Člen zastupitelstva může za výkon své funkce dostávat odměnu nejen v průběhu volebního období, ale i v některých zvláštních případech. Ovšem při splnění zákonných podmínek, kterým se věnujeme ve třech pokračováních. ROZDÍLY V KRAJÍCH A V PRAZE V případě uvolněných členů zastupitelstva kraje a...
Člen zastupitelstva může za výkon své funkce dostávat odměnu nejen v průběhu volebního období, ale i v některých zvláštních případech. Ovšem při splnění zákonných podmínek, kterým se věnujeme ve třech pokračováních.
ROZDÍLY V KRAJÍCH A V PRAZE
V případě uvolněných členů zastupitelstva kraje a hlavního města Prahy (a městských částí hlavního města Prahy) se právní úprava od obecního zřízení odlišuje. Jim měsíční odměna může být (nikoliv »musí«, jako je tomu nyní podle obecního zřízení, respektive jak tomu bylo i u členů zastupitelstva obce do 30. června 2006) poskytována po dobu 3 měsíců ode dne zániku mandátu, pokud jim mandát zanikl přede dnem voleb do zastupitelstva (§ 50 odst. 4 krajského zřízení a § 55 odst. 3 a § 87 odst. 4 zákona o hlavním městě Praze).
Uvedené odlišnosti jsou zapříčiněny nabytím účinnosti tzv. dozorové novely (zákon č. 234/2006 Sb.), která od 1. července 2006 nově upravila celý § 75 obecního zřízení, avšak tato nově pojatá úprava odměny při skončení funkčního období se již nijak nepromítla do příslušných ustanovení krajského zřízení a zákona o hlavním městě Praze. Ve srovnání s obecním nebo krajským zřízením je zvláštní, že odměna při skončení funkčního období nemůže být poskytnuta žádnému neuvolněnému členovi Zastupitelstva hlavního města Prahy (§ 55 odst. 1 a 3 zákona o hlavním městě Praze).
Zatímco v případě neuvolněných členů zastupitelstva obce je odměna podle § 75 odst. 3 obecního zřízení poskytována neuvolněnému starostovi a místostarostovi, tak neuvolněný náměstek hejtmana nebo neuvolněný zástupce starosty městské části hlavního města Prahy, jimž zanikl mandát přede dnem konání voleb do příslušného zastupitelstva, na tento typ odměny podle krajského zřízení, resp. zákona o hlavním městě Praze nárok nemají.
Odměna podle § 75 odst. 3 obecního zřízení je (»musí« být) poskytována ještě po dobu 3 měsíců ode dne zániku mandátu. Avšak v případě krajů a městských částí hlavního města Prahy (další) rozdíl spočívá v tom, že na tuto odměnu nemá člen těchto zastupitelstev (na rozdíl od úpravy obsažené v obecním zřízení) právní nárok (§ 50 odst. 4 krajského zřízení a § 87 odst. 4 zákona o hlavním městě Praze).
VZDÁNÍ SE FUNKCE NEBO ODVOLÁNÍ Z FUNKCE
Byl-li uvolněný člen zastupitelstva obce, který vykonává funkci starosty nebo místostarosty, z funkce odvolán nebo se jí vzdal, bude mu odměna poskytována ještě po dobu 3 měsíců ode dne vzdání se funkce nebo odvolání z funkce (§ 75 odst. 4 obecního zřízení). Podle § 50 odst. 5 krajského zřízení platí, že pokud byl uvolněný člen zastupitelstva kraje z funkce odvolán nebo se jí vzdal, může mu být (na rozdíl od obecního zřízení to není zákonem založený nárok) tato odměna poskytována ještě po dobu tří měsíců ode dne vzdání se funkce nebo odvolání z funkce.
Okruh neuvolněných členů zastupitelstva obce, kteří mají nárok na měsíční odměnu ještě po dobu 3 měsíců ode dne, kdy se vzdali své funkce anebo z ní byli odvoláni, je - obdobně jako v případě uvedeného v § 75 odst. 3 obecního zřízení - zcela identický jako u uvolněných členů, tj. vztahuje se také pouze na starostu nebo místostarostu (do 30. června 2006 se daná úprava týkala pouze starosty). Na úrovni krajů na tuto odměnu opět není právní nárok a taktéž se netýká neuvolněného náměstka hejtmana (§ 50 odst. 5 krajského zřízení).
