01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Odměňování člena zastupitelstva ve zvláštních případech /3

Člen zastupitelstva může za výkon své funkce dostávat odměnu nejen v průběhu volebního období, ale i v některých zvláštních případech. Ovšem při splnění zákonných podmínek, kterým se věnujeme i v tomto třetím a zároveň posledním pokračování. ODMĚŇOVÁNÍ RADNÍCH VE »VOLEBNÍM MEZIDOBÍ« Novela č....

Člen zastupitelstva může za výkon své funkce dostávat odměnu nejen v průběhu volebního období, ale i v některých zvláštních případech. Ovšem při splnění zákonných podmínek, kterým se věnujeme i v tomto třetím a zároveň posledním pokračování.

ODMĚŇOVÁNÍ RADNÍCH VE »VOLEBNÍM MEZIDOBÍ«

Novela č. 298/2008 Sb. podle § 102a obecního zřízení sice nově ponechala v období mezi novými volbami do zastupitelstva obce až do zvolení nové rady obce »v činnosti« stávající radu obce na straně jedné, avšak na straně druhé se tato skutečnost v § 75 odst. 5 obecního zřízení výslovně nepromítá do úpravy odměn členů rady obce (s výjimkou dosavadního starosty a místostarosty) v uvedeném mezidobí. Lze se přiklonit k názoru, že výslovná absence o odměňování radních ve »volebním mezidobí« nic nemění na tom, že nárok na odměnu v dosavadní výši mají rovněž všichni radní, kteří se budou v daném období podílet na výkonu pravomocí rady, pokud na odměnu měli dosud nárok.

Vyjdeme-li z toho, že zákon ukládá povinnost vykonávat určité činnosti, nelze s ohledem na obecné právní principy dovodit, že by jim snad mohla být upřena odměna za výkon veřejné činnosti.

Tuto argumentaci lze podpořit například ustanovením čl. 7 odst. 1 Evropské charty místní samosprávy (sdělení Ministerstva zahraničních věcí č. 181/1999 Sb., o přijetí Evropské charty místní samosprávy). Podle něho platí, že podmínky, za kterých místní volení zástupci pracují, musí umožňovat svobodný výkon jejich funkcí, přičemž z odstavce 2 citovaného článku vyplývá, že mezi dané podmínky spadá i problematika práva na odměnu za výkon funkce (citovaným čl. 7 odst. 2 Charty se však Česká republika necítí být vázána).

Na výkon pravomocí dosavadního radního, respektive podílení se na výkonu pravomocí dosavadní rady jako kolektivního orgánu obce, není možné rezignovat, stejně jako není možné rezignovat na výkon pravomocí dosavadního starosty nebo dosavadního místostarosty; v případě těchto osob, které ve »volebním mezidobí« vykonávají pravomoc toho kterého »dosavadního« orgánu, totiž nejde o výkon jejich veřejné funkce ve formálním slova smyslu, ale pouze o výkon souhrnu pravomocí, kterými jsou dočasně vybaveni a jež musí vykonávat. Byl by absurdní výklad zákona, že radní nárok na odměnu ve »volebním mezidobí« nemají, když jim zákon ukládá vykonávat povinnosti, jichž se nemůžou svým volním jednáním nijak zprostit (zatímco v případě výkonu veřejné funkce v řádném volebním období je rezignace samozřejmě možná).

Vzhledem k tomu, že rozsah pravomocí rady obce podle § 102a obecního zřízení ve »volebním mezidobí« je totožný (respektive za určitých podmínek dokonce širší - viz § 102a odst. 2 a 3) s rozsahem pravomocí vykonávaných radou v »běžném« volebním období, lze z materiálního hlediska pro účel odměňování pojmy »výkon veřejné funkce« a »výkon pravomocí« ztotožnit. Vykonává-li radní (přinejmenším) stejný rozsah pravomocí po volbách, jako v předchozím volebním období, kdy byl ve »funkci«, nelze nepřiznat za tuto činnost ve »volebním mezidobí« měsíční odměnu v dosavadní výši.

Z hlediska právní jistoty nároku na odměnu ve »volebním mezidobí« by bylo samozřejmě žádoucí, aby členové rady obce byli v ustanovení § 75 odst. 5 obecního zřízení výslovně uvedeni.

ODMĚNA POVĚŘENÉHO ČLENA ZASTUPITELSTVA

Pokud pravomoc uvedenou v § 107 obecního zřízení (jde o pravomoc starosty podle § 103 obecního zřízení) vykonává jiný člen zastupitelstva obce než starosta, náleží (na základě § 75 odst. 6 obecního zřízení) rovněž i jemu měsíční odměna, a to zásadně ve stejné výši, která by podle prováděcího právního předpisu náležela starostovi.

Podle věty třetí § 107 platí, že vykonával-li ke dni voleb pravomoci starosty člen zastupitelstva obce podle § 103 odst. 6, použijí se věty první a druhá obdobně (věty první a druhá § 107 upravují výkon pravomocí dosavadního starosty a dosavadního místostarosty v období ode dne voleb do zastupitelstva obce do zvolení nového starosty nebo místostarosty).

Ustanovení § 103 odst. 6 obecního zřízení, na které odkazuje § 107 obecního zřízení, stanoví, že pokud je starosta ze své funkce odvolán nebo se funkce vzdal a není-li současně zvolen nový starosta, vykonává jeho pravomoc až do zvolení starosty místostarosta, kterého určilo zastupitelstvo obce k zastupování starosty (§ 104 odst. 1).

Neurčilo-li zastupitelstvo obce místostarostu k zastupování starosty nebo byl-li tento místostarosta z funkce odvolán nebo se funkce vzdal současně se starostou, pověří zastupitelstvo obce výkonem pravomoci starosty některého z členů zastupitelstva obce.

Prováděcím právním předpisem, který stanovuje výše měsíčních odměn uvolněných i neuvolněných starostů, jež jsou rozhodné pro postup podle § 75 odst. 6 obecního zřízení, se rozumí nařízení vlády číslo 37/2003 Sb., o odměnách za výkon funkce členům zastupitelstev, ve znění pozdějších předpisů.

JAN BŘEŇ

právník

Neurčilo-li zastupitelstvo obce místostarostu k zastupování starosty nebo byl-li tento místostarosta z funkce odvolán nebo se funkce vzdal současně se starostou, pověří zastupitelstvo obce výkonem pravomoci starosty některého z členů zastupitelstva obce.

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down