do zastupitelstva do zvolení nového starosty nebo místostarosty.

ZÁNIK MANDÁTU PŘEDE DNEM VOLEB

Zanikl-li uvolněnému členovi zastupitelstva a neuvolněnému členovi zastupitelstva obce, kteří vykonávali funkci starosty nebo místostarosty, za niž náleží měsíční odměna, mandát přede dnem konání voleb do zastupitelstva obce, bude jim tato odměna poskytována ještě po dobu 3 měsíců ode dne zániku mandátu (viz § 75 odst. 3 zákona č. 128/2000 Sb., o obcích). Ze zákona tedy vyplývá, že i u neuvolněných členů zastupitelstva (starosty nebo místostarosty) jde o zákonný nárok, a proto zastupitelstvo nemůže rozhodnout o tom, že by se jim odměna v daném případě neposkytla.

Podmínkou pro poskytování měsíční odměny (uvolněnému nebo neuvolněnému starostovi či místostarostovi) ještě po dobu 3 měsíců ode dne zániku mandátu je tedy skutečnost, že vyjmenovanému okruhu členů zastupitelstva obce ke dni jejich zániku mandátu náležela měsíční odměna, a dále fakt, že k tomuto zániku mandátu člena zastupitelstva obce došlo přede dnem konání voleb do zastupitelstva obce.

Zatímco uvolnění členové zastupitelstva obce mají vždy nárok na měsíční odměnu (tento zákonný nárok je dán i tehdy, pokud se měsíční odměny vzdají, byť i na přechodnou dobu), neuvolněnému starostovi nebo neuvolněnému místostarostovi náleží měsíční odměna až tehdy, jestliže ji schválí zastupitelstvo obce /§ 72 a § 84 odst. 2 písm. n) obecního zřízení/. Když by neuvolněný starosta nebo neuvolněný místostarosta nepobíral žádnou měsíční odměnu, respektive ji nepobíral ke dni zániku mandátu a zanikl mu mandát přede dnem konání voleb do zastupitelstva obce, nemá žádný nárok ani na pobírání odměny ještě po dobu 3 měsíců ode dne zániku mandátu. Zánik mandátu člena zastupitelstva obce upravuje § 55 zákona č. 491/2001 Sb., o volbách do zastupitelstev obcí a o změně některých zákonů (viz rámeček).

DOBA POBÍRÁNÍ ODMĚNY

Z povahy věci však nebude u všech případů zániku mandátu člena zastupitelstva obce přicházet v úvahu pobírání odměny ještě po dobu 3 měsíců ode dne zániku mandátu. Například zánik mandátu člena zastupitelstva obce z důvodu voleb do zastupitelstva obce nezakládá nárok na pobírání odměny ještě po dobu 3 měsíců ode dne zániku mandátu, neboť v tomto případě nedošlo k zániku mandátu přede dnem konání voleb do zastupitelstva obce (tj. nejméně jeden den přede dnem konání voleb), jak pro popsaný nárok požaduje § 75 odst. 3 obecního zřízení. Rovněž v případě zániku mandátu člena zastupitelstva obce jeho úmrtím nebude na místě aplikace § 75 odst. 3 obecního zřízení, tj. pobírání odměny ještě po dobu 3 měsíců ode dne zániku mandátu uvolněného nebo neuvolněného starosty či místostarosty.