Zákon o hlavním městě Praze úpravu poskytování odměny v případě odvolání nebo rezignace člena Zastupitelstva hlavního města Prahy nebo zastupitelstva městské části (uvolněného i neuvolněného) nijak neupravuje. Proto jim »odchodné« z tohoto důvodů nenáleží.
Zákonným předpokladem pro poskytování odměny podle § 75 odst. 4 obecního zřízení je buď odvolání člena zastupitelstva obce (uvolněného nebo neuvolněného starosty či místostarosty) z jím zastávané funkce, anebo vzdání se funkce ze strany těchto členů zastupitelstva obce.
Odvolání starosty a místostarosty je vyhrazenou pravomocí zastupitelstva obce /ustanovení § 84 odst. 2 písm. m) obecního zřízení/. Pro doplnění - odvolat uvedené členy zastupitelstev obce nelze prostřednictvím místního referenda, neboť o této věci není možné v místním referendu rozhodovat /§ 7 písm. c) zákona č. 22/2004 Sb., o místním referendu a o změně některých zákonů/.
Člen zastupitelstva se může také vzdát své funkce. Je to jednostranný právní úkon, který by měl být adresován tomu orgánu, jenž ho do funkce ustanovil (například zvolil), což je v případě starosty nebo místostarosty (uvolněného nebo neuvolněného) vždy zastupitelstvo obce.
Obecní zřízení nestanoví způsob vzdání se funkce, a to na rozdíl od rezignace na mandát člena zastupitelstva obce, kde je dán požadavek na písemnou resignaci /§ 55 odst. 2 písm. b) zákona č. 491/2001 Sb., o volbách do zastupitelstev obcí/. Člen zastupitelstva obce se proto může vzdát své funkce písemnou rezignací nebo ústním prohlášením na jednání příslušného orgánu (v daném případě zastupitelstva), přičemž tato skutečnost by měla být zaznamenána v zápise.
Vzhledem k tomu, že zastupitelstvo v dané věci nemůže »rozhodovat«, tj. souhlasit či nesouhlasit s rezignací na funkci (právě s ohledem na jednostrannost tohoto právního úkonu), mělo by rezignaci starosty nebo místostarosty ve svém usnesení toliko »vzít na vědomí«.
ODMĚNA VE »VOLEBNÍM MEZIDOBÍ«
Takzvanému dosavadnímu starostovi a s účinnosti novely č. 298/2008 Sb. i dosavadnímu místostarostovi (tj. od 19. srpna 2008), pokud vykonávají od voleb do zastupitelstva obce do zvolení nového starosty nebo místostarosty pravomoc uvedenou v § 107 obecního zřízení, náleží v souladu s § 75 odst. 5 obecního zřízení po tuto dobu měsíční odměna v dosavadní výši. To znamená ve výši, na kterou měli nárok ke dni voleb do zastupitelstva obce.
Podle stávajícího znění § 107 vykonává dosavadní starosta obce v období ode dne voleb do zastupitelstva obce do zvolení nového starosty nebo místostarosty pravomoci starosty podle § 103, tj. ve stejném rozsahu jako ve »standardním« volebním období.
Je to změna proti stavu, který panoval před nabytím účinnosti zmiňované novely č. 298/2008 Sb., kdy okruh pravomocí starosty byl zúžen pouze na ty, které byly taxativně vyjmenovány v § 107 odst. 1 obecního zřízení ve znění do 19. srpna 2008.
Ve stejném období, to znamená ode dne voleb do zastupitelstva obce do zvolení nového starosty nebo místostarosty, vykonává své pravomoci též dosavadní místostarosta. Pokud v daném období nevykonává dosavadní starosta své pravomoci, vykonává je dosavadní místostarosta, a je-li dosavadních místostarostů více, ten, kterého přede dnem voleb pověřilo zastupitelstvo obce zastupováním starosty, jinak ten, kterého pověřil dosavadní starosta.
Vykonával-li ke dni voleb pravomoci starosty člen zastupitelstva obce podle § 103 odst. 6 obecního zřízení, vztahuje se na něj výše uvedené obdobně.
Pro vyplácení měsíční odměny v období od voleb do zastupitelstva obce do zvolení nového starosty nebo místostarosty není rozhodující, zda dosavadní starosta nebo místostarosta byli k výkonu své funkce uvolněni či nikoliv.
Stejný princip pro vyplácení měsíční odměny v popsaném případě je uplatněn i u hejtmana a náměstka hejtmana kraje a u primátora a náměstka primátora hlavního města Prahy (§ 50 odst. 2 krajského zřízení a § 55 odst. 2 zákona o hlavním městě Praze).
JAN BŘEŇ
právník