Úmrtím člena zastupitelstva obce nepřecházejí nároky na výplatu odměny na jeho dědice, neboť tak nestanoví žádný zákon. Obecná úprava dědického práva je obsažena v občanském zákoníku, který však zásadně nevymezuje, co všechno je předmětem dědictví (občanský zákoník v § 460 uvádí, že se dědictví nabývá smrtí zůstavitele, avšak pojem dědictví není zákonem vymezen). Na otázku nároku na měsíční odměnu zemřelého člena zastupitelstva obce ze strany jeho dědiců není možné ani aplikovat zákoník práce (zákon č. 262/2006 Sb.), neboť § 76 obecního zřízení zúžil aplikaci zákoníku práce pouze na splatnost a výplatu odměn členům zastupitelstva obce (viz § 141 až 144 zákoníku práce). S ohledem na uvedené tedy ani nelze použít ustanovení § 328 odst. 1 zákoníku práce, podle něhož peněžitá práva zaměstnance jeho smrtí nezanikají a mzdová nebo platová práva zemřelého zaměstnance (maximálně však do výše trojnásobku jeho průměrného měsíčního výdělku) přecházejí postupně na jeho manžela, děti a rodiče, jestliže s ním žili v době smrti ve společné domácnosti; předmětem dědictví se stávají tehdy, není-li těchto osob. Odlišná situace nastává v případě uvolněných členů zastupitelstva kraje a Zastupitelstva hlavního města Prahy, na jejichž vztahy vyplývající z výkonu jejich funkcí se vztahují ustanovení zákoníku práce, nestanoví-li zákon jinak (§ 50 odst. 4 ve spojení s § 55 zákona č. 129/2000 Sb., o krajích, a § 55 odst. 3 ve spojení s § 57 odst. 5 zákona č. 131/2000 Sb., o hlavním městě Praze).

Úmrtím uvolněného člena zastupitelstva kraje nebo hlavního města Prahy nevzniká pozůstalým nárok na vyplacení tří měsíčních odměn, ale jde pouze například o již vzniklé nároky na měsíční odměnu, popř. náhradu za nevyčerpanou dovolenou atd. (podle § 328 odst. 1 zákoníku práce součet těchto nároků nemůže překročit trojnásobek průměrné měsíční odměny).

V praxi se stává, že neuvolnění místostarostové, kteří již nehodlají dále kandidovat do zastupitelstva obce, »schválně« rezignují na mandát člena zastupitelstva, například den před volbami, aby splnili podmínky zákona na vyplácení měsíční odměny ještě po dobu 3 měsíců ode dne zániku mandátu. Neuvolnění členové zastupitelstva obce, kteří zastávají funkci místostarosty, totiž nemají nárok na odměnu při skončení funkčního období podle § 75 odst. 1 obecního zřízení (nárok na tuto odměnu má z okruhu neuvolněných členů zastupitelstva obce jen starosta). Proto se mohou uchylovat k takovýmto účelovým krokům.

JAN BŘEŇ

právník

Důvody pro zánik mandátu

Podle § 55 odst. 2 zákona č. 491/2001 Sb. mandát člena zastupitelstva obce zaniká:

odmítnutím slibu člena zastupitelstva obce nebo složením slibu s výhradou,

dnem, kdy starosta nebo primátor a v hlavním městě Praze primátor hlavního města Prahy nebo starosta městské části obdrží písemnou rezignaci člena zastupitelstva obce na jeho mandát; dnem, kdy starosta nebo primátor a v hlavním městě Praze primátor hlavního města Prahy nebo starosta městské části podá rezignaci na zasedání zastupitelstva obce; (rezignaci nelze vzít zpět),

úmrtím člena zastupitelstva obce,

dnem voleb do zastupitelstva obce,

dnem sloučení obcí nebo připojení obce k jiné obci.

Mandát člena zastupitelstva obce zaniká dále v případech, vysloví-li to příslušné zastupitelstvo, a to z důvodů uvedených v § 55 odst. 3 zákona č. 491/2001 Sb. (pravomocné rozhodnutí soudu, kterým byl člen zastupitelstva obce odsouzen k nepodmíněnému trestu odnětí svobody, nebo pokud člen zastupitelstva obce přestal být volitelný, či je dána neslučitelnosti funkcí podle § 5 odst. 2 zákona č. 491/2001 Sb.).

Zanikl-li uvolněnému členovi zastupitelstva a neuvolněnému členovi zastupitelstva obce, kteří vykonávali funkci starosty nebo místostarosty, za niž náleží měsíční odměna, mandát přede dnem konání voleb do zastupitelstva obce, bude jim tato odměna poskytována ještě po dobu 3 měsíců ode dne zániku mandátu.

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2025 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down
Přehled ochrany osobních údajů

Tento web používá soubory cookie, abychom vám mohli poskytnout tu nejlepší možnou uživatelskou zkušenost. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání vás, když se vrátíte na naši webovou stránku, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webu jsou pro vás nejzajímavější a nejužitečnější.